Gå til innhold

kan man spise salami??

Anbefalte innlegg

Skrevet

har såå lyst på det, og spiste det igår kveld, men kom plutselig på at jeg ikke spiste det med forrige mann, for jeg hadde hørt at det ikke var lurt.. noen som vet sikkert?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg den i fryseren i noen dager. Da er den helt ufarlig å spise!! Dette gjelder all annen spekemat også :-)

Skrevet

oki, takk for tips:) men hva er det som kans skje egentlig?

Skrevet

Hei

All mat som ikke er varmebehandlet kan inneholde en bakterie som heter botulisme. Den kan ta livet av barnet du bærer i magen. Frysing tar livet av den, men det holder ikke med vanlig hjemmefryser tror jeg. Det er som med Sushi-fisk. Tror det er -70 grader de fryser det ned til. Varmebehandling vil også gjøre det sikkert å spise. Du kan jo steke det som bacon :) det har jeg gjort.

Skrevet

For å være mer konkret: listeriabakterien tåler godt å fryses, den liker seg i kalde omgivelser. Derfor frarådes spekemat.

Skrevet

Vanlig salami man har på brødskiva? Hva som gjør at skinke er greit, men ikke salami da? Jeg som har fått dilla på salami!!

Skrevet

Skinke er kokt, salami er speket, rett og slett.

Faren er minimal, så vidt jeg har skjønt, men det anbefales likevel ikke.

Skrevet

Spis det så ferskt som mulig om trangen blir for stor, jo lenger unna "best før"-dato jo bedre.

Skrevet

Hei!

Da jeg var på føden etter å fått nr to heiv jeg meg over salami og svartpølse fordi jeg ikke hadde spist dette under svangerskapet. DJm og barnepleieren på jobb kunne ikke skjønne dette. For de mente at det ikke var noe farlig å spise dette under svangerskapet. Så nå har jeg smakt på det jeg men passet på at det er bra holdbarhet på det jeg spiser.

Vi er da voksne og tror nok ikke våres forfedre var like hysteriks for hva de spiste. Men alt med måte soer jeg bare.

Så lykke til:-)

Skrevet

Nei det er IKKE feil at man kan fryse det!!

Jeg hørte med jordmor i forrige uke!! Stoler mer på henne enn noen andre hvertfall. Det holdt med vanlig fryser, men hun anbefalte å la det ligge i en uke minst!!

Skrevet

Da jeg var innlagt på sykehus i uke 37 med svangerskapsforgiftning fikk jeg servert grøt m/ spekepølse. Da skjønte de heller ikke hvorfor jeg ikke skulle kunne spise det, så det er jammen ikke lett å vite hva som er riktig!!

Skrevet

Nei, man kan jo bli helt hysterisk av alt man kan gjøre og ikke gjøre. Jeg spiser stort sett som vanlig, litt forsiktigere med noen ting men prøver ellers å leve normalt :-)

Skrevet

Jeg har spist fersk trønderfår i dag... nam nam.. måtte bare ha..

Skrevet

Madam mim: det holder ikke å fryse da listeria overlever frysern, du blir dog kvitt toksoplasnose ved frysing. Skal man være helt sikker må det varmebehandles. Jeg praktiserer alt med måte regelen ;) men rett skal være rett da!

Skrevet

Jo det er feil! Det må varmebehandles for å drepe både listeria og toksoplasmose. Frysing dreper bare den ene. Godt tips; ikke stol på jordmødre de sier uendelig mye rart!!!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...