Gå til innhold

Sykmeldt - IA-plan

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Hei, hvis bedriften du jobber i er en IA-bedrift (inkluderende arbeidsliv) betyr det at sykmeldte følges opp ekstra og det er spesielle krav til oppfølgingen. (Det burde det vært også for andre bedrifter spør du meg... ;o) Tanken er at du sammen med arbeidsgiver skal legge en plan for hvordan du om mulig kan komme tilbake i jobb så raskt som mulig, kanskje med tilrettelagte arbeidsoppgaver dersom tilstanden din ikke tillater at du gjør de oppgavene du normalt er ansatt for å gjøre. Dersom legen din mener at du ikke kan jobbe i det hele tatt gjennom hele svangerskapet kan det kanskje bli aktuelt å medbringe legen i samtale med arbeidsgiveren.

Lederen din skal kunne gi deg mer informasjon om dette, alternativt kan du lese mer om IA på nav.no tror jeg.

Jeg fikk en mail fra sjefen min i dag, vedlagt var et skjema kalt "Arbeidsgivers- og arbeidstakers oppfølgingsplan ved sykemelding". Dette er en plan som skal eskrive hva som skal til for at arbeidstaker skal kunne komme tilbake helt eller delvis i arbeid.

Dette er nok bare en formalitet for oss, og det sa sjefen min også. Jobber også i en IA-bedrift.

Du finner mer info på www.nav.no og www.arbeidstilsynet.no (arbeidsgivers oppføgings- og tilretteleggingsplikt) og det skal også finnes en veiledning for utfylling av oppfølgingsplan, et verktøy kalt "en samtale om arbeidsmuligheter".

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...