Gå til innhold

Våkner etter leggetid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!

Min snart 4 mnd gammel datter har helt siden 5 ukers alderen lagt seg i 19tiden. Da har hun sovnet med en gang, og sovet til hun skal ha mat igjen. De siste 5-6 ukene har hun derimot begynt å våkne etter hun har lagt seg. Hun sovner når vi legger henne, men så kan det gå alt i fra 30min til 1time også våkner hun igjen. Da skriker hun til, også må vi ned å gi henne smokken alt i fra 1-10 ganger. Enkelte ganger fungerer dette, mens andre ganger kan hun plutselig ildskrike (med smokken i munnen, så da er det jo ikke det hun vil ha) og være helt utrøstelig. Prøver da først å roe henne i senga, men ender ofte med at vi må ta henne opp. Da roer hun seg som oftest etter noen minutter, men kan starte på igjen når vi legger henne ned igjen. Har også prøvd å vente i noen minutter før vi går inn til henne, og noen ganger roer hun seg, andre ganger ikke og da må vi inn til henne. De gangen vi går inn til henne virker det noen ganger som at det faktisk blir verre når vi kommer inn.

Synes dette er så rart, siden når hun våkner for nattmåltidet sitt, så sovner hun etter max 5 min etter hun har fått mat.

På dagtid sovner hun mens jeg er ute på trilletur, alt i fra 1 time til 2,5 time også blir det gjerne en eller to ettermiddagsdupp på 45 min. Prøver at den siste ikke er senere enn kl 17. Hun sover til alt i fra 8-10 om morgene. Våkner da 00 og 05 for nattmåltid.

Utrolig takknemlig for svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Sønnen min er på akkurat samme måte, og har vært det den siste uken. han er snart 4 mnd. Han også sover hele natta, kun avbrutt av et nattmåltid. Kanskje der er en periode de skal igjennom;) Tror bare vi skal ta det som det er. Min sønn sovner igjen etter en halvtimes tid, så det er ikke noe krise. tror bare vi skal være takknemlige for at de sover hele natta, jeg:) Vi er veldig heldige:)

Skrevet

Ingen gode råd her heller, men du beskriver akkurat hvordan det har vært her i huset et par-tre uker. Gutten min ble akkurat 4 mnd. Så jeg synes det virker som noe som er typisk i dne alderen kanskje...??!! Jeg tror dessuten han har mareritt når han skriker til, ofte er han ikke våken en gang. Men vi roer så godt vi kan i senga, og d lykkes ofte.

Han er dessuten begynt å være litt våken om natta og, en halvtimes tid inninmello. Før sovna han alltid med en gang mating va ferdig. Men man overlever vel dette og:)

Lykke til!!!

Skrevet

Slik har alle våres vært også. Vesla på 3 mnd holder på slik nå, plagsomt! Her må det pupp til for å roe henne selv om hun var stappmett rett før hun sovnet. Husker ikke for alt i verden når det gav seg med guttene, men det tok noen mnd tror jeg. Plutselig bare stoppet de å våkne flere og flere kvelder om jeg ikke husker feil. Er fordi de gårinn i en lett sovefase at de våkner, finner ikke roen igjen selv, dette er enklere om natten når de er i dypere søvn i utgangspunktet.

Skrevet

Samme problem her hos min snuppe på 5 mnder, og slik har det vært en måneds tid. Sovner fint om kvelden i åttetiden, da har hun hatt siste dupp i fem-seks tiden og er da så trøtt at hun som oftest sovner ved puppen! Er så lysvåken etter en times tid. Prøver å trøste i sengen, men d nytter ikke, blir som oftest tatt opp. Blid og fornøyd da. Har de siste kveldene gitt litt MME i tillegg for å se om det hjalp, men nei. Skal snart starte med litt grøt, selv om hun ikke virker sulten når hun våkner.

Får som oftes mat en gang om natten og da igjen tidlig på morgenen. Etter at hun nå er våken på kveldene sover hun gjerne til ni-ti tiden på morgenen.

Sover ellers mye på dagtid, ca 4 blunder på i allefall 1 time.

Skrevet

Du er ikke alene. Min gutt på godt 4 mnd holder og på med dette. Han har alltid våknet ofte på kvelden men i det siste har det vært veldig vanskelig å få han til å sove igjen. Virker som han er veldig våken plutselig. Ligger og spiser på tærne sine, "snakker" osv.

Jeg syns å huske at hs sa en gang at det var vanlig i 4 mnd alderen at de fikk litt problemer med søvnen. Satser på at det går fort over :)

Skrevet

Dette er dessverre veldig vanlig hos små babyer, og for vår del varer det til en viss grad enda (og jenta vår er over 1 år nå..). Begynte vel ikke før i 5-6 mnds alder her, og jeg skjønte etterhvert at det skyldes overgang mellom søvnfaser; de går fra tung til lett søvn, og i overgangen våkner de gjerne litt. Det typiske her er sykluser på ca 30 min.

Noen ganger kan hun hyle til, andre ganger bare litt sutring. Kan høres litt dramatisk ut til tider, men siden jeg vet at det skyldes søvnfaseoverganger og ikke mareritt e.l tar jeg det med ro og prøver bare som best er å hjelpe henne over "kneika". Av og til hjelper det å klappe henne taktfast på brystet, av og til hjelper smokken, mens andre ganger må det bysses for å roe henne. Slitsomt å måtte fly ørten ganger ut på soverommet hennes iløpet av kvelden, men heldigvis har det blitt mye bedre nå den siste tiden, så jeg satser på at denne fasen snart er over- rimelig lei nå ja!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...