Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Sette sprøyter da? Lærer man alt dette i praksisperioden. Skjønner liksom ikke at folk har nerver til å sette kateter første gang på en kjekk ung mann for eks...hehe Forklar meg hvordan dette foregår!
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Sprøyter lærte vi på skolen. Kateter satte jeg først i praksis.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Er ikke sykepleier selv, men har en venninne som er det. Jeg lurte på det samme som deg. Sprøyter setter de på hverandre, men ikke kateter.
Linnea&Meg+LilleSpire Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 de øver på en dukke, som er anatomisk lik et menneske
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Kateter blir prøvd på pasienter som skal ha kateter:) Sprøyter lærer en på hverandre, med saltvann. En setter også de første veneflonene på medstudenter:) En setter ikke kateter på menn, om en ikke er lege eller turnuskandidat. Sykepleierstudenter setter kun på kvinner. Menn er ett kapittel for seg når det kommer til kateter OGSÅ
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Sprøyter på hverandre ja, kateter i praksis. Jeg har aldri satt et kateter da jeg jobber på legekontor, men har assistert ved nok til å klare å sette det om så er.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Off jeg tenkte å begynne på sykepleien neste år, men gruer meg til akkurat dette. Jeg har ingen problemer med å sette sprøyte på andre osv, men jeg blir så svimmel når jeg får dette selv. I tillegg skal man sette veneflon på hverandre?? huff...håper det blir en vanesak..hehe.. jeg blir så dårlig av alt som skal stikkes inn i min egen kropp.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Jeg satt kateter på en mann første gangen jeg var i praksis som sykepleier student.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Det er ikke vanlig, for det er leger eller spes.sykepl. som skal gjøre dette. vanlige sykepleiere setter ikke kateter på menn.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Hvis du har opplæring fra lege spes sykepleier i urologi kan man som "vanlig" sykepleier sette kateter også på menn! Jeg gjorde dette i min siste praksis som sykepleierstudent. Ellers blir dette praktisert ulikt fra arbeidssted.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 På min høyskole hadde vi et område i bygningen som var bygd som en sykehusfløy. Den var relativt autentisk med unntak av at "pasientene" var dukker. De var også ganske autentiske forsåvidt. Vi øvde oss på dem hvis vi ikke hadde intetanende frivillige å øve oss på.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #12 Skrevet 1. desember 2009 Jeg jobber som sykepleier ved et sykehus på Østlandet og her setter alle sykepleierene på min avdeling kateter på menn. Det er vanlig prosedyre og gjøres flere ganger daglig. Har aldri hørt at det er legens jobb å sette inn kateter. Legen kobles bare inn hvis det er umulig å få lagt inn kateteret, og det skjer bare en sjelden gang.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #13 Skrevet 1. desember 2009 Det er bare tull at man ikke legger inn kateter på menn som sykepleier. Trur det er gammel lære. Det praktiseres ikke på Oslosykehus i værfall....
solei Skrevet 1. desember 2009 #14 Skrevet 1. desember 2009 Sprøyter satte vi på hverandre og så på sykehjem. Kateter trente vi på når vi hadde sykehjems praksis! Det er endel vanlig kateterisering på mange sykehjem, men permanent kateter var det lite av.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #15 Skrevet 1. desember 2009 I vår kommune får studenter sette kateter på menn. Og ellers er det oss sykepleiere som gjør det. Er aldri en lege som gjør det. Men det er svært grundig opplæring og en må være to stykker.
solei Skrevet 1. desember 2009 #16 Skrevet 1. desember 2009 Har aldri vært en lege og satt kateter hos oss. Det gjør vi selv og studenter får opplæring.
Anonym bruker Skrevet 1. desember 2009 #17 Skrevet 1. desember 2009 Satte ikke en eneste sprøyte på medstudenter i studietiden jeg. Alle jeg har stukket på har vært pasienter. Bortsett fra at jeg stakk på en medkollega på kurs en gang. PVK, veneflon, satte jeg første gang i praksis. Kateterisering gjorde vi vel første gang på skolen, på en damedukke, vel å merke. Ellers skulle våre leger gjerne fått det travelt om de skulle kommet og SIK`et alle de mennene vi har innelagt, som ofte må kateteriseres inntil x 6 i døgnet.... Jobber ikke på urologisk avd. Men hos oss kan hjelpepleierne/ omsorgfagarbeideren kateterisere damer, men de får ikke kateterisere menn. Bortsett fra ei, for hun er veldig vant til fra andre settinger.
NormaJean Skrevet 1. desember 2009 #18 Skrevet 1. desember 2009 På Riksen setter iallefall sykepleiere kateter på menn...... Men må si at jeg har utelandsk sykepleier utdannelse og fikk aldri lære under studiene å sette kateter på menn. Har ei heller jobbet på avdelinger hvor det har vært aktuellt før nå (har jobbet med barn), så jeg velger derfor å ikke gjøre det. Ber enten legen eller en mer erfaren sykepleier om å gjøre det. Syns det er skummelt med eldre menn med forstørret prostata osv...
NormaJean Skrevet 1. desember 2009 #19 Skrevet 1. desember 2009 Forresten, under studiene så øvde vi på hverandre, satte subcutant, iv, im og venefloner. Vi startet med å øve oss på grisedeler, og så over på hverandre. Men siste året på praksis fikk jeg øve meg på en lege å sy, men det var ikke helt offisiellt da, men hadde praksis i ødemarken og det var lite annet å finne på. hahaha
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå