Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Barnet vårt spiser så lite.....og i tillegg så er det ikke mye variasjon. Hun liker ikke lenger grøt, fiskekeker, karbonader, potet, myke brødskiver med pålegg, pølser....m.m.m.m.m.m. Hun kan eks. spise en halv tomat til frokost ( da sier hun : Nam! ) eller en skive servelat , en pære eller melon biter..... Hjelp! Er det o.k og bare spise eks. en pære til frokost eller en eggevite? Hun drikker ihvertfall bra. Liker melk, vann og juice. Hva spiser ditt barn? Gi meg forslag på noe godt jeg kan tilby henne. Vaffler er hun veldig glad i....men hun må jo få i seg ordentlig mat også!! Hun er 22 mnd.
Lemonia Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Jeg tror for det første at tvang eller annet som gjør måltidene til negative opplevelser bare gjør vondt verre. La måltider være forbundet med noe koselig. Tilby henne mat, hvis hun ikke vil spise gjør det klart at det ikke blir noe mer før neste måltid og hold det løftet. De lærer seg fort at de kan slippe unne fiskekaker bare de sier at de ikke vil ha og straks går mamma og smører en brødskive. De lærer fort å utnytte at foreldre driver "restaurant". Jeg tror også at normale, friske barn spiser når de er sultne, og har ulike behov for mat. Jeg tror også at det kan være flere faser gjennom oppveksten hvor de har mer eller mindre lyst på mat. Jeg skjønner at det er frustrerende for deg, men hun tar ikke skade av lite mat noen dager. Jeg synes en pære og litt egg høres ut som en grei frokost, jeg vet om barn som spiser mindre enn det til og med. Jeg tror det er greit å bare ikke gjøre noe nummer av det, det vil gå over etterbvert. Hva som kan friste henne kommer jo litt an på hva hun liker. Hva med en smoothie? Den kan dere lage sammen med ulike typer frukt, juice og evt yoghurt. Det er både sunt og godt. Frisk frukt med yoghurt på er også god frokost. Kanskje liker hun havregrøt med eplemos og kanel? Middagsforslag kan være f.eks. spaghetti med kjøttsaus, fiskekaker eller fiskepinner i hamburgerbrød, makaronistuing og pølser, tomatsuppe, ostesmørbrød, omelett, små kjøttboller med potetmos til, grove pannekaker med fyll, plukkfisk (hvit saus med biter av kokt fisk, potet, gulrot og purre, gjerne fylt i terteskjell). Jeg tror også det kan være veldig positivt om hun får være med å lage middag, selv så små barn kan gjøre helt enkle ting (om det så bare er å røre i maten, eller blande ting i en bolle) og det kan gi dem mer lyst til å spise maten etterpå. Uansett, konklusjonen min er at jeg tror beste løsning er å la det gå over av seg selv. Ikke lage måltidene til en kampsak og ikke gi spesialmat. Hold ut, de fleste barn går gjennom en slik fase og det blir bedre for de fleste. :-)
Anonym bruker Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Takk for langt svar =0) Ble glad for den =0) Men....jeg må også si at hun blir fryktelig hard i magen da hun spiser så lite. Har hatt blod i avføringen 3-4 ganger. Har avføring ca. annenhver el. hver tredje dag.Blir jo litt stresset av dette!! Huff! Jeg gir duphalac 2 ganger daglig og 2 dl sviskesaft, men det ser ikke ut at bli så veldig mye bedre......kanske ikke sååå har bæsj som tidligere.
Lemonia Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Friskt blod i avføringen er vanligvis ikke farlig. Du sier selv at hun er hard i magen og da har nok den harde avføringen laget en liten rift i tarmen som blør. Mørkt/svart blod kommer lenger oppe fra og skal alltid sjekkes. Har du prøvd å gi henne vanlige svisker, eller laget sviskemos selv? Kjøpt sviskesaft kan ofte være veldig tynn og lite virkningsfull. Jeg tror kanskje du kunne rådført deg med helsesøster eller lege angående hard mage. Det er jo noe som hun selv sannsynligvis plages med. Jeg håper det bedrer seg snart. Skjønner at det er vanskelig å se på at hun bare spiser mikroskopiske mengder mat, men som sagt hvis ingenting annet er galt med henne, altså at hun er et normalt og friskt barn, så vil hun spise når hun er sulten og tar ikke skade av små mengder mat en viss tid. Du sier også at hun drikker godt, og det er veldig bra. Lykke til. :-)
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #5 Skrevet 27. november 2009 -Smoothie med frossen frukt blandinger fra frysedisken, biola og juice er veldig populært her. -Hjemmelaget lapskaus(har kapitulert på den fronten ang salt og bruker buljong for smakens skyld). -Fiskepinner og kyllingnuggets eller små saftige biter kyllingfilet er veldig populært. -Grønnsaker er dessverre ikke populært, men i gryteretter og lapskaus går det ned. Ellers er erter populært tilbehør. -Ostesmørbrød. Det blir jo litt mat i drikke, merker det på mini ihvertfall. Hvis det blir mye drikke mellom måltidene og muligens at hun går å småspiser er det kanskje ikke rart hun ikke blir sulten. Ellers tror jeg også de spiser når de sultne. Mini kan ha perioder hvor han spiser mye for så spise lite over flere dager. Går opp og ned. Går hun i bhg, hvordan spiser hun eventuelt der? Prøvd om hun liker å spise svisker? Ps kan den harde magen være gluten intoleranse? Lykke til!!!
sivbeate Skrevet 27. november 2009 #6 Skrevet 27. november 2009 kutt opp frukt i små terninger. Banan, pære, appelsin (m.m) bland det sammen på et lite fat til henne å la henne sitte å smake å tukle med det Liker hun yogurt da? Det er jo mye å velge i på denn fronten.. Min gutt spiser mere om han får spise selv. Mye søl blir det, men han får nå i seg maten. Har du prøvd med prim, bananpålegg, syltetøy på brødskiven? Gutten min er kjempe glad i kløbb å dupp! Det er nok den smeltede brunosten som gjør det-verd et forsøk!
Anonym bruker Skrevet 27. november 2009 #7 Skrevet 27. november 2009 sivbeate: Hva i all verden er kløbb å dupp???
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå