Mokkelokk Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Jeg er kommet i en veldig kjedelig situasjon. Dagen jeg fortalte at jeg var gravid (22 oktober) på jobb endret også jobben min stilling, noe de kaller endringsoppsigelse som de har rett til å gjøre via styringsretten. Jeg og min fagforening er ikke enig i måten dette ble gjort på eller grunnlaget for å endre min stilling. Jeg ble fortalt i møte som var mellom meg og arbeidsgiver at jeg beholdt min lønn og frynsegoder som normal fram til etter jul. Jeg har en god mnd. lønn, fri telefon,hjemmekontor og firmabil. De ble bedyret at den nye stillingen skulle bli spennende pga. dette og komlikasjoner med babyen i magen ble jeg sykmeldt i ca 3 uker. Når jeg kom tilbake på jobb får jeg en helt annen stillingsinstruks og beskjed om at bil osv må leveres tilbake asap! Fagforeningen og jeg har bedt om et forhandlingsmøte men innen dette har kommet på plass så går bedriften konkurs og det skjer en virksomhetsovertagelse hvor vi får en ny eier. Den nye eieren garanterer for at alle har jobb, at alle kontrakter blir vidreført slik de er pr. i dag og at alle får lønn nå før jul. Så i dag får jeg beskjed fra ledelsen på bedriften om at jeg får tilbud på lik lingje med de andre som har samme stilling som meg, og at jeg går ned i lønn!! Har de lov til dette???? Jeg orker ikke mer, jeg sliter med bekkenløsning, men har presset meg selv til å jobbe siden det ikke er så langt inn i graviditeten ennå, men nå vet jeg virkelig ikke om jeg har ork eller lyst til å fortsette.. Er det noen av dere som har vært i en liknende situasjon?
Gjest Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Nei, jeg tror ikke de bare kan sette deg ned i lønn. Får du advokat gjennom fagforeninga? Eller innboforsikringa? (få tenker på å sjekke forsikringa si) hvis ikke kan hvertfall en advokat vurdere saken din til en billig penge, det er jeg sikker på. Dette blir mye stress for deg som nok har mye å tenke på fra før av.. Advokater har greie på dette og kan virke "skumlere" på ledelsen enn arbeidere og fagforening..
Mokkelokk Skrevet 26. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2009 ja har en fra fagforenig\nga på saken og hun er advokat. Så jeg er vel egentlig optimistisk, men forvirret. Synes det er så dårlig gjort av arbeidsgiver å oppføre seg sånn, jeg har tross alt vært med i bedriften siden starten og det er nå over 6 år siden. Jeg har googlet litt lovtekster og funnet ut at de ikke har lov til å endre lønnen min.men blir jo usikker siden det er en slags konkurs med i bildet. frynsegodene driter jeg egentlig i.. skatter så mye av det uansett :-/ Akkurat nå er jeg mest redd for min egen helse og babyen min. også ønsker jeg arbeidsgiverne dit peppern gror... dette er hva man får til bake av å jobbe 14 timer i døgnet!
Gjest Skrevet 27. november 2009 #4 Skrevet 27. november 2009 Problemet er jo det at uansett hvor mye arbeid og tid du legger ned i jobben din mister man mye av sin verdi den dagen man blir gravid. Man skulle ikke tro at det var sånn i Norge i 2009 men det er overveldende flertall av arbeidsgivere som er kyniske drittsekker og ikke skjønner det at arbeidere som har vært der i årevis og lagt sjela si i jobben sin kommer til å igjen være en viktig resurs for bedriften etter permisjon. lettere å bare bytte ut folk får jeg inntrykk av... Har blitt sjokkert noen ganger, men nå som man er vant til å se det blir jeg bare sint. Håper dette ordner seg for deg. Kan ikke ha så mye usikkerhet rundt arbeidssituasjonen når du er gravid, det blir jo så mye stress...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå