MissTaurus Skrevet 29. november 2009 #1 Del Skrevet 29. november 2009 Hei Mitt første ivf-forsøk var ingen suksess. Jeg fikk spotting på fredag og jeg vet at mensen er på vei. Jeg er selvfølgelig veeeeeldig skuffet og lei meg, men får bare prøve videre inntil pengene tar slutt... Tror det er spottingen som er mitt problem. Spotter normalt 5-6 dager før mensen. Det har det også gjort etter insemineringene. En årsak til spotting kan være for lavt progesteron. Nå vil jeg sjekke det ut. Jeg har søkt litt på nettet og ser at flere som har problemer med spotting sliter med å bli gravid. Jeg har nevnt dette for legene på CFC, men føler at de ikke ser dette som et problem. Eller kanskje de ikke hører etter! Jeg har heller ikke sjekket om jeg har tette eggledere. Kanskje dumt at jeg ikke har gjort det før, men det har ikke vært snakk om at jeg burde gjøre det. Dere som har prøvde lenge; hvilke prøver/utredninger er normalt å gjøre? Jeg skal iallefall ta kontakt med gynekologen min her. Jeg prøver ikke på nytt før jeg har gjort flere tester. Tror det er bedre å bruke litt mer penger på det enn "kaste bort" penger på et nytt ivf-forsøk. Jeg krysser iallefall fingrene for at dere andre som prøver er mer heldig. Det gir inspirasjon:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ugla er mamma! Skrevet 29. november 2009 #2 Del Skrevet 29. november 2009 Jeg har tatt en HSG-undersøkelse (Røntgenkontrastundersøkelse) på sykehuset. Du må henvises dit fra en gynekolog eller lignende. Fastlegen kan ikke henvise direkte. Noen synes denne undersøkelsen er vond, jeg syntes ikke det i det hele tatt. Og det var absolutt verdt å avvente å se at det var full passasje i begge eggledere. Det sies forøvrig at det er større sjanse for å bli grtavid i ca tre mnd etter en slik undersøkelse (jeg opplevde ikke det men... ) Jeg har nå brukt progesteron tilskudd etter inseminasjon, dette fikk jeg etter å ha spurt konkret om det på CFC. Skjønner du er fortvilet nå. Men jeg ønsker masse lykke til videre. Vi skal klare dette!!!!! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141059965 Del på andre sider Flere delingsvalg…
ElleL Skrevet 29. november 2009 #3 Del Skrevet 29. november 2009 Trist det ikke gikk på første ivf forsøk. Selv ble jeg gravid på andre forsøk:-) Hvorfor i all verden skal du kaste bort tid og penger på HSG hvis du likevel holder på med ivf? Tette eggledere har jo ingenting å si ved ivf-forsøk, kun ved inseminasjon. Uansett, lykke til videre. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141060100 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofia 40 Skrevet 29. november 2009 #4 Del Skrevet 29. november 2009 Det var leit Miss Taurus -men du bør vel ta en HSG-test for sikkerhets skyld. Jeg tok vanncanning av egglederne i forbindelse med inseminasjonene, men tror ikke det har noe å si med ev. tette eggledere ved IVF-forsøk. Vi får støtte hverandre videre. Ha det godt så lenge. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141060199 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pollyanna67 Skrevet 29. november 2009 #5 Del Skrevet 29. november 2009 Så synd at det ikke gikk denne gangen, Miss Taurus. Men trenger du å ta en HSG-test hvis du holder på med IVF? Da spiller det jo ingen rolle hvis egglederne er tett. Jeg har ikke tatt denne testen (gynekologen ville ikke henvise meg pga alder) så det var også en av grunnene til at jeg fant ut at IVF sikkert var smartere siden jeg ikke vet status på egglederne. Men det kan sikkert være lurt å få utført en vannscanning for å utelukke evt muskelknuter eller polypper. Disse kan jo være en sterk bidragsyter til at eggene ikke fester seg. Men som regel klarer jo gynekologen å se at det er noe der på UL- i hvert fall hvis det er noe stort. Når du gjennomfører IVF, så får du vel progesteronstøtte etter innsett (det fikk i hvert fall jeg)? Som jeg har skjønt det, produserer alle lite progesteron etter uttak/innsett så støtte er helt nødvendig for alle. Antar at dette skyldes at man ikke får utviklet et "corpus luteum" som produserer progesteron i lutealfasen når man tar ut eggene ved IVF. Dermed skulle det vel ikke ha så mye å si dersom du i naturlig syklus produserer lite progesteron? Men her er jeg litt på tynn is, for jeg er jo på ingen måte ekspert. Du kan kanskje høre med CFC hva slags tester de anbefaler? Ønsker deg lykke til med neste forsøk når du er i gang igjen. Vi får hjelpe hverandre med å holde motet oppe mellom forsøkene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141062526 Del på andre sider Flere delingsvalg…
MissTaurus Skrevet 29. november 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 29. november 2009 Hei Takk for tips og lykkeønskninger! Tenkte ikke på at man ikke trenger å tenke på tette eggledere ved IVF. Jeg har tatt tilskudd av progestan kapsler, kanskje gir det ikke god nok effekt eller så er dosen for lav. Umulig å vite. Jeg er blitt tipset om progesteronkrem som består av naturlig progesteron, Ellers så er det noen som anbefaler urten kyskhetstre (Vitex). Skal regulerer hormonproduksjonen (øke progesteron, redusere østrogen). Jeg skal iallefall få sjekket progesteronnivået først. Det er ikke så lett dette her.... Bra at vi kan utveksle erfaringer, sorger og glede:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141062816 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gitte ♥tvillingmamma♥ Skrevet 30. november 2009 #7 Del Skrevet 30. november 2009 Så synd at det ikke lyktes for deg :-( Men jeg tror ikke du skal fortvile, eller stresse for mye med hva grunnen kan være til at det ikke gikk. Sannsynligvis så var det bare ikke gullegget denne gangen. Noen må gjennom flere forsøk før det lykkes og det har jo gjerne med alder og eggkvalitet å gjøre. Jo flere forsøk, desto større sjanse for å treffe på det rette egget av god kvalitet som det kan bli barn av. Regner med du gikk på progestankapsler 2 stk 3 ganger daglig, dette er en stor dose og mer enn nok enten en produserer nok selv eller ikke. Kroppen tar da til seg den den trenger for at egget skal feste seg. Men egget må jo være liv laga for at det skal skje. Er ikke noe poeng å smøre med progesteronkrem i tillegg, den er jo uansett MYE svakere og utgjør ingen forskjell til eller fra. Det er helt naturlig etter et negativt forsøk å søke etter hva som gikk galt og hva en kan gjøre for å endre det neste gang etc etc En VIL jo så gjerne lykkes og skuffelsen er så stor... Ta noen dager å kom deg over dette, så tenker du frem til neste forsøk -DET BLIR DIN TUR :-) stor klem Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141063803 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bumpi de bump Skrevet 30. november 2009 #8 Del Skrevet 30. november 2009 Så leit, Miss Taurus. Ikke så rart at du leter etter årsaker til at det gikk galt. Det er jo umulig å vite om det var uflaks eller om det kan være bakenforliggende årsaker til at det ikke gikk denne gangen. Jeg har heller ingen svar til deg, men jeg tok en hormonprøve på andre eller tredje dag mens før første IVF-forsøket. Var en blodprøve. Jeg kan ikke for mitt bare liv huske hva slags hormon de sjekket for, men kansje noen andre her inne husker, dersom du trenger vite det? Jeg tok i alle fall ikke den prøven før vanlige ins. Håper inderlig at det er din tur neste gang! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141059875-s%C3%A5-lyktes-det-ikke-denne-gangen-heller/#findComment-141065732 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå