Gå til innhold

amme på nettene

1. gang:) og engang til:)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg føler jeg har et lite luksusproblem... Har en gutt som snart er 3 mnd. Den siste tiden har han sovet fra 21-22 tiden til 6-7 tiden på morgenen. Var på helsestasjonen i forrige uke for å veie han og han går fortsatt fint opp i vekt. Helsesøster mener jeg bør vekke han en gang i 2-3 tiden for å gi han mat. Jeg er litt usikker på om det er bra og avbryte søvnen hans. Han sover bra på dagen også når han får sove ute i vognen, kan fort sove i 4 timer. Er redd jeg skal få for lite melk til han. Har vekt han et par ganger på natten og da spiser han godt før han sovner igjen.

Er det noen som har noen gode råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

FOR ALL DEL! IKKE VEKK HAM! man fikser ikke ting som virker....

snuppa vår var pre-og dysmatur og ved 3,5 mnd begynte hun å sove over ett måltid (6 timer sammenhengende). Vi fikk samme beskjed, men blåste en lang marsj i det siden vektoppgangen var helt fin. Det var faktisk noe som gjorde at vi klarte oss gjennom en enormt slitsom tid.

Nyt det så lenge det varer!

OG om du skulle få lite melk, så har ikke dette noe med det å gjøre i så fall. Jeg ammet til 1,5 år hvor jeg dessverre av andre årsaker måtte slutte. Puppen har vært "stengt" fra 19-06 siden hun var 9 mnd og helt til 16 mnd var faktisk pupp frokost nok til å vare i 3 timer før hun var interessert i mat igjen!

Skrevet

Hei!

Gutten vår begynte også å sove fra ca 21-06 på den alderen, men jeg kunne ikke gå så lenge uten å amme fordi jeg fikk spreng, og dermed betennelse. Jeg endte opp med å vekke han i 03-tida hver natt, og nå er han tilbake til å våkne av seg selv mellom 02 og 04 (nå er han 3.5 mnd. Legger jeg han som regel kl 20). Da spiser han, og så sover han 2-4 timer til før det er tid for mer mat. Jeg synes det er helt greit - det finnes de som våkner annenhver time hele natta. Jeg er heldig som foreløpig slipper unna med 1 - 2 nattamminger og i tillegg har kvelden til voksentid, synes jeg. Må jo legge til at han er veldig grei å legge tilbake i senga etter nattmat. Med tanke på å opprettholde melkeprod, synes jeg det er greit med nattamming til han er 6 mnd i hvert fall - for sikkerhets skyld. Evnen til å opprettholde produksjon er jo individuell fra kvinne til kvinne.

Jeg foreslår at du føler deg litt fram, og bare følger med på vekta hans. Og så lenge han sovner greit igjen, så tror jeg ikke det skader å vekke ham.

Skrevet

Hvis barnet sovet godt gjennom hele natta, men mor få spreng. Hva med å pumpe i stedet for å amme? Bare et forslag...

Skrevet

et godt forslag!

jeg måtte av og til pumpe pga tette melkeganger/betennelse. Men det skjedde jo også før hun fant ut at hun skulle hoppe over et måltid. De problemene ga seg etterhvert og jeg vet om folk som overhode ikke har det problemet.

Skrevet

pumping er selvfølgelig og et alternativ, gjorde det noen ganger jeg og, men jeg syntes igrunn det var mindre pes å vekke ungen. da slapp jeg å vaske og koke pumpeutstyr og slikt. Men pumper du, så kan du jo opparbeide deg et lite barnevaktlager av melk, og det er jo kjekt :)

Skrevet

Ikke vekk han!!!!! Det finnes så mange forskjellige helsesøstre.. Kjere vene, så lenge gutten går fint opp i vekt, så må han da bare sove! Tyder jo etter min mening på at han har det bra, og får nok mat!? Jeg har en på 3 mnd og han sover fra 19-03/04, før han får mat.Sovner igjenn og sover til ny amming rundt 07/08. Det har han gjort siden han var 7 uker,, faktisk noen ganger ikke våken før den nermer seg 06. Syns barna skal få sove jeg!

Skrevet

slettes ikke gitt at du må pumpe heller - det finner du ut gjennom erfaring. Kjenner en hvor dette var tilfelle fra dag en. Hun pumpet ikke en eneste gang og hadde rikelig med melk hele tiden.

Både vi og ungene våre er forskjellige, men en ting er sikkert - ikke fiks noe som er i orden! (sovende barn).

Skrevet

har ikke lest alle svarene dine så kan hende noen allerede har sagt det, men hva med å amme mens han sover...?? det gjør jeg. når jeg legger meg på natta så tar jeg tulla opp å gir henne mat mens hun sover. går litt saktere med spisinga da, men hun får mat i seg. jeg gjør det slik at hun ikke skal våkne å være sulten med en gang jeg har sovnet :P

Skrevet

Du sier at du har vekket ham et par ganger for å amme om natten, og at han da sovner igjen. Det er ingen ting i veien for å vekke en baby for amming om natten! Det er jo bra for melkeproduksjonen din. På den annen side er det ikke noe problem at han sover hele natten dersom produksjonen din ikke går ned, og han fortsetter å legge på seg.

Jeg tror jeg ville ha latt være å nattamme i en uke eller to, og så veid ham etter et par uker for å se om vektøkningen var fin. Hvis ikke, er det jo bare å amme litt om natten. Ellers er det ikke uvanlig at babyer i perioder begynner å ville ha mat om natta igjen, dersom det er behov for mer melk. Det er en fin balansegang mellom mor og baby! :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...