Gjest Skrevet 30. november 2009 #1 Skrevet 30. november 2009 Jeg får ikke til kjøtt, men vil ikke gi opp, så prøver igjen. Har en pakke med to stykk ytrefileter liggende, av...eh... okse tror jeg? Et eller annet dyr i hvertfall, rødt kjøtt. Nå har jeg tålmodig ventet til utløpsdato som er i morgen, siden ejg ble fortalt at det var lurt. Så vet jeg at kjøttet bør stå litt i romtemperatur. Dersom jeg vil stede det i 16-tiden i dag, når bør jeg da ta kjøttet ut av kjøleskapet? Og ut av pakken? Hva med marinade? Er ikke så glad i rosmarin-smaken. Eller bare salt og pepper når jeg steker det? Hvordan bør det stekes? Vi har kokeplater som går fra 1. til 9 blank (er prikk i mellom alle andre tallene , f.eks 2 -2. - 3 - 3. - osv), hva bør den stå på? Hvor lenge bør de steke, og hvordan? Trenger virkelig å få det inn med teskje her, for alle biffer jeg har laget før smaker hoppetau med viskelærkonsistens, hehe... De er vel ca 1,5-2 cm tykke tror jeg?
Langt-i-fra-perfekt Skrevet 30. november 2009 #2 Skrevet 30. november 2009 Ta de ut nå, la de ligge på benken.. Har du noen rødvin feks er det veldig godt, syns jeg, og legge biffene i rødvin,olje,salt,pepper og hvitløk Ha godt smør i panna, stek på høy varme hos deg feks 8- til det pipler opp blod, så snur du.. La hvile i allefalll 5 min før du spiser
*dum&deiLig*™ Skrevet 30. november 2009 #3 Skrevet 30. november 2009 Ta dem ut tidsnok til at de er romtempererte før de skal stekes. Stek på høy varme (ca 8) i litt olje, ca 1 minutt på hver side. Krydre den ene siden før du legger kjøttet i panna, og legg dem med kryddersiden ned. Krydre den andre siden mens de ligger i panna. Etterstek på litt svakere varme et minutt eller to til på hver side (kommer an på hvor rå man ønsker biffen), legg på en klatt smør oppå biffene når de etterstekes. Da blir ikke biffen svidd (blir ofte svidd dersom man steker i smør), men den smaker godt av smør:o) La de hvile et par minutter så saften setter seg i kjøttet. Hvis du spiser dem med en gang, renner all kjøttsaften ut av kjøttet med en gang du skjærer i det og biffen blir tørr. Lykke til!
Gjest Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 Ta ut 1-2 timer før. Det holder. Jeg bruker ikke marinade til biff. Varm opp smør og vent med å legge biffene i til det blir brunt. Stek først nesten 1 min på hver side på 9. Stek så ca 4 min på 4-5 på den ene siden. Når det pipler opp litt blod snur du og steker like lenge på neste side. Da blir de medium stekt om de er vanlig tykkelse. Jeg krydrer med salt og pepper på slutten av steketiden da pepper gjerne svir seg.
Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Oi, dette var ulike svar! Ble ikke så veldig mye klokere, men ser ut for at ettersteking er en god ting. Hva gjør dere da, bare skrur ned varmen, eller tar dere biffen ut av pannen og venter litt (hvor lenge?) før dere ettersteker?
Gjest Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Vil påstå at min måte er den beste. Har aldri smakt like god biff som min:)
Candy girrrl Skrevet 30. november 2009 #7 Skrevet 30. november 2009 Biff er i grunn enkelt. Dette gjør du om du en annen gang vil lage god biff. Gå i kjøttdisken i stede for kjøledisken. Be om stykker av indrefilet av storfe. Pass på at de skjærer slik at du får høye biffer. Minst 4 cm. Noen kokker knyter et hyssingbelte rundt biffen for å holde den høy. Tilneredning: Brun biffen som er gnidd med pepper på høy varme (9). Klaret smør er best. Men vanlig fett går bra. La den få en fin brun skorpe på begge sider og svi den gjerne litt på sidene og om den er høy og fin. Ikke tenke steketid, men passe fin stekeskorpe. Så legger du den til side og lar den hvile litt. Salt og evt. pepre den litt til og legg den i en ildfast form og stek den på 200 grader i 10-12 minutt. Ferdig! Blir kjempemør og fin :-) Det som er viktig med kjøtt er å lage en stekeskorpe på høy varme så man stenger inne den gode saften og kjøttfibrene holder seg myke. Ytrefileten din ville jeg bare etterstekt på svak varme i panna etter høy temperatur som de andre nevner. Blir sikkert godt. Men skal du ha kjøtt som virkelig smelter på tunga må du velge tykke biffer og helst indrefilet. Lykke til :-)
CB-BabyBoy Skrevet 30. november 2009 #8 Skrevet 30. november 2009 Min så godt som sikre oppskrift har jeg fått fra en kokk Jeg pleier å krydre biffene med hvitløkspepper før jeg steker. Plata varmes opp til middels varme og ikke være gnien på melange eller hva du bruker Skal kun brunes i panna. Før dette varmer jeg opp stekeovnen til 200 grader, bretter en form av aluminiumsfolie og legger et par klatter med Synnøve Persillesmør oppi. Legger så biffen (en form til hver biff) oppå smøret og setter formene i ovnen. Pleier å være rimelig perfekt etter 5-6 min alt etter hvor rødt du vil ha kjøttet. Er bare å ta ut, skjære et snitt og se, evt sette inn i igjen. Det er ikke bare bare å få til en god biff, men jeg har erfart at dårligst resultat får jeg om den stekes i panna.. Jeg liker min bedre stekt enn min mann og da er det så greit å bare ta de ut når vi selv vil! Lykke til uansett!!
Gjest Skrevet 30. november 2009 #9 Skrevet 30. november 2009 Takker for alle tips :-) Satser på at jeg får det til i dag da. Skal evt gi rapport dersom jeg husker det, hehe...
bondeknøl Skrevet 30. november 2009 #10 Skrevet 30. november 2009 Om du skal ha marinade, må du i hvertfall ikke finne på å ha salt i... så noen hadde skrevet det over her! da blir det tørre biffer salt mens du steker...
Ugl@ Skrevet 30. november 2009 #11 Skrevet 30. november 2009 La kjøttet ligge et par timer på benken, ta kjøttet ut av pakken og legg det i marinade med en gang. Marinaden kan du lage enkelt: 2ss olje 1ss soyesaus, feks kikkoman, 1ss sitronsaft, salt, pepper, eventuelt et fedd hvitløk hvis du liker det, eventuelt annet krydder, men det enkle er ofte det beste mener jeg når det kommer til godt kjøtt. Pensle på kjøttet å la dette ligge et par timer. Når du skal steke så sørg for varm panne, jeg bruker alltid litt rapsolje og melange kombinert. bruner raskt på begge sider, drar så av og skrur ned platen til ca 1/3 av full effekt og steker videre i 3min på hver side. Nå er stekepanner og komfyrer så forskjellig. Då må nesten følge litt med. Jeg har selv blitt godt kjent med min, og jeg vet hvor lang tid det tar før biffen er akkurat slik jeg liker den. Jeg liker den medium, litt rosa i midten. Lurt å ta en av biffene å skjære i underveis å se hvordan det ligger an hvis man er usikker.
Hiv o'hoi Skrevet 30. november 2009 #12 Skrevet 30. november 2009 Hei, den enkleste oppskriften, og som man umulig kan feile med, er denne: Ta ut biffene noen timer før steking, slik at de får romtemperatur. Krydre de litt med feks salt, pepper og piffikrydder (ikke mye) Ta 50/50 smør og olje i pannen, la det bli brunt. Legg biffen oppi pannen, ha på litt over middels varme. La biffene ligge, uten å snu de, til blodet begynner å piple opp på oversiden. Da snur du de og gjentar det. La biffene ligge til kjøttsaften siger ut på overflaten. Ta de opp og la de hvile i ca 5 min! Gjør du det slik er du garantert en medium biff. Pass på at stykkene ikke er for tykke, da er det lett å svi de. Jeg kunne ikke steke biff før, men broren min er kokk og lærte meg dette. Har alltid fått skryt av biffene mine etter dette.
Ugl@ Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 OPs....så jeg skrev en stor feil, ikke ta på salt og pepper før du skal steke!!! Og 2/3 deler av tempen når du skal steke videre.
Hiv o'hoi Skrevet 30. november 2009 #14 Skrevet 30. november 2009 gjør ikke noe å ha på saltet rett før du legger de i pannen. det gjør alltid vi og vi har ALDRI tørt kjøtt.
camilla^ Skrevet 30. november 2009 #15 Skrevet 30. november 2009 Jeg steker biff 3 min på hver side på sterkt varme, hos deg er det sikkert 8. Da er den middelsstekt. Så legges biffene i alliuminiumsfolie, pakker de godt inn og lar de ligge i ca 10 min før de serveres. Vi pleier å salt og pepper på bare. Men har av og til lagt de i marinade som man får kjøpt i butikken.
Gjest Skrevet 30. november 2009 #16 Skrevet 30. november 2009 Hehe... En ting er sikkert, det finnes flere veier til Rom ;-) Her var det veldig mange måter å steke biff på, både i stekepanne og ovn. Om mulig er jeg enda mer i tvil om hva som blir best nå enn jeg var da jeg skrev innlegget. Noen skriver at man skal krydre før, noen at det må man ikke finne på. Noen sier man må steke på sterk varme først, så svak, noen skriver at man skal steke på middels sterk til det pipler blod og så snu... hmmm... Må jo bare velge meg en av de overnenvte og håpe på det beste :-)
bondeknøl Skrevet 30. november 2009 #17 Skrevet 30. november 2009 Rett før man har det i panna ja, det blir noe anna! men ikke i marinade som skal ligge og trekke i kjøttet! marinade kan inneholde mye bare ikke salt....
Candy girrrl Skrevet 30. november 2009 #18 Skrevet 30. november 2009 Hehe.. Noe som heter at saken er biff! Men kanskje ikke her ;-)
Gjest Skrevet 30. november 2009 #19 Skrevet 30. november 2009 Eneste jeg husker å ha fått med meg fra de der kokke-programmene på tv (4 stjernes middag osv), er at man aldri skal skjære i biffen for å se om den ser passe ut, for da blir den tørr (i følge han kokken som kommenterte), men jeg har jo helt panikk for å ikke steke lenge nok og hater å ikke kunne sjekke. Er vel litt kontrollfreak på mat ;-) Tenker jeg holder meg til stekepannen i dag, og så prøver jeg heller stekeovnen med en tykkere biff en annen dag :-) Alle er nå i hvertfall enige i at biffene må hvile og ha romtemperatur, så det er da noe.
bondeknøl Skrevet 30. november 2009 #20 Skrevet 30. november 2009 Man lærer seg det etterhvert.. jeg jobber på gatekjøkken og steker MYE burgere, jeg stikker aldri hull for å se om de er ferdige.. mange som gjør det! man lærer seg til å se når de er ferdige lykke til i dag!
mam <3 Skrevet 30. november 2009 #21 Skrevet 30. november 2009 Hvis du er usikker på hvor mye kjøttet er stekt er dette en god metode for å få en pekepinn: Vend håndflaten opp og slapp av i hånden. Hvis du trykker forsiktig på muskelen som ligger under tommelen kjenner du at den er myk, hvis biffen gir etter på samme måte ved samme "trykkstyrke" er biffen rå (blodig og vel så det inni) Hvis du samler alle fingrene (fremdeles med håndflaten vendt opp) og strammer muskelen i tommelen litt, er muskelen under tommelen like myk som en medium biff skal være. Hvis du legger tommelen over i håndflaten og strammer muskelen litt mer, blir muskelen like hard som en gjennomstekt biff skal være. Nesten umulig å skrive en forklaring på dette, men håper du forstod, for dette er en veldig ok metode. Man tar det jo litt på feelingen også, men man slipper å skyte i blinde. Når du skal steke må ikke biffen nødvendigvis stekes på skyhøy varme, men det skal selvfølgelig være ganske varmt. Men hvis du er nybegynner er det bedre å ta det rolig med varmen enn å svi kjøttet. Dette er en fin artikkel om biffsteking: http://www.klikk.no/mat/spise/article520945.ece
Anja Annonym Skrevet 30. november 2009 #22 Skrevet 30. november 2009 Lurer du på hvor mye biffene er stekt er dette kokketrikset et meget godt forslag; Trykker du biffen din og den kjennes ut som når du trykker på kinnet ditt er biffen rå. Er biffen lik som du trykker på nesa di, er den medium, og slik de aller fleste liker den. Er biffen lik som trykker på panna di, er den godt stekt.
mam <3 Skrevet 30. november 2009 #23 Skrevet 30. november 2009 Dæven, det var jo mye smartere! Lettere å forklare også.
Gjest Skrevet 30. november 2009 #24 Skrevet 30. november 2009 Det ble GOD biff!!!!!!! :-) Endelig klarte jeg å lag en biff som ikke bare var spiselig, men som mannen noe sjokkert utbrøt: "Oi, denne var jo faktisk knallgod!" *glise* Stakkars mann, han så litt angstfylt ut først når han så jeg hadde laget biff, hadde vel ikke helt de gode erfaringen med min biffsteking han heller ;-) Tusen hjertelig takk for alle tips og råd, nå blir det biff oftere her i heimen ja! :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå