Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Jeg er fremdeles ganske ny i alt dette, så håper noen som har litt mer erfaring kan svare meg litt på dette.

jeg skal begynne ¨på første pergokur på nyåret. Etter å ha lest litt rundt på nettet, ser jeg at mange enten tar metformin før de begynner på pergo, eller samtidig. jeg spurte derfor legen min om en resept på dette, men hun mente den ikke burde taes under planlegging av graviditet. Regner med det er litt ulike meninger om akkurat dette blant fagfolket. Jeg ringte i stedet til gynekologen min, som også gav meg diagnosen på pcos og pergotimen. fikk kun snakket med de i resepsjonen, men de fikk sjekket opp i dette for meg. så i dag fikk jeg en resept på metformin, og beskjed om at gynekologen mente det kunne få god effekt å ta begge samtidig.

Så kommer spørsmålet mitt: bør jeg begynne på metforminen med en gang, selv om jeg ikke går på pergo enda? jeg fikk kun en kur (100 tabletter), så går ut i fra gynekologen kanskje tenkte at jeg skulle ta dem sammen med første kuren. har ikke tenkt å tilbake til ham før jeg har begynt på pergo, og tydeligvis ikke så lett å få snakka med ham på telefon... Jeg håper metforminen kan hjelpe meg både med uren hud og vektreduksjon (skulle tatt av meg 4-5 kg, men sliter med det på egenhånd), men selvfølgelig også i håp om at det kan være med på å stabilisere eggløsningen...

er bare litt forvirret over når det er vanligst å bruke dette...

så blir takknemlig om noen av dere erfarne jenter kan gi meg litt råd :)

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141047778-nok-en-tr%C3%A5d-om-metformin/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei, jeg har pcos og fikk metformin lenge før jeg begynte å planlegge å få barn. Jeg hadde så og si ikke mensen, og eggløsning selvfølgelig, men da jeg begynte på metformin gikk det 4 uker så fikk jeg mensen tilbake, og siden det har jeg hatt regelmessige (ca 30-35 dagers syklus) blødninger og dertilhørende eggløsning. Så jeg mener at du skal begynne å ta metformin med en gang, og så kommer mensen og da kan du begynne på Pergo. Du kan nok oppleve å bli litt uvell i magen de første dagene med metformin, kan være lurt å trappe litt opp til og begynne med. Jeg ble veldig plaget med luft i magen pga metformin, men har kjøpt fenikkelkapsler på apoteket som jeg tar samtidig og da slipper jeg å bekymre meg over det. Lykke til!

PS: Jeg har brukt Metformin for PCOS i 3 år snart sammenhengende, jeg har ikke planer om å slutte med det. Det har gitt meg et nytt liv.

Jeg fikk også metformin lenge før jeg begynte å prøve.. Tror jeg fikk det nesten umiddelbart da jeg fikk diagnosen.. Jeg var også SKIKKELIG plaget med renneræv første ukene av metformin, så jeg har aldri klart å virkelig begynt med det.. Har jo kun meg selv å takke da, var ikke tålmodig nok til å vente på at bivirkningene skulle gi seg, men nå er jeg i gang :) Rennerævas tid er forbi, men akkurat som deg, LM73, så sliter jeg noe helt vannvittig med luft i magen, og mageknip.. Så takk for råd om fenikkelkapsler- det skal prøves!! :o)

På hvilken måte føler du metforminen har gitt deg et bedre liv? Jeg er nemlig veldig spent på resultater her ;)

God helg!

Metforminen fikk syklusen min igang igjen, fra å ha vært fraværende i mange år (ble diagnostisert med PCO som 18-åring) og til jeg begynte med metformin da jeg var 33 hadde jeg svært sjeldent mensen. Hele PCOS- styret gjorde at jeg følte meg lite kvinnelig. Visste ikke engang hvor lang en "normal" syklus var, for det hadde jeg aldri hatt. Metforminen fikk mensen tilbake, i tillegg fikk jeg hjelp for ansiktshårene som har vært det mest plagsomme og skjemmende. (Gikk til laserbehandling hos Hudspesialisten i Trondheim). Møte med Ezter Wonki, spesialist på PCOS var fantastisk, tenk å møte en lege/gyn som forsto problemene mine og visste råd for å hjelpe meg. Har gått på Diane da jeg var yngre, noe som resulterte i blodpropp etter lengre flyreise. Så livet har ikke bare vært en dans på roser.

Har ikke fått barn enda, selv etter å ha prøvd nesten i 2 år. Er nå i et nytt forhold med en med dårlige svømmere, så det skal visst ikke være bare enkelt å få barn.

God helg til deg også lulle88

hei LM73 :)

Eg fekk en følelse om at det var meg du pratet om nå, har lenge følt meg "lite" kvinnelig pga hår i ansiktet ++++ :( fekk påvist pcos for 3-4 år siden, er nå snart 25 og vi ønsker oss så gjerne en liten spire i magen, MEN som du skriver så har og min ektemann litt dårlige svømmere :( eg har nå hatt 28 dagers syklus siden juli :) men ingenting enda:( har en kjempe flink gyn som gav meg metformin i sep men ( som eg ikkje har vært flink å ta, ble dårli i magen og sluttet etter 3 uker ) fekk og pergo samtidig, Har hatt 2 kurer med pergo nå, og venter tr i morgen, så håpe håpe :) vist tr dukker opp denne gangen og, så venter eg til januar med å ta siste pergokuren :)

God helg alle sammen

I går begynte jeg på metformin for første gang. Kjenner at jeg er utrolig spent på hvordan kroppen reagerer på den. har en mage som fort kommer i ubalanse, så hiver innpå idoform i tillegg for å prøve å forebygge noe...

men til dere som har erfaring fra dette :

hvor fort kommer bivirkningene?

og er det vanlig at "kroppen vender seg til dem", slik at bivirkningene forsvinner igjen etterhvert?

er forberedt på at jeg vil kjenne en del bivirkninger, men ser jo også at en del ikke kjenner noe, så får håpe jeg er heldigere enn jeg frykter ;)

Annonse

Hei igjen! Jeg husker jeg fikk fort merke bivirkningene av metformin, men at det var forbigående med mageproblemene, men problemet med luft i magen/tarmgass, var ikke forbigående. Det har vedvart inntil jeg begynte på kapsler mot tarmgass. Gikk på en type først, og så gikk jeg over til fenikkelkapsler fordi jeg håper de er mer naturlige for kroppen. Var ingen forskjell i hvordan de virket. Begge var veldig brae. Jeg tør ikke slutte med dem. Jeg tar fenikkelkapslene samtidig som jeg tar metformin. Jeg tar 1,5 tablett metformin (850 mg s tabl x3) 2 ganger om dagen. Jeg jobber nå i skolen og det ville vært veldig ubehagelig å holdt på å fise så mye som jeg gjorde før. Nå klarer jeg å kontrollere det mye mer.

Lykke til med både prøving og bruk av metformin.

Jeg må virkelig sette min lit til at pergotime fungerer, og prøve å gå ned 5--6 kg på "vanlig måte", for metformin skal jeg ikke ta igjen!

Har hatt mitt verste døgn jeg kan huske, og det allerede etter kun 4 tabletter (på 500 mg). Vært konstant kvalm siste døgnet, og i natt hadde jeg verste diareen jeg kan huske. Fløy på do i ett, og måtte ha med meg bøtte i tilfelle det skulle komme andre veien i tillegg... sov fryktelig dårlig pga. kvalmen, og kom meg knapt ut av senga på morgenen i dag... fremdeles blir jeg dårlig hver gang jeg reiser meg opp av sofaen... tenker jo at kroppen kanskje vil venne seg til dette etterhvert, men slik det er nå, orker jeg ikke tanken på å ta en eneste tablett til av dem...

Jeg merket også bivirkninger av Metformin når jeg startet på de i august. Men jeg trappet opp, begynte med en tablett om dagen i en uke, så to tabl om dagen i to uker og så tre tabletter om dagen etter det.. Jeg har vært veldig kvalm og også hatt diarré men det var kun i begynnelsen. Kvalmen var det som tok lengst tid å bli kvitt, ca 6 uker før det gikk over.. Men idag funker det veldig bra og jeg spiser nå ikke et måltid uten Metformin. Har jo merket forskjell på humør bl a og har også gått ned i vekt.. Så nå har jeg bare 10 kg igjen til målvekten - hurra :)

For øvrig så fikk jeg også Provera og Pergotime.. Avsluttet første kur på Pergo forrige uke og har nå eggløsning (iflg el-test) så nå prøver jeg og mannen min alt vi kan :))) Er jo deilig da :))) Vi har nå klart å komme vekk fra tankene at nå skal vi lage barn og klarer å forholde oss rimelig avslappet til det og fokuserer istedet på å nyte hverandre mens vi kan :)

Men klart vi håper på at det klaffer nå :)))

Takk for tips!

Det høres lurt ut å begynne forsiktig å trappe opp... jeg fikk beskjed fra gynekologen om å ta første pille på kvelden, og deretter tre allerede neste dag. Kanskje ikke så rart at det ble sjokk for kroppen... så får gi pillene en sjanse til, og begynne veldig forsiktig!

Ellers forsvant bivirkningene allerede kvelden etter når jeg lot være å ta... så tydelig at det forsvant fort ut av kroppen også... kjekt å vite det til neste gang :)

så spennende at du vet du har eggløsning, Lm74!

Krysser fingrene for at dere lykkes...høres fornuftig ut å ha et avslappet forhold til det, ser jo ofte at det hjelper!

Du får holde meg oppdatert!!

Takk for lykkeønskninger! Ja, vi håper så at det skal klaffe nå... Må jo si at det er veldig spennende det hele... Kommer sikkert være litt nervøs når jeg skal ta gravtest litt seinere i måneden...

Ja, tror det er veldig lurt å kjøre en opptrappning på Metformin. Synes det høres veldig rart ut å begynne med tre tabletter allerede andre dag.. Det sier seg selv at man ikke mår bra av det... Så tror du klarer det fint om du kjører en lignende opptrappning...

Masse lykke til!!

Hei, har gått på Metformin i 4 mndr. no. Fekk mye bivirkinger i begynnelsen med luft i magen og mageknip. Tek 3 tabl. daglig, morgen, middag og kveld. Merker bedring på hårvekst også, men trur dette har sammenheng med hva eg spiser også. Har skeia ut med sjokolade o.l i det siste, og etter det kom kviser, og luft i magen tilbake. Så nå strammer eg inn på karbohydrater, og da forsvinner både kviser og luft i magen symptoma igjen.

Så kutt ned på karbohydrater, trur det er veldig viktig for oss med PCOS. På fedon.no står litt om pcos og kosthold.

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...