xLinneax Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Hørte noen snakket om at man fikk mye dårligere bildekvalitet om man var overvektig. Stemmer det? Skal på UL snart, gruer meg. Kanskje de ikke ser noe pga alt fettet.
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Jeg vet ikke hvor stor du er, men er rimelig enorm selv og det meste ligger over magen hos meg. De måtte kanskje lete litt mer enn hos slanke de på første UL'ene (har mange ultralyder gjennom svangerskapet pga risikosvangerskap), men når det nærma seg navlen så var det ikke noe problem lenger. Ikke noe problem å snakke om før heller...
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 jeg var på ul i uke 7 for å sjekke at det var noe der, og da fant de ingenting, da sa de at bildene blir litt grumsete når man er stor. i uke 9 klarte de å se hjerteslag og regner ikke med at det blir noe problem neste gang i uke 19. forrige svangerskap veide jeg 112 kilo ved ultralyden og da så vi heeeelt tydelig vår lille engel med alle detaljer og det var null problem og se at det var en liten gutt vi ventet. så på ordinær ultralyd burde det ikke være noe problem hørte ikke hjertelyden før i uke 14 heller og det sa de også var pga fett... sårer å høre det men det er desverre sannheten.... men du skal ikke grue deg:)
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 stemmer ikke alltid, jeg var på tidlig ul i uke 8, men bildene var klare da.. på min ordinære ul, så var bildene like klare da også, vekta mi er 125 kg fordelt på 170 cm..
xLinneax Skrevet 30. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 30. november 2009 Takk for svar :-) Tror det skal gå bra med meg også da. *Krysse fingrene*
Bromelia Skrevet 2. desember 2009 #6 Skrevet 2. desember 2009 Du skal være veldig overvektig for at de ikke skal se noe. Har du kmi på 38-40 er det ikke noe problem. sikkert ikke hvis du er litt mer heller. Ja, det blir litt mer grumsete, men lege/jordmor har et trent øye, så de klarer å finne det de leter etter.
MammaMø med to små Skrevet 2. desember 2009 #7 Skrevet 2. desember 2009 jeg har en bmi på 34 nå når jeg er i 21.uke. hadde rundt 32 da før jeg ble gravid. men bildene ble klare på UL for to uker siden:)
Anonym bruker Skrevet 2. desember 2009 #8 Skrevet 2. desember 2009 En liten oppklaring her: Ja, bildene blir absolutt dårligere med mye fett på magen (og jo, bmi/kmi fra 38 og oppover kan være mer enn nok for dårlig billedkvalitet). Den som undersøker er pålagt å informere om at innsynet ikke er perfekt, og at det derfor ikke er noen garanti for at de ser alt de trenger å se (selvfølgelig aldri noen garanti, men dog) Dessverre mange som blir såret, uansett hvordan legen vinkler den informasjonen, men sånn er det bare! Jeg vet dette godt.. og jeg lurer selv på hvordan min ultralyd vil bli, når jeg kommer så langt..
MammaMø med to små Skrevet 9. desember 2009 #9 Skrevet 9. desember 2009 hvis man har for mye fett på magen som blir sagt her så kan vel en innvendig UL være ypperlig i tillegg til utvendig da? Jeg har en bmi på 34 som sagt og fikk ikke noen dårlige bilder...JM så alt hun trengte å se,og jeg har mer foran på magen enn ellers... forresten så "løfter" JM bare opp magen litt og tar helt i nedre del av magen... så det skal i utgangspunktet gå bra uansett..
Anonym bruker Skrevet 21. desember 2009 #10 Skrevet 21. desember 2009 Tror ikke du skal være så redd for det nei, de 2 første svangerskapene mine var jeg rundt 140 og 160 kg da jeg var på ultralyd og de hadde ikke noe problem da... Trodde de tok innvendig ultralyd når det er så tidlig som 6 - 8 uker på vei jeg, det har de hvertfall gjort på meg.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå