mammas nurk Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 jentå e 3.5 mnd. hu har i ca 2 mnd sovnet for natta inntil puppen min når hun skal sove. men dette kan jo ikke fortsette tenker eg...?! så nå må hun drikke opp, så legger eg henne trøtt men våken. dette liker hun IKKE. hun skriker, klarer liksom ikke sovne inn for natten av seg selv. hva sier dere? er dette normalt, flere med samma problem, noen med erfaring... grusomt høre lille jenta mi gråte når hun skal sove.. men hun sovner til slutt, alt fra 5 minutt til 30 minutt,.. noen tips:) takk...
Mammamø! Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Hei! Jeg har en baby som bare er en uke gammel, men har en fra før- og har/ hadde samme problem, så jeg lurer egentlig på det samme som deg. Men, når babyen din gråter etter du har lagt henne våken, lar du henne gråte i sengen til hun sovner, eller tar du henne opp? Med sønnen min lot vi han sovne ved puppen til han var rundt 7 måneder og kjørte heller skrike/ Ferber da.. det funker jo- men jeg synes det er forferdelig når det står på. Men skulle gjerne hatt tips til hvordan man får dem til å sovne av seg selv, uten å måtte la dem skrike seg i søvn....
mammas nurk Skrevet 28. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 28. november 2009 hei igjen. eg lar jentå mi skrike til hiun sovner, men eg sitt aldri mer enn 5 miutt å høre på, off, ikke noe kjekt, hun sovner som regel etter 5 minutt da, sånn at eg slepp ta ta na opp. ja finn du en link en plass om hvor det står om hvor hun kan få sovne av seg selv uten pupp, vil eg mer enn gjerne høre om det:)
Anonym bruker Skrevet 29. november 2009 #4 Skrevet 29. november 2009 Jeg synes det høres lenge ut å la en så liten baby ligge i opptil 30 min å skrike, helt overlatt til seg selv. De kan trenge hjelp til å sovne når de er så små. Da får det heller vært at hun sovner ved puppen til man finner en annen løsning. Man bør jo avlære sovning ved puppen etterhvert, men heller et trygt barn som sovner med puppen i munn enn et barn som sovner helt utslitt og ulykkelig... Ikke lett dette her, håper dere finner ut av det tilslutt.
Gjest Skrevet 30. november 2009 #5 Skrevet 30. november 2009 Jeg har også lagt jenta mi på 4mnd ned i senga når hun er trøtt men våken siden hun var ca 3mnd gammel. Det tok vel en ukes tid hvor hun gråt når hun ble lagt ned. Hun ville jo sovne i armene mine som vanlig og skjønte vel ikke hvorfor jeg la henne ned på den kalde madrassen. Når hun gråt så sa jeg først shhhh og strøk henne over håret eller la en hånd på brystet hennes. Dersom det ikke roet henne så plukket jeg henne opp og holdt henne til hun roet seg. Når hun var rolig så la jeg henne ned igjen. De første gangene plukket jeg henne opp og la henne ned sikkert 20 ganger, men hun gråt seg aldri i søvn og sovnet tilslutt av seg selv. Nå så er det sjelden jeg trenger å plukke henne opp. Jeg legger henne trøtt, men våken ned i senga og innen 10-20 minutter har hun sovnet av seg selv. Hun ligger og pludrer litt før hun sovner. Hvis hun er skikkelig overtrøtt så trenger hun litt ekstra hjelp med å sove, og kan gråte endel. Men da er jeg der og roer henne ved enten å stryke på henne eller bruke opp-ned metoden. (som i kveld var dette nødvendig. Det holdt dog med å plukke henne opp 3 ganger før hun sovnet) Jeg bruker også å legge henne litt ned i senga hennes på dagtid slik at hun får lekt litt og forhåpentligvis forstår at senga er er koselig og trygt sted å være. Jeg håper at hun etterhvert vil forstå at det også er trygt og koselig om kvelden/natta også. Å ja, glemte også å nevne at jeg pleide å ta en varmeflaske å legge på madrassen hennes før hun la seg slik at hun ikke gikk fra mine varme armer til en kald madrass. Skal man gjøre dette må man passe på at madrassen ikke er for varm da Vet ikke om det hadde noe å si, jeg sluttet med det etter en uke når hun begynte å sovne av seg selv.. Lykke til
Anonym bruker Skrevet 30. november 2009 #6 Skrevet 30. november 2009 Høres ut som opp-ned metoden er en bra metode, cheeky monkey. Et lite spørsmål - jeg tipper lillejenta spiser om natten? Når er første måltid og hvor ofte spiser hun om natten? Vi vurderer å bruke samme metode på vår jente som snart er 5 måneder for vi bysser henne fremdeles i søvn.. Hun har det dessuten med å våkne flere ganger på kvelden ganske rett etter at hun har sovnet. Tror du vi burde bruke opp-ned metoden til feks kl elleve, for så å la henne få første "natt-pupp" når hun våkner etter dette? Er redd hun blir forrivrret av at hun den ene gangen blir møtt med on-metoden, mens hun neste gang får pupp. Eller tror dere ikke dette er et problem? Håper på svar! Hilsen mor til to :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå