Gå til innhold

Svineinfluensaen ebber av

Anbefalte innlegg

Skrevet

Både i Tyskland, Nederland, Belgia og Storbritania samt andre land i Europa.

http://www.sueddeutsche.de/,ra16m1/wissen/698/496018/text/

Nå er tyske myndigheter livredde for å bli sittende på en haug med vaksiner man ikke trenger men som landet jo undertegnet kontrakt på at de skulle kjøpe, uten noen rett til å kun få levert det de faktisk trenger.

Håpet er at Ukraina kjøper en del av vaksinene som vi her nede egentlig skulle få fordi denne sykdommen er jo såååå farlig og alle stryker jo med...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ja kom igjen. Nå tar vi de. Kjefter litt på myndighetene for at det nå dabber av! Klarer de ikke vise til flere dødsfall?? Skamme seg...

Nei DU bør skamme deg dumme dame, for innlegget ditt. Disrespektfult for alle de som har mistet en kjær til svineinfluensa i inn og utland.

TAKK for at vi har en regjering som ikke ønsker å gamble med liv. Nå har mange fått tilbud om vaksine og det viser seg på statistikken,

Skrevet

jada eh hvorfor skal jeg skamme meg fordi svineinfluensaen ike var så farlig og fordi mange er smarte nok til ikke å vaksinere seg?

Mange som har mistet sine kjøære, ehh ok 6 stk døde i Tyskland, det er mange.. eh jepp jada, i samme tidsrom har det nok dødd flere tusen andre menensker av helt andre ting.

Skrevet

Må si meg litt enig med anonym...

Målet er vel at færrest mulig skal dø... Og 6 stk i Tyskland er 6 for mange. Og over 20 så langt i norge er også for mange.. Men skal vi bagatellisere det siden så mange tusen dør av andre ting? Man vil vel prøve å forhindre det også?? At unge og helt tilfeldige mennesker dør?

Tror ikke du hadde bagatellisert denne sykdommen hvis du mistet et ungt (..eller gammelt) menneske av denne sykdommen.

Men det skal alltid være noen som roper "AHA hva sa jeg!!".

Tror nok mange kverulater av vaksinen hadde vært de som skrek høyest dersom myndighetene var tilbakeholden med vaksinene og ikke ville hverken tilby den eller bruke penger på det.

Vi må ikke glemme at det er menneskeliv. Ikke bare tall. Selv om de er lave slik du selv mener.

Skrevet

At du aldri lærer. Må si at HI her står for mye god underholdning her på sykdomsdebatten. Tar ikke ET eneste ord av det du skriver, seriøst.

Du leser bare det du vil lese, og aldri hele artikler, virker det som. Selv om du går rundt og er usikker fordi du ikke har vaksinert deg, så fatter jeg ikke vitsen med å sprøyte rundt seg så mye idioti.

Skrevet

jeg leste da hele artikkelen, men kanskje dere ikke var gode nok i tysk siden dere hamrer løs på at det jeg sier er useriøst?

Forresten har det dødd over dobbelt så mange i Tyskland etter de tok vaksinen.. Merkelig nok får ikke dette noen særlige oppslag i media..

Ja et menneskeliv brude ikke gå tapt men dette er hysteri og hvis dere er ærlige og har lest litt fakta, vet dere det..

Svineinfluensaen er på vei tilbake i Europa.. enkelt og greit

Men nå nærmer det seg jo vanlig influensa, som er mye mer dødelig.. så kanskje man da klarer å sette dette litt mer i perspektiv.

Skrevet

HI:

"Men nå nærmer det seg jo vanlig influensa, som er mye mer dødelig..."

Ja, mer dødelig for de gamle og de syke, ikke de som er unge og friske. Hallo!

Det er land i verden som ikke har klart seg så bra som Tyskland...

"The number of deaths in Ukraine from flu viruses has risen to 315, with 16 passing away over the past 24 hours, the Health Ministry has reported.

Ukraine's flu epidemic began at the end of October and over 1.4 million have fallen ill. At least 78,000 people have been hospitalized and over 300 patients are still kept in intensive care."

Slik går det nå i et land hvor helseministeren for en tid tilbake anbefalte innbygerne til å spise vitaminer mot svineinfluensa...

Men kanskje du ikke er god nok i engelsk til å forstå...

Blir så lei av folk som leser én ting fra ett land og synes at de vet alt. Mange folk sier mange forskjellige ting... Man må jo tenke selv!

Vi kan sitte døgnet rundt å lese artikler fra andre land rundt om i verden, men det betyr ikke at det er likedan her.

Skrevet

å hjelpe meg... here we go again.

Du er tydelig ukonfortabel med dine egne valg her...

Slapp av! Det er OK at du ikke vaksinerte deg!

LEAVE IT!

JA så venter vi på neste influensabølge og bare se da hva som skjer!!

Slapp nå av dame og sett deg i sofaen med en kopp te.. Stryk magen din og send gode tanker og følelser til babyen din istedet.

Du må slutte å sende så mye søppel og oposisjon rundt deg.

Ser jo at du ikke kan være så gammel med måten du legger frem ting og det går igjen i andre innlegg du har gjort ser jeg.

Stol på dine egne valg nå og la andre få ta sine uten at du bagateliserer de som har dødd av dette.

Lykke til sier bare jeg:)

Skrevet

Eh kanskje du burde lese litt mer?

http://www.npr.org/templates/story/story.php?storyId=120943731

But with the WHO concluding that there was nothing unusual about Ukraine's flu outbreak and the government ending the quarantine, saying that the epidemic had peaked after just a few weeks, journalists and political observers have long been questioning whether the swine flu actually affected Ukraine disproportionately or if this was simply a campaign ploy used by the prime minister, a suspicion now confirmed by one of Tymoshenko's top advisors.

Skrevet

Kan du, lindynatt, komme med EN ENESTE pasende forklaring på hvorfor du peprer dette forumet med negativ vaksineomtale, om det ikke er for : 1: at du vil forsvare at du selv ikke har vaksinert deg og er usikker på valget?? Eller 2: at du ønsker at de som har vaksinert seg skal få ligge søvnløse frem til vi ser enden på dette, siden de har valgt noe du selv ikke har våget? Og dermed skal de få litt salt i sårene?

Hva i himmelens navn er årsaken til at du legger ut alt dette bullshitet??

Du vet jo at du prøver å sette din egen kompetanse høyere en den norske medisinelites. Hvorfor tror du at vi vil kjøpe det?

Skrevet

Hvis man informerer seg, i begge retninger, kan man ta et kvalifisert valg.

Nå begynte dette inlegget med at svineinfluensaen var på vei tilbake i flere europeiske land og at, som man egentlig vet, dette er en mye mindre farlig (heldigvis!) sykdom enn det en del fagfolk og media trodde for ikke lang tid tilbake.

Hvis det er så fryktelig fælt å lese at sykdommen ikke er så dødelig (heldigvis) at vaksinen kan (desverre) ha en god del skumle bivirkninger ingen fremdeles vet om, så hold dere til det myndighetene sier.

Andre inkludert meg selv synes det er kjekkt å få vite ting som skjer i den store vide verden og ikke kun i lille Norge og ikke minst, at ikke alt er så rett frem og ille som mediene og hysteriet skulle ha det til.

Hva er vel bedre enn at svineinfluensaen i flere land er på vei tilbake og at sykdommen forløp mye mildere enn man hadde trodd?

Det finnes folk som tviler på hva de skal gjøre.. og for dem er det interessant å vite andre ting enn hva myndighetene sier.

Hvis dette ikke interesserer deg, ikke les det.. så enkelt er det.

En debatt er ikke å si ja og amen men å diskutere ting.

Skrevet

Og det slår deg ikke at grunnen til at indluensaen nå er på retur er fordi flere millioner har vaksinert seg eller gjennomgått sykdom ...?

Skrevet

De som evt. lurer på hva de skal velge, er ikke så evneveike at de ikke klarer å leite opp informasjon selv, vet du... Og du kommer med informasjon som ikke har støtte i helse-Norge, overhodet. Men du klarer tydeligvis ikke å ta inn over deg at du klamrer deg til feil-informasjon. Og hvis du hadde sett disse pasientene, så tror jeg naiviteten din hadde tatt en pause.

Skrevet

JEg hører til på "bli gravid" og jobber som intensiv sykepleier. Jeg ser disse pasientene til dagen, og det burde stoppe kjeften din om du så de ligge der i alle aldre med pustevansker og respirator-behandling.

SKAM DEG, for å gjøre dette til en bagatell.

Skrevet

jada helt sikkert.

Selvfølgelig er en sykdom, en influensa, på vei tilbake fordi folk har blitt syke, det så man da i Australia og China når de hadde vinter og vi sommer, folk ble syke men stort sett gikk det bra. Og vaksine fantes det da ikke.

Det samme skjer hver eneste vinter, det kalles influensa.

Helse Norge sier jo andre ting enn helse Sveits, helse Tyskland, osv.

Men men, hvis dere er så fryktelig i mot informasjon som motsier det helese Norge sier, hvorfor?

Den biten skjønner jeg ikke. Hvis denne vaksinen og sykdommen var så sikker/ så dødelig som man skal ha det til, hvorfor strides de lærde da?

Hvorfor blir en vaksine da sluppet på det europeiske markedet før uavhengige forskere får sett på den?

Hva er det med folk som er så redde for å få høre at farma industrien er mektig og de gjør ting for å tjene penger.. og stoler ikke på sin egen vaksine nok til å ta noet som helst ansvar?

Skrevet

lol - latterlige argument.

Dumme dame...

Skrevet

Godt du står imot saueflokken her inne! Det er klart man lar seg vaksinere om man kun stoler på myndighetene her i landet. Men det er helt klart mange dyktige fagfolk som er uenig med de i og utenfor Norge.

Myndighetene har kommet med mangelfull informasjon før. Veldig glad for at jeg ikke har tatt vaksine og er helt komfortabel med det. Grunnen til at jeg i det hele tatt har skrevet noe her inne er for å prøve å påvirke tvilerne til å bli sikker i sitt valg. Som mange andre her også antar jeg, men makan til mye pisspreik har jeg sjeldent sett. Mange som burde lese litt mer selv her og ikke slenge så mye dritt til HI. Faktum er at svineinfluensaen er mild og langt færre har dødd som følge av den enn tidligere antatt. Fremdeles er vel ikke den "friske" delen av befolkningen vaksinert og tatt i betraktning at det tar rundt 2 uker før man har full beskyttelse av vaksinen så er det vel ikke bare vaksinen som nå har kommet å reddet oss. Særlig fordi veldig mange påstår at det er unge friske mennesker som også er utsatt. 2 av 24 eller hva det er oppe i nå er vel ikke så mange friske?

Sååå, vet ikke helt hvem som driver med skremselpropaganda her...

Og Ukraina er nok en historie for seg selv...

Skrevet

Selv om man kritiserer Folkehelseinstituttet for meningokokkvaksine-forsøket i 1988, betyr ikke det at man ler av dem som har mistet sine kjære i meningokokk-sykdom.

• 4 uker senere...
Skrevet

De kunne jo gitt vaksina til mer trengende land.. Mange gir jo ikke penger til U-land fordi det havner i lommene på de som allerede er rike, og de fattige får se lite til dem. Så å gi bort overskudd av en kanskje livsviktig vaksine hadde ikke vært dumt :)

Jeg vet ikke hvilke deler av verden svinenfluensaen har herjet i, har ikke fulgt med i det hele tatt :)

vi får bare håpe at den fortsetter å dabbe av, til tross for at vi er mange som ikke har vaksinert oss :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Synes egentlig det er litt trist å lese innleggene dine lindynatt... Har du ikke noe eget yrke/fagfelt du kan uttale deg om i stedenfor å gi "ekspertuttalelser" om et område du opplagt ikke har mye kunskap om?

Skrevet

Flott at du tør å stå på Lindynatt. Det er helt utrolig så naive folk er når de stoler blindt på helsemyndighetenes anbefalinger.

Sist jeg sjekket rett før jul hadde ca. 850.000 nordmenn hatt svineinfluensaen, 24 mennesker var døde, 3 av dem utenfor risikogruppen. Jeg er i risikogruppen både fordi jeg er gravid og har astma, men med disse oddsene, kom igjen, bring it on. Det er jo farligere å ta bussen til og fra jobb.

Helsemyndighetene sa også før jul at det var ufarlig for gravide å ta vaksinen, men samtidig søkte de etter gravide som kunne være med i et forskningsprosjekt for å se om gravide (eller deres foster) får komplikasjoner etter vaksinen. Det fikk varskubjellen til å ringe hos meg. Makan til tvetydig informasjon skal du lete lenge etter.

Jeg synes det er helt greit at folk velger å ta vaksinen, det respekterer jeg, men det må da være rom for oss som ikke har panikk å la det være. Jeg tør rett og slett ikke å gamble med helsen til babyen min, hvem vet hva bivirkningene av vaksinen blir om 20 år..?

• 3 uker senere...
Skrevet

Er rett å slett DRITT lei folk som får oss som tok vaksina til å framstå som uegnet som foreldre... for det er det dere gjør når dere påstår at vi gambler med livet og helsa til babyen vår!!!

det HI gjør som provoserer er vel at utsagnene hennes er direkte respektløs for de som har mistet noen de var glad i til sykdommen! ja det dør folk hver dag av andre ting, men det er da vel ingen som kommer med slike utsagn om feks de som mister noen i bilulykker,vanlig influensa eller noe annet...

respekter at ikke alle tok sjansen på å bli syke! Og at man ikke skal vise så lite respekt for mennesker som har litt mer greie på ting enn det vi vanlig folk har. Hvem skal vi ellers stole på enn helsenorge og WHO? Er det bedre å stole på de som mener at vaksinering er en konspirasjon fra myndighetene sin side og som mener at vaksiner for røde hunder og jeg vet ikke hva, er er en konspirasjon kokt sammen av myndighetene? ja MYE bedre å stole på de!!

forresten, vi stoler da på myndigheten mht andre vaksiner og ikke minst vi FORVENTER at de tar var på oss når vi er syke!

Skrevet

Noterer meg at du ikke svarer på spørsmålet mitt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...