Gå til innhold

Hvordan forklare jul til en liten gutt uten og ta med "jesus ble født etc"?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Når det gjelder høytidene i Norge har man faktisk lov til å fortelle barna om dette. Det samme gjelder påsken. Vi feirer ikke påske pga at påskeharen kom eller fordi gule kyllinger er så søte, eller fordi folk drar på hytta. Barna har rett til å høre hvorfor, men de har også rett til å høre at det er mange som ikke tror på dette, og som velger å feire på et annet vis.

Skrevet

Jeg er for å skille kirke og stat, men jeg tror nok at julefeiringen blir den samme hvis det hadde skjedd.

Jeg tror ikke på noe av det som står i bibelen, men jeg feirer jul like vel, av de grunnen som er nevnt over (tradisjon, fest, mat, kos). Jeg tror også at det kristne budskapet om julen ikke eksisterer blant de fleste i Norge.

Skrevet

Det er jeg helt enig i. Jeg mener at da blir det lettere, nettopp i saker som denne. Nå med statsrelgion i Norge, å så mange "støttemedlemer" som kun er medlem for dåp eller bryllupp, eller konfirmasjon sin del, blir det mye dobbelt moral. SKiller man disse kan man i enkelhet si, noen tror på nissen og påskeharen, andre tror på Jesu fødsel og korsfestelse.

Skrevet

Du er klar over at i bhg og i skolen så kommer de til å høre om jesus og hans forbindelse med julen. Det er mange som ikke tror noe på det og det er helt greit, men norge er fortsatt ett kristent land og julen hører under en kristen tradisjon. Derfor blir det litt fokus på jesus i bhg og skole i forbindelse med julen.

Skrevet

endelig et fornuftig menneske her=)

Skrevet

Hehe.. Synes det er uendelig morsomt at man for all del IKKE skal fortelle barne om Jesus fordi de ikke tror på historien, mens nissefar på Nordpolen... HAN skal vi la barna tro på. Han er jo ikke norsk en gang. Låvenisser er norske og fjøsnisser og de karene der, men nissen som kommer med gaver er fra st Nicolaus og hollandsk skikk som etter hvert har spredd seg til verden også er historien blitt endret og tilpasset med tiden.

Jesus er i alle fall ekte for noen, men antar at de fleste voksne ikke oppriktig tror a det sitter en snill, feit mann på nordpolen og lager gaver han skal dele ut til alle barn i verden. Likevel mener mange at han feite på nordpolen er bedre å tro på enn en healer som levde for 2000 år siden?

Skrevet

Anonym 17:04- kjempe bra innlegg, godt forklart:)

Skrevet

Nå må dere skjerpe dere. Vi feirer Jul pga av Jesu fødsel og fordi det er statsrelgion i Norge. Blir dette gjort om blir det ingen juleferie.

Ingen juleferie. Og så da? Så lenge det blir like mange fri- og feriedager hvert år uansett er jeg fornøyd, jeg.

Tror du det blir ingen sommerferie, bare fordi kristne har glemt å kuppe sommeren som "sin" ferie?

Skrevet

Vi har aldri "fortalt" hvorfor vi feirer jul. To av ungene i huset er kristene, og vet nøyaktig hva og hva som ikke skjer. De har en kristen mor. Mens meg og min mann er ikke kristene, eller åpene for alle muligheter før vi velger å bestemme oss for hva vi skal tro på.

Men mine to barn, som er de minste har jeg aldri "fortalt" hvorfor vi feirer jul. Vi har to kjempefine bøker ang jul, der juleevangeliet fortelles men veldig enkelt. Den ene er en klaffebok, så den har blitt lest noen hundreganger de siste årene kan man si. Spurte hun eldste mi i fjor om hvorfor vi feiret jul og da viste hun hvorfor, det samme med påsken. Selv om jeg tror det blir en liten endring på dette i år,siden en oldefar døde på julaften i fjor og oldemor døde i påsken. Så har en liten følelse av at det blir de vi "feirer" de neste årene.

Min mor fortalte vel heller aldri hvorfor, men jeg har alltid vist at jesus ble født og hvordan. Men vi har alltid hatt julekrybbe, så det har nok alltid kommet spm om hva det er og hvem figurene er osv. Litt info her og litt info der blir tilsammen mye. Men å forklare for å forklare ser jeg ingen grunn til.

Skrevet

VI feirer jula fordi det er et trivelig avbrekk i en mørk og ellers ganske trist årtid..På sommerne har vi sommerferie som et avbrudd i skole og arbeidshverdagen, på vintern har vi juleferien.

For OSS er jula en tid for å roe ned, kose seg meg familie og venner, trekke pusten og tenke over hvor heldig vi her som har det vi har, lever der vi lever og har den familie vi har :o) Gaver gir vi til hverandre for å vise at vi er glad i de, men trenger ikke være noe dyrt.

Nissen forklares hos oss, som et symbol på "godhet" :o) Nå er vi sånn stilt at vi bor på gådr pålandet, slik at fjørsnisse og husnisse er noe vi er kjent med :o) Fra barnsben av..Og julenissen er en "variant" av disse...

Også får vi ta etterhvert snakket om vintersolverv, bloting, Jesus fødsel, ID (som er litt senere) osv osv......Men enn så lenge forklarer vi hvorfor VI feirer jul osm vi gjør i vår familie.... Man trenger ikke gjøre det vanskeligere enn det...FOrtell hvorfore DERE feiere jul, og hvorfor DERE har valgt å ta med den tradisjonen inn i "Ny-familien":....

Skrevet

Hvis du skal fortelle hvorfor dere feirer jul må du vite det selv. Hvorfor feirer DU jul?

Ingen av oss kan fortelle deg hva du skel si for deres egen del, men du kan jo si noe om at noen feirer jul for å feire at Jesus ble født, noen feirer at det går mot lengre dager, noen gjør det fordi det er hyggelig og noen litt av alt. Seld feirer dere jul fordi ....

Skrevet

"bare er medlem for dåp eller bryllupp, eller konfirmasjon"

Det stikker nok dypere enn du tror. Selv om folk kanskje ikke er så "hverdagsreligiøse", så tyr de til kirken ved livet virkelig store hendelser.

Skrevet

Det er nettopp det jeg mener, når det er så mange som tyr til kirken i disse anledningene må de samme personene kunne fortelle om julen og jesu fødsel.

Skrevet

Jøss, denne tråden fikk bein å gå på.

Vel, vi feirer jul fordi det er en hyggelig tid hvor familie og venner samles til et godt lag. Har ikke noe kristent innslag i julefeiringen her, ingen juleevangelie eller kirken på julaften. Vi spiser god mat og har kaffe og kaker. Også er det pakker etterpå. Vi pynter til jul med røde duker, nisser og stjerner. (Stjerner kun fordi jeg elsker stjerner, har de tatovert over store deler av kroppen.. ;) ). Men vi har ikke lysestake eller adventstake.

Så blir vel alt i alt fordi det er koselig og fordi det er tradisjon.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...