Gå til innhold

Ok å gi barna godmorgen-yoghurt til kvelds hver dag? 4 og 6 år..

Anbefalte innlegg

Skrevet

De liker ikke skive så godt. Spiser skive/polarbrød til frokost og lunsj da. De har hver kveld lyst på godmorgen-yoghurt og det er jo også lettvint også. Men er det mye sukker i det, usunt? skulle tro det var sunt da. Kornblanding og greier. Hva mener dere??

Skrevet

Det blir litt mye.

Hva med yoghurt naturett med mursli uten sukker og oppskåret frukt?

Eller bjørn havregrøt med kanel og oppkuttet frukt?

Skrevet

det er noe ulogisk ved å spise godmorgen-yoghurt til kvelds.

kan du ikke lage grøt til dem? liker dem det?

byggmelsgrøt er min favorit :)

Skrevet

Ja, hver kveld var litt overdrevent. Det blir kanskje 4 ganger i uka da. De spiser ellers mye frukt og grønt og sunne middager :)

Takk for svar :)

HI

Skrevet

Nei, det hadde jeg faktisk aldri gjort. Er ikke på noen måte sukkerhysterisk, men God Morgen-yoghurten prøver jeg å styre unna. Det er den mest sukkerholdige yoghurten som finnes!

I hver GM-yoghurt er det 9 - NI - sukkerbiter!!

http://www.trivsel.net/skole/dt_full.asp?gid=308&aid=&tgid=120&amid=2018&g308=x&g242=x&g120=x

Kan du ikke prøve feks den nye Tine JA-serien og ha oppi müsli i stedet? Mye mindre sukker i den...

Skrevet

leste sånn yoghurt-test. Gi de heller SHAFARI yoghurt. Det er en av de beste og den med minst sukker i på marked. (mye midre sukker i Shafari-yoghurten enn den vanlige til Tine).

Shafari-yoghurten er jo "barne"-yoghuert, og den smaker også veeldig godt :)

Minst sukker i den av alle! (!!!) ca 2 sukkerbiter.

Tine sin vanlige hadde 4/5.

God Morgen Yoghurten har ca 13 sukkerbiter .......

Skrevet

jeg hadde dilla på joghurt da jeg gikk gravid, og da særlig god morgen joghurt... (foruten appelsiner og klementiner).. orket ikke tanken på sjokolade eller annet godteri.. jeg gikk opp 35 kg.. tror det sier sitt ;-) jeg ville forsøkt å styre unna såpass søt joghurt så ofte...

Skrevet

Ja, den vanlige til Tine har en del sukker, men Tine JA-serien er helt ny, og har også kun to sukkerbiter. Er forøvrig den eneste yoghurten som er merket med nøkkelhull.

Men for all del, Safari-yoghurten er også fin.

Skrevet

For et hysteri!

Herregud altså! Klart, det er nok ikke det aller sunneste de kan spise, men la dem for guds skyld kose seg litt da!

Skrevet

Så klart ungene skal kose seg! Og en god morgen-yoghurt i ny og ne, sjokoladepålegg, saft o.l. kan man selvsagt spise innimellom.

Men hvis du mener det er greit å gi ungen din 9 sukkerbiter hver kveld, så tror jeg du har misforstått litt.

Skrevet

Ja, du har så rett i det!

Du kan jo telle antall gastric bypass operasjoner som når nye høyder hvert år. Hvorfor? Fordi de skulle kose seg så mye og mistet kontrollen.

Overvekt blant barn er et økende problem og det finnes INGEN gode argumenter for å gi barna usunn mat og drikke full av sukker til hverdags. Begrens det i hvertfall til lørdag. Helsegrunnlaget legges i barneårene.

At folk virkelig er så blåste mellom ørene. Vi lever i altfor stor overflod, der man skal kose seg ihjæl.

Er det virkelig bare jeg som synes en fruktskål er mer kos enn en full av sukker?

Tenk på det dere som kjører i barna deres f.eks Solrik og kuli. Det er 30 g. Sukker i den lille pakken. Det er maksinntaket for det som er anbefalt for barn mellom 1-3 år. Da kan dere tenke dere hvor mye dere faktisk gir barna deres.

Uvitende "snillhet".

Skrevet

Det blir jo vanvittig dyrt i lengden da og valdig mye sukker i dem, ni sukkerbiter. Da kan du jo egentlig gi dem en sjokolade om de heller har lyst på det, det blir nok det samme.

Finnes mange gode alternativer da.

Skrevet

Spesiellt til kveldsmat er det lurt å styre unna noe særlig med sukker. Det er vanskligere for kroppen å forbrenne sukkret om natten, og det kan forstyrre søvnen.

Om de ikke er så glade i brød så finnes det jo mye annet godt (og mange andre typer yogurt, men ser du har fått masse fine forslag her, så det skal jeg ikke begi meg ut på.

Og det å være bevist på bans sukkerinntak er på ingen måte å være hysterisk, det er å være fornuftig og annsvarsfull.

Skrevet

Gi dem heller en yoghurt med musliblanding. Det får min datter til kvelds hver kveld. Det er både sunnere og billigere enn God morgen yoghurten

Skrevet

Oj, var ikke klar over at de inneholdt så mye sukker. Ja, mindre godmorgen-yoghurter her i gården. Takk for svar :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...