Gå til innhold

Oppskrifter på hjemmelaget babygrøt og middag, UTEN melk?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det noen som vet om oen fine hjemme sider eller bøker med oppskrifter på hjemmelaget babygrøt, middag og sånt, uten melk?

Datra mi har kumelkproteinintolleranse så må lage en del hjemme laget mat.

Håper noen har erfaringer å dele når det kommer til generelt hjemme laget mat, og når det skal være melkefritt.

Fortsetter under...

Skrevet

Hirsegrøt (gluternfri og rik på jern - man skal introdusere gluten gradvis):

1/2 dl hirseflak og 2 dl vann. Kok opp vann og tilsett hirsen. Kok et par minutter.

Havregrøt: 2-3 ss havremel (eller havregryn til større barn) og 1-1,5 dl vann. Rør godt underveis. Kok i 2-5 min.

Hirse og havre kan blandes og lages grøt av.

Speltgrøt: Rør ut 2-4 ss speltmel (sammalt) i LITT kaldt vann til det blir en tykk og klumpfri grøt. Spe ut med vann. Kok i 6-7 min. Rør godt underveis. Tilsett mer vann ved behov. (spelt inneholder mye jern)

Alle grøtene smaker bare mel - men med frukt i (av forskjellig slag) blir de riktig så gode:) Og av og til kan du ta litt kanel på.

Skrevet

Du kan jo se om du finner noen tips på: .www.utenmelk.no

Skrevet

Takk for svar.

Min datter er 5mnd n og får maisgrøt, men hvem grøt er fin å fortsette med etter det da?

Skrevet

Gutten min spiste Sinlac fra nestle eller Holle sine diverse grøt typer fra helsekostbutikken frem til han var 18 mnd.

Skrevet

Er ikke den sinlac grøten ille dyr da? Legen på sykehuset sa det seh, og at det var bedre å lage selv. Har titta på uten melk.no, men står lissom ikke alder for når gi hvem grøt...

Annonse

Skrevet

Hei igjen! Tror disse grøtene egner seg fra 6 mnd og oppover. Havre og hirsegrøt (blandet) er en fin intro til gluten står det i boka jeg har hentet oppskriftene fra:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...