Gå til innhold

Mellomnavn til Anaïs da?

Anbefalte innlegg

Etter veldig mye om og men tror jeg nok vi lander på Anaïs når lillepiken blir født... Og trenger derfor et mellomnavn til henne.. Jeg er ganske svak for franske, feminine navn a la Madeleine, Amélie, Josephine, etc. Liker også veldig godt Lucia. Noen som har noen lignenede på lager?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141064391-mellomnavn-til-ana%C3%AFs-da/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Lucia er kjempeflott, men Anaïs Lucia blir veldig tungt med s lydane i andre stavelse i begge namna....

Du uttaler Anaïs ann-a-IS sant? med trykk på siste stavelse?

Dersom ja vil eg sei at endå eit fransk namn med trykk på siste stavelse vil høyrast litt tungt ut, men eg kan foreslå eit par... :)

Forslag (* ved dei eg likar best med Anaïs):

Armande* (fransk feminin form av Herman, siste e er stum som i alle franske namn som sluttar på e)

Cosette

Fantine*

Fleur

Maëlle

Melisande

Ofelia (fransk: Ophélie, uttalt o-fe-LI)

Solenne

Clara

Charlotte

Louna

Agathe*/Agatha

Lola

Lilou*/Milou*

Juliette*

Melissa

Margaux

Julia

Den svenske prinsessen heter Madeleine Thérèse Amelie Josephine :) Nydelig navn syns jeg ;o) Ganske svak for disse navnene selv, egentlig :P

Anaïs er 1.fornavn, ikke sant? Tøft navn!

Anaïs Madeleine

Anaïs Josephine

Anaïs Victoria

Anaïs Desirée

Anaïs Isabelle

Anaïs Isabella

Anaïs Annabelle

Anaïs Olivia

Anaïs Olive

Anaïs Celina

Annonse

Har du tenkt på at de fleste som første gang skal si navnet til datteren din kommer til å lure på hvordan man skal si det, og troli kalle henne "anajs" ikke spesielt pent synes jeg. Dessuten finnes ikke ï i det norske alfabet,jo, så alle som skal skrive navnet hennes kommer til å skrive Anais... Har selv et veldig spesielt navn som jeg har måttet stave for alle gjennom hele livet, og er skikkelig lei ;-)

Jeg har også et veldig spesielt navn som krever staving og har aldri syntes det var noe problem. Forøvrig så vet vel de fleste oppegående litt beleste mennesker om f.eks Anaïs Nin (eller ihvertfall at ï betyr trykket på i'en og da sier det seg jo selv hvordan det uttales....) . Og kan ikke si jeg bryr meg så voldsomt hva noen som ikke engang vet dette måtte mene.... Men takk for råd ;)

Likte forresten Leonie til mellomnavn som foreslått over...

I'en med prikkar over er ikkje egentlig ein bokstav i noko land, prikkane blir brukt til visa at to vokalar som står ved sida av kvarandre skal uttalast kvar for seg... Same med Chloë og Zoë, då E på slutten av franske namn vanlegvis er stum... :)

I Frankrike vil prikkane vera nødvendig for at folk skal sei namnet riktig, og eg synes dei er til hjelp når det gjeld uttalemåten her i Noreg også...

Anaïs er ikkje eit namn eg ville valgt sjølv, men det er ikkje heilt tullete på norsk likevel sidan alle lydane er kjente for oss (a-na-IS)... Chloë ville vore mykje verre! :)

Anaïs Marcheline

Anaïs Leonore

Anaïs Vivenne

Anaïs Viola

Anaïs Cosette (love Les Misérables...)

Anaïs Félicie

Anaïs Noémie

Anaïs Eloise

Anaïs Evonne

Anaïs Odette

Anaïs Lela (betyr lojal)

Anaïs Adalyn (betyr nobel)

Anaïs Evangeline

Anaïs Celestine

Anaåis Floriane (i stedet for Fleur)?

Anaïs Violette

Hm..

Hvor kommer dette navnet fra? Ikke geografisk sett altså, men hvordan har du kommet på det? Har det noen forbindelse noen sted? Har aldri sett det før, og syns det høres rart ut uansett hvordan man uttaler det... Kan være jeg er heeelt utdatert, men dette navnet forstår jeg meg ikke på...

Annonse

Ludi4ka- Jeg har en venninne som heter det og har alltid syntes at det var et fint navn :) Det begynner også å bli ganske populært i Frankrike hvor vi er mye, så hører det titt og ofte..

Barnet blir amerikansk-fransk-norsk, så kan gjerne ha et litt fransk fornavn (matcher etternavnet)..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...