Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 men kan de også finne på mye "rart"? F.eks rote til alle sofaputene, og hoppe på de osv, klatre i klesskap etc..? :-)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Det er ikke i aktivitetsnivået det største skillet er mellom mitt barn med ADHD og det uten ADHD. Det har mer med impulskontroll og konsentrasjonsvansker å gjøre. Men ja, det er ikke uvanlig med klatring de rareste steder for unger med ADHD, og ganske så langt opp i alder også....... Men det med sofaputer og slikt; det er vanlig i en periode for de fleste barn. Jeg husker selv at vi lekte gjemsel og gjemte oss i overskap på soverommet til mine foreldre;) Og vi laget hytte av puter og kjøkkenstoler med pledd over.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Takk for svar. Er det ofte slik at de må passes på langt opp i alder også, at de ikke kan være alene (hjemme osv..)?
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Min har vært slik. Han an først være alene hjemme i noen timer nå som tenåring. Jeg liker det ikke, for jeg vet ikke hva jeg finner når jeg kommer hjem. Men jeg prøver å la han få lov.
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Ok. Har gutten din "bare" adhd, eller noen tilleggsdiagnose..? Og har han alltid hatt noen til å passe på seg, på skolen f.eks?
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Har Tourettes(men lite tics), adferdsvansker og dysleksi. Nei, han har ikke alltid noen som passer på i skoletiden. Derfor sliter skolen i dag. De har gjort dårlig arbeid tidligere. Hadde jeg fått det slik jeg mente det skulle vært, så hadde han hatt "sekretær"/assistent siden småskolen. Men så er det økonomi, vet du.... Der taper disse ungene om de ikke er heldige og er i rett kommune...... Jeg er alenemor, og heldigvis har NAV forstått at jeg må være hjemme. Så han har hjelpestønad i sats 3, og dette utløser overgangsstønad i utvidet form til meg.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 Tusen takk for svar! Hvordan arter tourettes på sønnen din?
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 Akkurat nå har han litt blinking. Men dette har variert opp igjennom årene. Han har hatt sammensatte tics. Litt som tvangshandlinger. Kunne ikke ha bestikk med treskaft, for da måtte han slikke på det før han kunne bruke det. Slikket på fingrene og puttet de i nesen, noe som skapte såre slimhinner. Slikket på fingrene og tok på tærne før han tok sokker på. Rullet med øynene, så bare hviten viste. Harking og å dra inn "snørr" i nesen. Slike ting. Men nå er det bare svak blinking, heldigvis. Har ikke hatt ord som vokale tics. Han har den rigiditeten og behov for orden som også hører med til Tourette's. Verden rundt skal ikke rote for mye med rutinene. Og dårlig håndskrift/finmotorikk. Det er litt vanskelig å vite hva som er hva når en person har såpass mange diagnoser:) Så jeg vet ikke helt hva som hører til under ADHD eller Tourette's. Men det jeg har skrevet over her, er det jeg har lest meg til og fått forklart at er Tourette's.
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #9 Skrevet 2. desember 2009 Takk igjen for utfyllende svar.. Har en gutt til utredning, og er bare litt nysgjerrig på andres erfaringer osv.. Har det vært ymtet om autistiske trekk hos din sønn? Synes alle disse diagnosene flettes i hverandre/ligner, og at det av og til må være utrolig vanskelig å skille de
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #10 Skrevet 2. desember 2009 Ja, og det har blitt sjekket. De finner ikke noe av lett autisme(Aspergers), selv om noe kan minne om det. Ja, det er ikke enkelt å skille mellom. Derfor er det godt vi har BUP, som har masse utdannelse og erfaring, og kan dette mye bedre enn oss:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå