Ella_Bella_Snupperella Skrevet 1. desember 2009 #1 Skrevet 1. desember 2009 Har en gutt på 7 mnd som nekter å spise grøt. Mos av grønnsaker og frukt av alle varianter går ned på høykant! Men lurer altså på når man kan innføre pasta og kjøtt og i så fall hvilke typer og hvor mye!! Håper det er noen som har litt erfaring med dette!
Gjest Skrevet 1. desember 2009 #2 Skrevet 1. desember 2009 Det er vel middagsglass med spaghetti og kjøttsaus fra 6 mnd - er det ikke? Så da er det vel ikke noe i vein for å gi mos av det man lager selv heller vil jeg tro:)
Style_hunter Skrevet 1. desember 2009 #3 Skrevet 1. desember 2009 Hvis du finmoser kjøtt (i foodprocessor) og blander med grønnsaksvann slik at det nesten blir flytende kan du gi det allerede nå (hilsen barnelegen vår i Italia). Begynn gjerne med lam, kalv og kalkun som er mest magert og etter en stund kan du fortsette med kylling og okse osv. Fra 8mnd kan du også gi noen typer fisk, selvfølgelig også finmost. Når det gjelder vanlig past vet jeg ikke, men tror nok du burde vente en stund til (det har ihvertfall jeg tenkt). Vi har tatt med spesiell barnepasta fra Plasmon som nesten smelter i grønnsaksvannet. Vi blander da et par teskjer med kjøttmosen i pastaen eller grøten et par ganger i uken. Kjøtt har veldig mye proteiner så man må være litt forsiktig med for mye.
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 1. desember 2009 Forfatter #4 Skrevet 1. desember 2009 Takk for svar! Kalkun og lam kan jeg nok klare å få tak i men har tilgode å ha sett kalv i butikken! Men skal se hva vi klarer! Kikket på plasmon sin nettside og se ut som fine greier! Masse utvalg - mye mer enn her! Nå er ikke italiensk en styrke hos meg, så kunne ikke skjønne alt som sto der, men virker bra! Tviler likevel på at det er noe jeg klarer å få tak i her i lille Norge! Er det noen flere som vet ang. pasta? Øko pasta, godt most med litt tomatsaus med grønnsaker i - er det for tidlig hos en på 7 mnd?? Han har ikke noen allergier på det vi har prøvd ennå og trives veldig godt med grønnsakene! Vil bare ha litt å variere med! Har satt av lørdagen til å lage babymat! Har kjøpt inn litt av hvert... Lager isterninger av det og setter alt i bokser i frysen og da har vi godsaker lenge!
Trollemor75 Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Vi kjørte ikke norsk mønster når gutten begynte med fastføde, men hentet det vi syntes virket best fra norsk, fransk og engelsk litteratur om emnet. Vi har ingen matallergi i familien. Gutten begynte med grøt 5 mndr gammel, et par uker senere fikk han frukt og grønnsaker. Han fikk kjøtt når han var 6,5 mndr gammel, men i veldig små porsjoner i første omgang: kylling, laks (en favoritt), torsk, kalv, lam, og deretter øksekjøtt og svinekjøtt. De 1. porsjonene var 20 gr, og han spiste ikke alt en gang, selv om han likte det. Pasta har han fått også fra ganske tidlig av. Jeg lager all maten selv, og er egentlig ganske sløv med mosingen. Nå klarer han å tygge rimelig store biter selv, så lenge det er mykt. Krydder og urter får han også, med unntak av chili og annet som brenner samt salt (selvsagt). Han er 9 mndr og spiser for så vidt det samme som oss, så lenge vi ikke spiser for sterkt (noe vi ofte gjør). Noe av det moset, noe av det som fingermat. Han får grøt bare 1 gang per døgn til frokost. Han liker også linser og kikkerter, forresten. Du finner gode oppskriter i boken Mat for Barn av Margit Vea. Om du leser engelsk kan du også sjekke Annabel Karmel på biblioteket.
ღ Juksemaker pipelort +spire ღ Skrevet 1. desember 2009 #6 Skrevet 1. desember 2009 Anbefaler også boka mat for barn. Den er flott. Er ikke så flink til å lage maten selv, men prøver innimellom. Men Lillenissen liker glassene best foreløbig..
Ella_Bella_Snupperella Skrevet 2. desember 2009 Forfatter #7 Skrevet 2. desember 2009 Hei Trollemor75! Var det vanlig pasta da? Eller fullkorn? Øko? Er litt usikker på denne nemlig! Har lest litt på Annabel Karmel men skal se etter Mat for Barn! Takk for tipset!
Trollemor75 Skrevet 3. desember 2009 #8 Skrevet 3. desember 2009 Helt vanlig pasta. Jeg prøver å kjøpe øko, men det er ikke alltid de har der jeg handler. Og jeg tok et verdivalg (judgement call på godt norsk) mellom det at han skal kun spise øko mat eller at han skal få smake mest mulig forskjellig. Det siste vant, det blir fort ensformig kost med bare øko produkter, litt for dårlig utvalg. Babyer er MYE mer sofistikert enn Nestlé ser ut til å tro. Her spiser man alt mulig rart, og han takler mye grovere konsistens enn babyene i barselgruppe som bare spiser boksemat.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå