Nummer1 Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Frøkna mi byrja protestera ved brystet då ho vart forkjøla, og så balla det berre på seg. Ho er 4 mnd, og på dagen har det vore full nekt i over to veker no. Eg har pumpa litt for å halda produksjonen oppe, og på natta går det greit å amma. No har eg faktisk nettopp amma, men trur det gjekk fordi eg lurte frøkna til å tru det var natt. ho sov ute i vogna si, og før ho vakna lirka eg ho inn på soverommet - som var mørkt - og då tok ho begge brysta. Eg brukar syntocinon nasespray for å vera sikker på at ho ikkje må kjempa for mjølka, for då blir ho rasande. Eg sat heilt himmelfallen og amma i stad, for eg hadde aldri trudd det skulle gå. Det eg lurer på, er om nokon har opplevd brystvegring men så blitt kvitt det igjen? Eg gjev frøkna flaske på føremiddagen og ettermiddagen, og ammar som sagt berre om natta no. Eg tykkjer det er kjempetrist å ikkje amma meir, for det er det eg helst vil. Og sidan eg blir så lei meg og stressa av å bli "avvist", så har eg tenkt tanken på å gje meg heilt - og gå over på flaskemating. Men viss eg kan ha eit håp om at dette vil gå seg til, så kan eg jo halda ut litt til med nattamminga. Er jo godt å sleppa å stå opp og varma mme også...Men som sagt har denne brystvegringa påvirka humøret mitt veldig, så det er difor eg har vurdert å berre slutta heilt. Så risikerer eg ikkje å bli skuffa og lei meg fleire gonger! Men viss nokon her kan dela erfaringar om at dei har vore gjennom ein slik vanskeleg periode, men at det så har gått seg til - så kan eg bruka det som motivasjon til å kjempa vidare :-) Og berre så det er sagt, så har eg ingen problem med å mata frå flaske. Det viktigaste er at dingsen får mat :-) Amminga er mest for min eigen del trur eg - fordi det er så deilig å ha den nærleiken. MM får eg jo i frøkna mi via flaske også. God helg folkens!
Overraskelsen Skrevet 28. november 2009 #2 Skrevet 28. november 2009 Jeg har ikke akkurat samme erfaring som deg, men jeg har en liten gutt som ble født puppenekter. Det tok vel ca en uke å få han til å ta brystet i det hele tatt, og han begynte vel egentlig ikke å kose seg med amminga før han var 2 mnd (han var delvis flaskebarn fram til det) , da jeg faktisk hadde bestemt meg for å kutte ut, og var i gang med nedtrapping. Før det var det mye avbrudd, kaving og skriking. Det eneste rådet jeg kan gi deg er å ikke stresse - fortsett å amme i situasjoner hvor det funker, som om natta og når hun er trøtt, og så kanskje bare bestem deg for å gi flaske resten av tida. Du kan jo prøve å småfriste litt med puppen i ny og ne uten å presse. Håper det ordner seg!
kladde Skrevet 29. november 2009 #3 Skrevet 29. november 2009 Har ikke opplevd brystvegring som har vart i ukevis, men har hatt kortere perioder hvor snuppa ikke har villet spise (har gjerne vart et par dager om gangen). Og ja, det har gått over. Det er helt forferdelig når det står på så jeg føler med deg! Jeg har hørt at det du opplever er ganske vanlig for 4-måneders alderen når de begynner å bli mer oppmerksomme på omgivelsene. Det er plutselig så mye spennende som skjer så babyen har ikke tid til å kaste bort verdifulle og interessante minutter på å ligge og spise. At hun tar brystet om natten og når hun er trøtt kan jo tyde på det. Jeg har god erfaring med å amme i "søvne" på dagtid. Enten ved at jeg tok henne opp og ammet rett før jeg visste at hun ville våkne av luren, eller bysset henne i søvn og ammet når hun nesten hadde sovnet. Det må selvfølgelig være stille og helst mørkt. En annen ting som virket for meg var å veksle mellom pupp og smokk. Ga henne smokken så hun roet seg, og når hun suttet fornøyd vekslet jeg raskt med puppen. Da spiste hun gjerne en stund. Det står også mye bra om brystvegring på ammehjelpen.no hvis du ikke har sjekket der. Håper det går seg til for deg! Vet det er forferdelig slitsomt - man føler seg jo skikkelig avvist. Og det viktige er at babyen får mat - ikke hvordan hun får den - så flaske er ikke noe nederlag! Lykke til
ikø29 Skrevet 30. november 2009 #4 Skrevet 30. november 2009 JA!! Det har jeg :-) Hun har hatt et par- tre puppenektperioder. Den første var rundt tre mnd alderen,den neste rundt 6 mnd. Det er helt forfærdelig!! Jeg fikk anbefalt å tilby hun pupp ofte men ikke presse hun. Siden hun spiste godt om natten kunne det være hun snudde døgnet helt. I begynnelsen stresset jeg litt med det og det hjelper ikke akkurat på utdrivingen.. Etter noen dager klarte jeg å finne roen og hun tok puppen igjen. Det er viktig å følge med på vektoppgang, selvfølgelig..! Jeg ble forresten anbefalt (av to uavhengige helsestas.) å ikke tilby annen mat / flaske fordi da kunne det vedvare. Det er tøffe tak men dersom du vil fortsette å amme så er det verd det... Vi er inne i en noe lignende situasjon nå, forresten. Hun har begynt å få en del fast føde og på dagtid er ikke pupp så veldig spennende. Om morningen er det tydligvis kos, og ofte en gang på formiddagen. Etter dette kan det være hun tar pupp en gang til, noen ganger ikke i det hele. Det er nok en naturlig utvikling, men jeg synes det er litt trist... Hun er forresten 7 mnd. Jeg håper du finner ut av det og ikke sliter deg helt ut. Dersom hun er frisk og rask sånn ellers så tåler de å gå uten mat en stund :-) Lykke til!
Mamma´n til lillemor Skrevet 1. desember 2009 #5 Skrevet 1. desember 2009 Vi har vært igjennom puppenekt og kommet over det. Det begynte da jeg plutselig hadde lite melk, og lillemor ble fornærma. Hos oss gikk det også bra om natta. Jeg hadde henne sovende inne i denne perioden og med en gang det var antydning til at hun våknet så tok jeg henne opp og ga henne pupp. Det gikk oftest bra fordi hun fortsatt var litt døsig. Når jeg prøvde å vente til hun sa ifra selv om at hun ville ha mat ble det bare skriking og hun nekta plent. Jeg var forsiktig med flaske for jeg ville ikke at hun skulle bli for glad i den, så det var nødløsning. Etter en stund så gikk det bedre, og jeg har i ettertid kommet til at jeg tror hun ble irritert fordi jeg måtte amme ofte for å få opp produksjonen. Hun er tydeligvis ingen storspiser, og når jeg slappet litt mer av os ga henne sjeldnere så gikk det bedre og bedre. Nå spiser hun fortsatt ikke mye på dagen, stort sett ca 5 min hver 3-4 time. Men hun vegrer i allefall ikke, og spiser bedre på kvelden og natta.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå