MiniMe-i-Magen Skrevet 29. november 2009 #1 Skrevet 29. november 2009 Jeg har ekstrem helseangst, og tanken på å skulle gå og vente på en sånn test gir meg helt panikk. Ikke fordi jeg tror jeg har det, men fordi jeg ikke fikser å gå og vente på resultater... Må man virkelig testes for Hiv??? Leste nemlig på nettdoktor.no at det er en frivillig test som tilbys gravide, håper vikelig det er frivillig, ellers blir det mange søvnløse netter på meg og det stakkars lille fosteret. Er det noen som vet?
nr 2 i vente:) Skrevet 29. november 2009 #2 Skrevet 29. november 2009 Med min første ble det gjort helt automatisk, viste ikke at de tok hiv test da de tok blodprøvene. Da jeg var på neste kontroll og legen fortalte om svarene spurte jeg om det var vanlig, og det var visst det. Syns det var helt greit jeg, og få vite at jeg var frisk. men skjønner deg at det kan være ubehagelig å vente på svar når man vet man har tatt den testen... Vet ikke om det er frivillig jeg, siden legen ikke nevnte noe til meg før blodprøven, men om du er usikker kan du jo ringe legen å høre..eller bare spørre når du er der.
KirstenAnn64 Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Jepp. Man blir testet for masse. Det må ligge i svangerskapspermen slik at sykehuset ser de. Vet ikke om det er sant, men har hørt at om man ikke tar HIV test, så blir man behandlet som at man har HIV når man skal føde. Sikkert bare tull. Vet ikke. Ikke farlig å ta den. Jeg også gruet meg. Tenkte på min fortid med litt tull å tall. Men testen ble negativ. Går bra.... Lykke til.
Gjest Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Men har du virkelig tenkt til å beholde helseangsten din livet ut? Har slitt med det samme og synes livet er lettere nå som jeg har kontroll på det og ikke lenger planlegger rundt angsten. Synes kognitiv terapi virket veldig bra på meg, og anbefaler det sterkt:)
M@msen Skrevet 29. november 2009 #5 Skrevet 29. november 2009 Jeg hadde også veldig panikk for alt av tester før jeg ble gravid med 1 mann, måtte ha med meg noen bare for å ta ei prøve... Men det ble bedre når jeg gikk gravid... Jeg kurerte rett og slett angsten min... Blodprøver gikk greit, og alt annet også, det var som jeg satte meg selv til side pga det som vokste inni magen min! Jeg er fortsatt ikke "glad" for å ta prøver, men jeg har beholdt det som jeg lærte meg under graviditeten, DU OVERLEVER:)
MiniMe-i-Magen Skrevet 29. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 29. november 2009 Takk for tilbakemeldinger :-) Har lest litt rundt nå, og det er visst helt frivillig å ta hiv test, man kan altså velge å ikke gjøre det. Dessuten er jo svangerskapskontroller i seg selv frivillig. Nå vet jeg ikke helt hva jeg skal gjøre, vil jo selvfølgelig både for meg og baret vite at alt er vel, men samtidlig så kjenner jeg meg selv så godt at om jeg tar den testen blir jeg et vrak uten like før jeg får vite resultatet. Jeg har hatt en operasjon tidligere, noen som vet om man blir teste for hiv før operasjoner? I så tilfelle er jeg jo allerede testet.
vaffeljernet <3 Skrevet 29. november 2009 #7 Skrevet 29. november 2009 det er frivillig å ta testen, men det anbefales. på lik linje med at det er frivillig å gå på svangerskapskontroller, men det anbefales det og. alle testene, blodprøver, urinprøver osv er for å ta vare på deg og babyens helse. hvis du skulle ha hiv så kan de unngå at babyen blir smittet hvis de vet om det og kan behandle svangerskapet ditt deretter.
Snartmamma10L2<3*har født* Skrevet 29. november 2009 #8 Skrevet 29. november 2009 er det ikke bedre å ha det fælt i en til to dager, enn å gå hele livet å lure på om du og ungen din har hiv??? Det er minimal sannsynlighet for at du har det, og både svangerskap og fødsel med tanke på forholdsregler blir lettere om du har fått konstatert at du ikke har det.
♥REBECCA♥ Skrevet 29. november 2009 #9 Skrevet 29. november 2009 jeg har blitt teste for det i alle mine tre svangerskap,det er ganske normalt
Gjest Skrevet 29. november 2009 #10 Skrevet 29. november 2009 Jeg tok HIV-test på første kontroll og legen sa at om jeg ikke gjorde det så ville de på føden behandle meg som om jeg hadde HIV. Dette for sikkerheten til de ansatte og de som ligger på føden. Så jeg synes det hadde vært svært uansvarlig av meg å ikke la meg teste.
MiniMe-i-Magen Skrevet 29. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 29. november 2009 Tar det bare et par dager å få svar på testen? Trodde det tok fler uker...
Snartmamma10L2<3*har født* Skrevet 29. november 2009 #12 Skrevet 29. november 2009 nei nei.. det tar ikke mer enn et par dager. Når jeg har tatt prøver som jeg har vært engstelig for resultatet, så har til og med legen ringt meg så snart resultatene var klare, som tar en til to dager. Mange prøver kan man også få svaret på der og da, men vet ikke om det gjelder den blodprøven her. Det er en standard prøve der de måler alt mulig som skal være til trygghet for svangerskapet deriblandt hiv. Det er ingen separat prøve for hiv.
Bamse&baby+spire*fødeklar* Skrevet 30. november 2009 #13 Skrevet 30. november 2009 man må nok testes for hiv hvert sv.skap. Er på vei med nr 2 og skal snart ta nye prøver. Jeg HATER blodprøver, men det kommer jeg meg gjennom. Man dør ikke av det;) Ville heller tatt prøvene enn å la være. Forstår godt at sykehusene ønsker at vi skal teste oss. tenk på smittefaren og så rett rundt de nyfødte,da!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå