Gå til innhold

faen altså, kan noen forklare meg enkelt dette med osmose i nyrenes reabsorpsjon av vann??

Anbefalte innlegg

Skrevet

jeg leser og leser..men forstår det ikke. Jeg vet at ved osmose trekker vann seg dit hvor det er høyere konsentrasjon av stoff. men er her noen som kan dette??

Skrevet

Nyrene regulerer overflod eller "tørke" av væske i kroppen. Og dette henger sammen med stoffer vi trenger i rett balanse i kroppen. Som H+, K+, Na+ osv.

Urinkonsentrasjonen blir bestemt ved osmose, ved at vann blir tatt opp igjen i kroppen. Osmose = vandring gjennom en semipermeabel membran, det vil si en membran som slipper for eksempel vann gjennom, men ikke salter og større molekyl.

ADH virker på dette systemet, slik at vannopptaket øker(konsentrerer urinen).

Lenge siden jeg hadde dette, så jeg fant frem gamle notater. Vet ikke om dette hjalp deg;)

Skrevet

Fordi salter aktivt pumpes ut av nyrekanalen får du høyere ionekonsentrasjon i vevet utenfor enn i nyrekanalen. Dermed vil vann følge etter ved osmose.

Dette skjer jo for å "spare" på vannet. Lengden på nyrekanalen varierer hos ulike dyregrupper nettopp for at behovet for å spare på vann varierer etter hvor dyret lever. Dyr som lever i og nær vann har kort nyrekanal fordi de ikke trenger å investere i vannsparing, mens dyr som lever i tørre områder har lang nyrekanal for å reabsorbere mest mulig av det dyrebare vannet. Dyr i tørre områder har derfor svært konsentrert urin.

Biologilærer:)

Skrevet

ååååå, tusen takk:) nå forsto jeg det..er jo egentlig ikke vanskelig, men står utrolig innvikla i bøkene, pluss at bøkene forklarer en ting først, så kommer grunnen på noen sider senere.. Slik at det blir vanskelig å forstå sammenhengen med det samme.

Skrevet

og så er ionekonsentrasjonen i nyrevevet forskjellig sant? slik at konsentrasjonen er lavere i barken, og blir høyere i margen. slik at det i samlerøret(i nefronet) er en maksimal konsentrasjon av 1200 mosmol/liter og gjør at urinen blir konsentrert? og isosmotisk er når vevsvæsken er f. eks. 300 mosmol/l og konsentrasjonen i proksiamle tubulus, gjør at vannet ikke går over i vevsvæsken ved osmose fordi mosmolen er lik?

hi

Skrevet

Reabsorbsjonen i Henles sløyfe:

Ned sløyfen:

-permeabel for H2O(vann)

-salt kommer ikke gjennom

- Dette øker osmolariteten i råurin ----> 1200 mosm

Opp sløyfen:

-salt transporteres ut av tubulus

-veggen er ikke permeabel for H2O

- Dette minsker osmolariteten i råurin til 100 mosm

----------------------------------------

Distale tubulus og samlerør:

-Permeable for H2O

-reguleres av ADH

-salt blir reabsorbert.

----------------------------------

Tok litt av notatene igjen;) hehe.. husker jo ikke helt hva alt er, og klarer ikke lenger å forklare med egne ord på en så detaljert måte:) Over 10 år siden studiet;) Kanskje det hjelper deg likevel?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...