Gå til innhold

ang trening, hva er farlig og hva er sikkert?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg og sambo driver å prøver, men vi driver også å trener. Vi driver litt med vekter å slik og jeg lurer på om noe vet om det er farlig å drive med det slik når man blir gravid? Jeg vil ikke provosere frem en abort når spiren forhåpentligvis sitter en dag. Burde jeg slutte med slik løfte trening eller er det ufarlig?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er det ingen som vet???:(

Skrevet

gå inn på google og les....mener jeg leste at du kan trene i samme nivå som du er i før du ble gravid men skal ikke legge på mere vekter...nå vet jo ikk jeg hvor mye du løfter....

Skrevet

Man kan trene akkurat som før...Man kan ikke "abortere" ut et festet egg/foster ved å ta i for hardt. Når testen er positivt kan man fint trene som før de første ukene, magemuskler KJENNER man raskt blir svakere og da bør crunches i alle former unngåes, men det finnes mange øvelser for skrå magemuskler man kan gjøer (hele svangerskapet faktsik), planken kan også utøves litt lenger enn crunches.

Når man nærmer seg 2.semster så bør man begynne å tenkepå at man ikke skal trene seg STERKERE/mer utholdende...Da kan man trene like ofte og like lenge som før, men ikke PRESSE seg for hard mtp andpustenhet og det å "ta i for mye" mtp styrek trenign..Man bør heller ikke bli for varm.

Men ellers anbefaler jeg på det strekseste og fortsett som før..Om amn er småkvalm, litt ekstra trett noen dager så PRØV og tren. Sats på noe lett noe, gjerne en halvtime "tramoing" på en ergometersykkel bare, også EVT etterfølge av litt enkle styrkeøvelser uten vekter/apparat. Da kan det hende kvalme og tretthet forsvinner. Det er ikke fornuftig å "Lytte til kroppen "alltid under svangerskapet..Den "krever" ofte ting den ikke trenger, og det kan være "Inni hodet dit" mer enn noe annet..Kroppen kan finne på å kreve sjokolade 24/7, men det er ikke dermed sagt du TRENGER det,- selv om du er gravid..Kroppen kan finne på å kreve søvne hele døgnet, men du TRENGER fortsatt ikke mer søvn..Kroppen kan finne på å kreve at du spiser avispapir, er ikke dermed sagt at den TRENGER det...SÅ prøv så godt du kan og tren og lev som før, så skal du se du får minimal vektoppgang, og du får en massiv effekt av treningen den dag ungen er UTE:.Selv om du føler du ikke får trent på trening (særlig i 3.trimester), så vil effekten komme..Det LOVER jeg :o)

Lykke til:O)

Skrevet

Tusen takk for tips:) Det hjelp kjempe masse:) Glad jeg ikke utsetter en potensiell spire for fare selvom jeg prøver å komme i bedre form:)

Jeg vil prøve å trene på et ok nivå gjennom svangerskapet:) Håper at jeg klarer en fødsel bedre da:)

Og jeg løfter ikke slik masse vekter liksom, men man hører så mye at man ikke skal drive med tunge løft å slik, helst ikke jogge heller noe..så var litt redd for at det var skadelig:)

Men da fortsetter jeg som før, og når jeg blir gravid får jeg bare tilpasse litt etterhvert som magen vokser:)

Skrevet

Før jeg visste jeg var gravid prsset jeg meg ekstremt på en joggetur og det var den dagen jeg fattet mistanke om et svangerskap... det smalt til med skikkelige menssmerter etterpå.

Siste gangen jeg jogget så hardt, men fortsatte å trene til kvalmen tok meg og startet opp igejn med sykling etter at kvalmen ga seg, Trente i snitt ca 4 dager i uka frem til termin, det gjorde underfverker. Jeg var i bedre form på overtid i svangerskapet enn jeg var før jeg bel gravid. Gikk 8 etg opp ( for å sette igang fødsel) uten å være anpusten etterpå:) så da gikk jeg en tur til..

Tren du, HI, så mye du orker! Hopping bør unngås.

Skrevet

kokosyklus:) Godt å høre at man kan klare å holde på med trening hele svangeskapet gjennom:) hopping skal jeg holde meg unna:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...