Gå til innhold

Klarer ikke å bestemme meg!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har et lignende innlegg her inne, men spør igjen:

Albert eller Sigve?

Valget står, som jeg ser det, mellom et litt tungt og et litt lett navn. Umulig å se hva en gutt på omtrent en uke passer! De passer jo alle navn, i utgangspunktet. Og begge navnene er fine, på ulike måter. For å ta en liten uhøytidelig spøøreundersøkelse: Hvilket navn er finest og hvorfor? Takker for all hjelp!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Lukk igjen øynene og finn det navnet du stemte mest for før du fødte. Nå er du hormonell og tenker urasjonellt. Har vert der hehe:-)

Vanskelig å ta store navne-valg da.

Selv synest jeg du har to fine navn her, ganske like i grunn. Albert mer brukt nå, Sigve mindre. Sigve hederlig og Albert mer typete. Han blir en snill gutt uansett hva han heter:-)

Jeg ville kallt min sønn Albert

Skrevet

Om du er så i tvil, ville jeg sett på statistikk og betydning.

57 fikk navnet Albert i fjor (har økt i bruk de siste årene)

28 fikk navnet Sigve i fjor (har gått ned i bruk de siste årene)

Sigve: norrønt, "seier+makt" (ca 2400 Sigve'r på landsbasis)

Albert "av edel ætt, lys/høy" - er han lys?

Ca 1500 Albert'er på landsbasis

Sigve kan forbindes med "sigg" - sigarett

Jeg ville valgt Albert.

Skrevet

Han kommer nok til å bli høy og lys. Faren er i alle fall det :) (Jeg er ikke supermørk jeg heller.) Takk! Sliter litt med å venne meg til det, av en eller annen grunn. Men jeg har mest Lyst til å kalle han Albert. Sigve blir fort kallenavnet "Siggen" ja, kan jeg tenke meg...

Skrevet

Min venninne Sigrid blir også kalt Siggen av venner. Det går fint:)

Skrevet

Sigurd, Sigbjørn, Sigve, you name it - vil fort få kallenavnet "Siggen", lite pent.

Skrevet

forsåvidt kalles hun Siggen Freud, hehe.

Skrevet

Albert er tøft, Sigve er ikke pent i det hele tatt! :)

Syns også Albert passer kjempebra til en høy, lys gutt :) bedre enn Sigve :)

Skrevet

En stemme for Albert! Sigve blir litt sigg for meg:)

Skrevet

Sigve er min favoritt her, men Albert er også et koselig navn .)

Skrevet

Ser jeg går litt mot strømmen her, å gjør det enda litt vanskeligere for deg liksom... ;o) Jeg syns begge navnene er fine, men Sigve hakket finere- liker så godt den -ve endinga. Yngve, Trygve osv...

Ser noen bruker Sigg argumentet her, men Albert kan jo lett gjøres om til bert-fjert...Altså, det jeg mener er at man kan få kallenavn uansett hvilket navn man velger. Kjært barn har mange navn... :o)

Hvilket syns du er penest? Og vil du ha et navn som er populært eller mer tradisjonelt? Hvordan blir initialene hans med de ulike navnene?

Skrevet

Hvilket av disse er mer "populært" og hvilket er mest "tradisjonelt"?

Litt redd for at Sigve blir "siggen" her i Bergen, ja. Tror det er vanlig med alle "sig"-navn som sigurd, sigrid etc. Og siggen er ikke pent. Derfor heller jeg mot Albert, selv om det kanskje er litt å gå i "poppis"-fella i og med at det er et gammelt navn som er på vei tilbake. Forøvrig het min oldefar Albert.

Initialene hans blir SVH med Sigve og AVH med Albert.

Akkurat nå driver vi og prøver oss frem. Forhåpentligvis bestemmer vi oss for noe i løpet av neste uke.

Skrevet

Det der er virkelig ikke lett. Jeg kommer til å ha det akkruat på samme måte om noen uker. Har 3 navn som ligger nesten helt likt, og vet ikke hvordan jeg skal klare å velge et. Det er positive ting med et navn, og andre positive ting med andre navn.

Jeg liker best Albert av dine. Jeg synes det er sterkest. Det har nok med assosiasjoner å gjøre.

Lykke til med valget. Når han er litt eldre, vil du ikke angre uansett hva du velger. Gutten blir til navnet sitt etterhvert.

Skrevet

Jeg liker egentlig veldig godt norrøne navn, men jeg liker likevel Albert mye bedre enn Sigve.

Hva klinger best sammen med etternavnene da? Dere må nok bare følge magefølelsen. Det blir uansett ikke feil. Det er jo to fine navn dere velger mellom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...