lillenims Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Ser det er en del som skal ta ulønnet permisjon og ferie mens fra har sine 10 uker med fedrekvote. Hvorfor det, egentlig? Er det fordi dere rett og slett ønsker en lang ferie sammen, eller er det fordi dere ikke tror far klarer ta seg av ungen alene (eller dere ikke ønsker at han skal det?)? Eller er det fordi dere fremdeles har tenkt fullamme når ungen er 33 uker (ca 7 måneder) og da må være hjemme? Jeg tar 18 uker + 7 uker ferie, dvs at jeg går tilbake i jobb når ungen er 5 mnd. Da skal mannen min ha 28 uker (muligens strukket lenger pga fleksiperm/tidskonto, men vi får se) (han tar ferie samtidig med meg, men vi planlegger ikke noen "langtur"). Jeg får da 1 time (skal prøve å få 2) lønnet ammefri, som jeg enten forkorter arbeidsdagen med eller tar midt på dagen hvis far kommer med ungen eller jeg trenger å pumpe - det får vi se på. Ellers blir det pupp om morgenen, ettermiddagen og kvelden, så lenge ungen vil. Jeg kommer sannsynligvis til å pumpe så det blir en skvett morsmelk på dagtid også, hvis ikke blir det mme. Ekstrabonusen med dette er at vi planlegger å introdusere flaske (med morsmelk) tidlig, slik at også mor kan dra på vift litt om hun ønsker det
Gjest Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Det er nå egentlig for å få mest mulig tid sammen, og siden sambo skal ha sin permisjon oppdelt på 3-3-4 uker mens babyen er fra 2-3 mnd gammel så er det mest praktisk at jeg har ferie/ulønnet perm da. Hadde jeg skulle hatt mine uker med sammenhengende perm før far hadde sin så hadde jeg ikke hatt noen problemer med å la han ha barnet alene, men er vanskligere med en baby på f.eks 3 mnd som kun fullammes. Dessuten trenger ikke far her mer perm enn de ti ukene som er forbeholdt far siden han jobber turnus og er borte to uker for så å være hjemme i fire. Og jeg nekter å tro at det finnes kvinner i dag som har ulønnet perm fordi de ikke tør å la far ha babyen alene, i så fall så kan jeg ikke skjønne at de i det hele tatt får barn med en mann de tydeligvis ikke stoler på.
Gjøkeredet③ Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Høres jo ut som du har planen i orden. Men en kan liksom ikke ta det helt for gitt hva slags barn man får.. Og det er jo slett ikke alle som vi ta flaske. Selv om jeg personlig ikke har hatt det problemet. Jeg er veldig glad for at jeg har muligheten til å være hjemme lengre enn permisjonen, og å ha far hjemme samtidig er jo bare en bonus. Syntes det er hyggelig jeg. Det er ikke så lenge di er små, så det nyter jeg så lenge jeg kan og vel så det. Hvorfor skal du tilbake på jobb når barnet bare er 5 mnd? Men hyggelig at far får så mye tid hjemme.. Min man har en type jobb som gir han veldig mye frihet med tanke på fri og ferier, men 28 uker hjemme i et strekk hadde vært karriereselvmord for han dessverre.
Gjest Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 lillenims: Har du barn fra før? Det høres jo ut som dere har funnet en plan som passer for dere, jeg hadde ALDRI kunne tenke meg å gå tilbake på jobb da ungen var 5 mnd. Jeg gikk ikke tilbake før barnet var godt over 1 år og gråt på jobb første dagen! Nå er vi heldigvis alle forskjellige, og tror ikke det er så mange som kun fullammer til 7mnd, men det er forkjell på å begynne å introduere smaksprøver ved 4-6 mnd, og at man ved 6-7 mnd kun får mme og fast føde. Personlig så vil jeg ikke kalle introduksjon av flaske som en ekstrabonus for å kunne dra på vift. Men nå kommer dette fra meg som ammet til barnet var godt over året, og som trivdes veldig godt med å være mest mulig sammen med barnet mitt uten behov for å vifte meg! ) Pappaperm og perm. uten lønn må være fantastisk å ha sammen, pappen her har ikke fått hatt pappapermen enda...
NormaJean Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 sist så var mannen min hjemme i 3 måneder, ikke bare 6 uker. Han ville det og jeg sysn det er riktig å dele. Var aldri aktuellt at jeg skulle være hjemme i ulønnet perm, syns det er litt tullete og mot sin hensikt. Da kan jo heller pappan ha ulønnetperm når mamman er hjemme? Nei, tror det er mange mødre som ikke vil dele med faren og la han gjøre ting alene, kjempe synd! Nå så er jo permisjonen utvidet til 10 uker for far, vi vet ikke om han skal være hjemme mer enn det! Uansett så skal jeg ut og jobbe, min perm er da over.
lillenims Skrevet 30. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 30. november 2009 Selvsagt kan man ikke vite hva slags barn man får, men vi planlegger nå ut fra at dette skal gå ganske glatt. Gjør det ikke det så har vi heldigvis fleksible arbeidsgivere begge to, så planene kan endres. Og ja, dette er vårt første barn - jeg vet at naiviteten står høyt ;-) Men samtidig ser jeg ikke helt hvorfor dette ikke skulle gå - tross alt er det kun det siste tiåret at permisjonen har vært særlig mange månedene, og selv om færre fortsatte å jobbe etter fødselen da (min egen mor sa opp noen måneder før jeg ble født og var hjemme i ti år) så var det faktisk yrkesaktive kvinner med småbarn den gang også. Det er faktisk mulig å kombinere jobb og barn om man vil, og selv om mor har melk så er det egentlig ikke noen biologisk grunn til å være hjemme utover 5-6 mnd - når annen mat introduseres, kan far på sett og vis overta, iallfall en del av tida. Grunnen til at jeg vil tilbake til jobb etter 5 mnd er delvis at jeg ikke tror jeg kommer til å trives særlig godt med å være hjemme så lenge, og delvis at jeg synes far skal få masse tid hjemme med ungen også. Vil jeg være riktig idealistisk, kan jeg også si at det at flere fedre tar ekstra pappaperm baner veg for likestilling - å ansette unge kvinner blir ikke lenger en ulempe i forhold til å ansette unge menn, siden begge grupper er hjemme med unger i lengre perioder. Da vil ikke lang pappaperm lenger være en karrieredreper heller, i tillegg er det lettere å finne vikar dess lengre man er borte (og da baller det jo på seg, i positiv retning). -- og det med vift var litt spøkefullt ment, men jeg kommer nok til å synes det er veldig godt å kunne ta meg en tur bort uten unge også.
Gjøkeredet③ Skrevet 1. desember 2009 #7 Skrevet 1. desember 2009 Ja som sagt det er godt vi er forskjellige.. At det er en karrieredreper for mannen min å være borte fra jobb har ingenting med at det ikke kan finnes vikarer og lignende, men når jobben din er basert på relasjoner og bekjenskaper, så sier det seg selv at det ikke funker så veldig bra å være borte i et halvt år. Og det at min kjære har den typen jobb han har gjør at jeg kan være hjemme med barna så lege vi selv ønsker det. Syntes personlig det er veldig merkelig å absolutt ville tilbake på jobb etter 5 mnd fordi du ikke kommer til å trives hjemme. Hvordan kan du vite det på forhånd? Du er hjemme sammen med barnet ditt, mener du da at du ikke kommer til å trives sammen med barnet ditt? Når man setter barn til verden, så burde man kanskje ta konsekvensen av det og sette seg inn i den jobben som følger med? Men du trenger absolutt ikke å unnskylde naiviteten som førstegangsfødene. Jeg tror de aller fleste av oss hadde ganske mange planer i hodene våre da vi gitt gravide første gang:o) Noen barn er "enklere" å ha med å gjøre enn andre, så for noen så går mye smertefritt, og hos andre blir alt snudd på hodet. Vil bare oppfordre deg til å være forberedt på begge deler;o)
vannmann_81 Skrevet 1. desember 2009 #8 Skrevet 1. desember 2009 Foreldrene kan ikke ta ut foreldrepermisjon samtidig, derfor må mor nødvendigvis enten ta ut ferie eller ulønnet permisjon når far er i permisjon. Tilsvarende hvis far skal ta ut permisjon når mor er i permisjon, må han ta ut ferie eller ulønnet permisjon. http://www.nav.no/Familie/Svangerskap%2C+f%C3%B8dsel+og+adopsjon/Foreldrepenger+til+far+ved+f%C3%B8dsel+og+adopsjon
SusyQ Skrevet 1. desember 2009 #9 Skrevet 1. desember 2009 Her skal far ta ut feire/ulønnet perm for å være sammen med oss de første 2 mnd (erfaringsmessig den mest slitsomme tida) Så skal vell jeg ta litt ferie/ulønnet perm når han er hjemme for å få ferie sammen. Dette fordi man ikke kan ta permisjon samtidig. Sist delte vi 8 mnd/4 mnd. Dvs at med ferie og slikt gikk jeg tilbake i jobb da vesla var 9,5 mnd. Det føltes veldig tidlig. Jeg er veldig selvstendig, likestillingsorienter og karrierebevisst og tenkte egentlig å splitte 50/50, men snakket med mange venninner/kollegaer som hadde barn fra før og samtlige ba meg tenke meg om (også lederen min på jobben!). Det er jeg veldig glad for!!! Er ikke bare bare å gå tilbake så tidlig som du planlegger. Noe jeg ikke hadde tenkt på var f.eks hvor lang tid det tar å komme seg etter fødsel/graviditet. Når du ammer produseres også et hormon som gjør deg mer avslappet/søvnig slik at melken strømmer lettere og du enklere skal sovne igjen på natta. Det betyr at du får litt teflonhjerne og kan være ganske trøtt og distre de første 6 mnd. Dette gir seg gradvis når barnet er godt etablert med fast føde- Hvis du tenker å følge helsemyndighetenes anbefaling om å fullamme de første 6 mnd er det ganske mye pumpejobb å begynne å jobbe igjen ved 5 mnd. I tillegg nattammer du ennå ved 5 mnd (holder gjerne på til ca 8 mnd/1 år) noe som gjør det ekstra strevsomt å slepe seg opp på jobb. En ting jeg følte på sist var at de første månedene er hektiske (og jeg hadde en perfekt og veldig snill lita jente som sov masse, slapp unna kolikk og generelt er et prakt eksemplar av menneskearten;-) ) og når det endelig begynte å roe seg (en bæsjebleie om dagen istednefor 15, faste lurer til faste tider, fast føde godt igang dvs får i seg ett ordentlig måltid middagsglass/brødskive ikke bare en teskje bananmos som det er i starten), 8 timer søvn om natta etc) DA fikk mannen min feie inn og ta dessertmånedene. Det hadde vært veldig deilig å bare hatt et par uker til å kose meg på. Denne gangen skal jeg derfor ha 10 mnd (inkl ferie), mens mannen min har 7 mnd (inkl ferie). Siden vi bor i Oslo får vi uansett ikke barnehageplass før i august så legger inn noen mnd ulønnet permisjon. Jeg er helt enig med deg i at det er veldig viktig at far får alenetid med barnet og jeg tror virkelig man gjør seg selv en bjørnetjeneste de neste 18 åra + om man ikke lar han slippe til i småbarnsfasen. Jeg sier IKKE at planen din ikke er mulig. I USA der det ikke finnes barselperm begynner jo folk å jobbe igjen etter bare noen uker, men der er det også langt færre mødre i jobb og kun en minimal prosent som ammer. Kanskje får dere likevel alle en hyggligere og mindre stressende barsletid om du f.eks strekker permisjonen din til fast føde er etablert et par mnd senere? (Ett tips til: Finn noen opg som skal være mannen dins domene. Siden mor ammer er det f.eks hensiktsmessig at far alltid tar bleiene når han er hjemme, event alltid bader, alltid leser nattabok osv. På den måten får han noe han er flinkest på +at barnet får bonding tid med far hver dag ´+at det blir mindre jobb på deg. En vinn vinn vinn -situasjon :-D!) Dette er et individuelt valg, så er bare ment som innspill fra en som har vært der selv :-) Ønsker deg lykke til uansett hva dere ender opp med å velge :-) Stor klem
twoboys & a girl Skrevet 1. desember 2009 #10 Skrevet 1. desember 2009 Har hatt to barn som ikke har tatt flaske, uansett hvor mye vi har prøvd. Det er heller ikke snakk om å full amme når barnet er 7 mnd, men de ammer flere ganger i døgnet for det. Ingen av de andre gangene har far tatt permisjon, å det har med arbeidssituasjonen hannes å gjøre. Mange som bruker de ukene sammen å drar på ferie eller noe. Ikke det at far ikke kan ta seg av barnet.
siv.ing Skrevet 2. desember 2009 #11 Skrevet 2. desember 2009 Du skriver: "det er veldig merkelig å absolutt ville tilbake på jobb etter 5 mnd fordi du ikke kommer til å trives hjemme. Du er hjemme sammen med barnet ditt, mener du da at du ikke kommer til å trives sammen med barnet ditt? Når man setter barn til verden, så burde man kanskje ta konsekvensen av det og sette seg inn i den jobben som følger med?" Gjelder ikke det mannen din også? Har ikke han satt ett barn til verden og burde ta konsekvensene av det? Og kan det ikke hende at det er en karrieredreper for henne også å være borte fra jobb? Vil ikke det som er mest naturlig da være å dele på det - at begge "dreper" karrieren sin like mye, og at begge er hjemme (samtidig eller ikke) med barnet de har satt til verden? Jeg er forøvrig også en naiv førstegangsfødende, som har tenkt å dele permisjonen 50-50 med mannen min. Og hvis barnet mitt ikke blir så "enkel" å ha med å gjøre som vi har planlagt - er jeg hverftfall glad mannen min kommer til å ta minst halve støyten.
M ♥ ♂-2010 Skrevet 2. desember 2009 #12 Skrevet 2. desember 2009 Vi vil være sammen! Hele tiden gjerne! Huff, klisje. Men ja, det er egentlig det som stemmer. (Ikke ti uker hos oss, men kanskje halvparten) En lang og fin ferie sammen før hverdagen starter igjen.
Hannah81 Skrevet 3. desember 2009 #13 Skrevet 3. desember 2009 Jeg gikk tilbake i jobb da eldstemann var 4.5 mnd. Ammet før og etter jobb + at jeg pumpet melk på jobb som han fikk på flaske av pappa neste dag. I tillegg jobber jeg i Staten og fikk 2 timers betalt ammefri om dagen, som jeg brukte til å korte ned arbeidsdagen med. Det gikk smertefritt! Hadde et par mnd hjemme på slutten av permisjonen, så det ble vel totalt sett at vi var hjemme ca 6 mnd hver. Dere som planlegger 50-50: Ikke hør på alle negative tilbakemeldinger her, synes det er så utrolig mange dårlige argumenter fra mor for å gribbe til seg hele permisjonen. Forstår at enkelte yrker hos mor kan gjøre det vanskelig for far å komme med barnet for amming og at jeg er heldig fom får to timers betalt fri. MEN de fleste jeg har diskutert dette med argumenterer med at det er best for baby at mor er hjemme og andre tullete argumenter. Noen av dem har heller ikke ammet, og da ser jeg i alle fall ingen grunn til at man ikke kan dele 50-50. Venter nr 2 om 6 mnd, og har ikke bestemt endelig permisjonsfordeling ennå, men blir nok noe i nærheten av 50-50 denne gangen og.
Granny Weatherwax Skrevet 4. desember 2009 #14 Skrevet 4. desember 2009 I vårt tilfelle har jeg alltid vært hjemme i ulønnet perm/ferie når pappapermen er. Dette fordi jeg har en jobb som gjør at jeg har lang sommerferie, og våre barn er født i august. Da de var et år (15. august) begynte de i bhg, jeg begynte å jobbe samtidig. Vi har alltid tatt ut 10 mnd perm, resten ulønnet. Denne gangen vil jeg være hjemme i 2 år (nærmere 2,5), rett og slett for at vi ser at det blir for travelt med tre små tidlig om morgenen og om ettermiddagen når både mor og far har travle jobber. Far har et godt forhold til barna sine, men ønsker ikke mer enn de 10 ukene har får nå (han syns egentlig det er i meste laget å gå hjemme) Gleder meg til å være hjemme! :-)
MillaCamilla Skrevet 4. desember 2009 #15 Skrevet 4. desember 2009 Alle må få finne sin måte med permisjonfordelingen. Selv skal jeg jobbe natt når pappaen har permisjon, dette pga minst stress med amming på natta og kan amme før jeg drar på kvelden og når jeg kommer tilbake på morgenen samt når jeg våkner på ettermiddagen. Barnet vil være 7-8 måneder når jeg begynner å jobbe (kommer an på når han kommer...) Noen tror jeg vil savne barnet mitt veldig ved å begynne å jobbe så tidlig og det er sikkert sant, men det vil vel mannen min også når han må jobbe mens jeg er hjemme. Noen mener også jeg er "gal" som tror jeg kan slutte å amme på natta når barnet er bare 7-8 måneder, men barnet trenger jo strengt tatt ikke nattammes så langt ut i første leverår. Alle her inne gjør jo det det de mener er det beste for seg og barnet sitt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå