Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #1 Skrevet 27. november 2009 Min venninne skal si opp de som bor til henne, og lurer da på hvordan det skal gjøres? Om hun sier dem opp den 7.desember? Er det da slik at de skal være ute den 7.mars? (3 mnd. oppsigelsestid) Eller må hun vente til 1.januar for å si dem opp? De betaler den 1. i hver mnd. Så det blir merkelig om hun skal tvinge dem til å betale for mars når de bare er der en uke? Så spør hun da meg om hjel, og jeg aner virkelig ikke. Hun kan ikke si dem opp tidligere, fordi hun venter på svar fra banket om et lån for å kjøpe noe større.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #2 Skrevet 27. november 2009 Oppsigelser går alltid fra den 1. Så om hun sier de opp den 7. des. Kan de bo der ut mars.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #3 Skrevet 27. november 2009 Hun burde kontakte banken og be om svar innen den 1. desember, sånn at hun evt. kan si opp leieboer med en gang. Ellers har de rett til å bli boende ut mars, ja.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Tusen takk for svar. Det er ikke noe stress med å få dem ut så tidlig som mulig, så tror det går bra for henne.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 Hvorfor si dem opp? Om de er stabile leiere kan det jo være ny eier vil beholde dem. Og det er jo synd om de skal miste hjemmet sitt bare fordi hun skal selge. Hilsen leieboer.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 Hvor mange tror du kjøper egen leilighet for å leie ut?
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 Jeg forsto det som at de bodde i utleiedel, men mulig jeg tok feil. Her er det i hvert fall vanlig at ny eier tar over leieboere i sokkel f.eks.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #8 Skrevet 27. november 2009 Jeg vill ikke ta over leieboere når jeg kjøper hus. Jeg vill ha muligheten til å velge de selv. Vi skal kjøpe hus med utleie nå snart.
Agehya Skrevet 27. november 2009 #9 Skrevet 27. november 2009 Salg av bolig er ikke gyldig grunn til oppsigelse. Hun må evt. selge leilighet m/ leieboere, og så må ny eier si de opp om de skal bruke den selv.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #10 Skrevet 27. november 2009 Det viser seg at utleier ikke har hjemmel i loven for å si opp leietaker ved salg. Det er den nye eieren som eventuelt må si opp leietakeren. Se husleielovens paragraf 9.5 om grunner for oppsigelse.
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #11 Skrevet 27. november 2009 Men man trenger ikke fornye kontrakten verken som gammel eier eller ny eier.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå