Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg går ut i fødselspermisjon tordag 3. desember 2009. Min mann og jeg har valgt 56 uker med 80%. Jeg har arbeidet fullt før dette, og har altså opparbeidet meg 5 ukers ferie i 2010.

Jeg tenkte det var mulig å forlenge den totale perioden vi kan være hjemme med barnet med disse 5 ukene, altså for eksempel ta ut 5 uker ferie til sommeren. Men hun som er HR-ansvarlig på min arbeidsplass sier at når jeg tar ut ferie, så må min mann ha fødselspermisjon disse ukene. Hun sier altså i praksis at de 56 ukene må løpe i et strekk, og ikke kan avbrytes. Jeg synes dette høres veldig rart ut, og kan ikke finne noe informasjon på NAV som sier dette.

Noen som vet noe om dette, eller som kan henvise til informasjon fra NAV?

Egne erfaringer?

Fortsetter under...

HR ansvarlig tar feil..

Sakset fra www.nav.no:

§ 14-11 Første ledd bokstav a) - utsettelse på grunn av lovbestemt ferie

[Endret 6/09]

Foreldrepengeperioden kan utsettes på grunn av lovbestemt ferie. Med lovbestemt ferie menes ferie som følger av ferieloven. Avtalefestet ferie, som for eksempel tariff-festet ferie, gir ikke rett til utsettelse.

Ferie overført fra året før og forskuddsferie må dokumenteres fra arbeidsgiver.

Ferien kan tas ut når som helst i løpet av stønadsperioden. Har moren tatt ut foreldrepenger i den perioden som er til valgfri fordeling mellom foreldrene (36/46 uker), kan hun i henhold til denne bestemmelsen avbryte stønadsperioden ved avvikling av lovbestemt ferie, før faren begynner på sin fedrekvote ( § 14‑12 ).

Husk at det er ikke lov å ta ut mer enn 4 uker og 1 dag ferie i permisjonen, de resterende 4 dagene må taes ut etter at permisjonen er ferdig..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...