Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Er det noen som vet om oen fine hjemme sider eller bøker med oppskrifter på hjemmelaget babygrøt, middag og sånt, uten melk? Datra mi har kumelkproteinintolleranse så må lage en del hjemme laget mat. Håper noen har erfaringer å dele når det kommer til generelt hjemme laget mat, og når det skal være melkefritt.
Brillefint - Jadda! Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Hirsegrøt (gluternfri og rik på jern - man skal introdusere gluten gradvis): 1/2 dl hirseflak og 2 dl vann. Kok opp vann og tilsett hirsen. Kok et par minutter. Havregrøt: 2-3 ss havremel (eller havregryn til større barn) og 1-1,5 dl vann. Rør godt underveis. Kok i 2-5 min. Hirse og havre kan blandes og lages grøt av. Speltgrøt: Rør ut 2-4 ss speltmel (sammalt) i LITT kaldt vann til det blir en tykk og klumpfri grøt. Spe ut med vann. Kok i 6-7 min. Rør godt underveis. Tilsett mer vann ved behov. (spelt inneholder mye jern) Alle grøtene smaker bare mel - men med frukt i (av forskjellig slag) blir de riktig så gode:) Og av og til kan du ta litt kanel på.
Leandermamma Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Du kan jo se om du finner noen tips på: .www.utenmelk.no
Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 27. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 27. november 2009 Takk for svar. Min datter er 5mnd n og får maisgrøt, men hvem grøt er fin å fortsette med etter det da?
Leandermamma Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Gutten min spiste Sinlac fra nestle eller Holle sine diverse grøt typer fra helsekostbutikken frem til han var 18 mnd.
Tutta87_LykkeligMamma Skrevet 27. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 27. november 2009 Er ikke den sinlac grøten ille dyr da? Legen på sykehuset sa det seh, og at det var bedre å lage selv. Har titta på uten melk.no, men står lissom ikke alder for når gi hvem grøt...
Brillefint - Jadda! Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 Hei igjen! Tror disse grøtene egner seg fra 6 mnd og oppover. Havre og hirsegrøt (blandet) er en fin intro til gluten står det i boka jeg har hentet oppskriftene fra:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå