Gå til innhold

hjelp meg ! Lærling, gravid med nr 2. Er samboer. Får kun 6000kr i mnd.

Anonym bruker

Anbefalte innlegg

Noen med noe peiling på om jeg har krav på noe mer penger ???

my story :

Er lærling i barn og ungdomsarbeider-faget. Hadde lønn på ca 6000kr i måneden. Dette er da 30 % lønn av nybegynnerlønn for nyutdannet barn og ungdomsarbeider...

Nå som jeg skal ha foreldrepenger (føder hvilken dag som helst) regnet de på nav ut i fra inntekten min som lærling.

Så jeg får nå 6000kr i måneden... og det er jo ingen ting?

Har 1 barn med min eks og venter nå barn med min samboer.

Jeg hadde inntil nylig 10000kr i overgangstønad for barn nr 1, og fikk dobbel barnetrygd.

Nå har jeg og samboer bodd sammen i 1 år ( samme måned som vi venter felles barn)

Og vips så mistet jeg ti tusen kr i måneden på et blunk. Og sitter igjen med de usle 6000....

Holder såvidt til barnehageregning til barn nr 1... og litt mat.

Samboer må betale ALT anna.. så vi er skikkelig blakke om dagen :/

Noen her som vet om det er noe mer penger å hente fra noen plass? Nav forteller jo ingen ting om hva jeg har krav på. Har vært der 3 ganger og spurt om det er noe mer penger å få... Og da var visst sosialen siste utvei.

Jeg mener å ha hørt om lærlinger som har fått fødselstipend?

Hjelp !

River av meg håret snart :(

Fortsetter under...

Hei,

Du kan jo høre med lånekassen, fordi du er jo på en måte under utdanning når du er lærlig, og du har jo nå permisjon. Så er mulig de kan hjelpe deg. Du får nok ikke fødselstipende, når du har en inntekt som lærling, er ikke dette for folk som ikke har jobbet i det heletatt og bare studert men som har mottat stipend og lån fra lånekassa. Men er ikke sikker. Jeg hadde ringt til Lånekassa. Du kan jo høre opplærings kontoret i fylke ditt også, er mulig de vet noen. Men regner med at det er sånn at du ikke får mer støtte hos nav fordi dere er to, og dere visste jo hva dere gjorde når du ble gravid under lærlingetiden din. Dette er ikke særlig gunstig. Da må man bare ta til takke med sine tidligere valg. Men om dere ikke klarer dere med hans inntekt sliter dere jo, så hadde hørt med lånekassa, det er jo et lån, men har dere egetlig så mange andre valg??

Dumt at det er sånn, man får mye mer om man er student og jobber litt ved siden av, det blir jo vanskerlig for en lærlig og gjøre det.

Men den beste løsning vil skje.:)

• 1 måned senere...

Du har ikke krav på noe fra lånekassen.

Siden du er lærling så har du kun krav på permisjons penger, hvis du har jobbet de siste 6 mnd før fødselen.

Lærlinger går ikke under betegnelsen student, men arbeidstaker.

Du burde kanskje tenkt litt på dette før du fikk nr 2?

Du sitter i en kinki situasjon. Du får nok ikke noe mer enn det du allerede har,. Du har jo krav på penger fra barne faren til ungen i barnehagen. Samboeren din skal også bidra. Men staten kommer ikke til å gi deg noe emr. Det finnes folk som er fattigere enn deg vettu;-)

• 1 måned senere...

Hei :) Forstår godt frustrasjonen din! Og kanskje har det ordna seg for deg nå?

Jeg er lærling og søkte om foreldrestipend i lånekassen. Jeg fikk det med en gang. Så det er nok ikke noe problem. Når du er lærling så er du under utdanning. Så du har derfor rett til stipend og lån.

Bare les mer om det på www.lanekassen.no. Står veldig mye interessangt der om akkurat det. Å det er snakk om minst 6000 ekstra i mnd, alt utifra hva samboeren din tjener.

Lykke til :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...