Gå til innhold

Handle julegaver til ungen sin for mellom 3000-5000,-!!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi kjøper gave fra oss foreldre, og en fra hvert søsken til hvert søsken.

Så tilsammen 4 gaver til hver av de 4 ungene.

Så får de noe fra julenissen, samt gaver i sokkene 1.juledag.

Det blir dyrt! Var tidligere 1000 kr på hver, men har blitt mer når ungene er større.

Men ene gaven de får fra ett søsken er klær, og sokkegavene er sokker, truserm, hårgele og slikt samt noe småsaker.

Men vi kjøper ikke mye til ungene utenom jul og bursdag da. (utenom det de tenger av klær og slikt)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg kjøper ikke bare for å kjøpe gaver, men av og til kan vi komme opp i større summer nå når barna er i skolealder. Vi samler opp det meste som barna trenger og kjøper det til jul. Skal en kjøpe nye klær, slalomski, slalomhjelm, årskort osv. kommer det opp i en høy sum. Er det en tullegave som t.d. leker kommer gaven på 500-600 kr.

Skrevet

Kjøper for ca 1000 kr. Noen ganger mer, noen ganger mindre. Jeg elsker å kjøpe gaver og er ganske raus med pengene når det kommer til julegaver. Men kjøper ikke bare for å kjøpe. Tenker ikke så mye på hva ting koster i julen, kjøper det jeg vet folk blir gald for uavhengig av pris.

Skrevet

kan ikke folk få kjøpe det de har lyst til da? jeg bryr meg katten om den ene naboen kjøper for 5000 mens den andre kjøper for 500? Det viktigste er vel at man kjøper noe som ungene blir glad for og setter pris på?og hvis folk har råd og ønsker å kjøpe dyre julegaver til barna sine så må de da få lov til det?

Vi vurderer å kjøpe en lammeskinnspose til mini og da blir jo julegaven til feks 2000. Høres det bedre ut hvis jeg kjøper den utenom jula og heller kjøper en lekebil til 200 kr?

nå blir jo mini bare 6 mnd, men jeg ser ikke bort i fra at han kommer til å få flotte og dyre julegaver innimellom når han blir større - og så da?

og en ting til: ser det er mange som argumenterer for at maxgrensa da de var små var 1000 kr - man fikk mer for 1000 kr for 20 år siden enn det man gjør idag da.....

Skrevet

I år tillater ikke økonomien gaver til flere tusen kr.

Begge to får for ca. 700,- hver, og da får de ting som de har ønsket seg. Største på 6 år får bl.a. globus, noe hun har ønsket seg siden i fjor. Minste på snart 3 år får bl.a. bilgarasje med biler og et Mikke Mus brettspill. Ja, og lommelykt sånn at storesøster slipper å bli lei av at lillebror hele tiden stikker av med hennes;-)

Skrevet

Jeg syns at folk må ta sine egene valg. Vi bruker en del på julegaver til barna våre, blitt mer nu når de er blitt større. Har to tenåringer og to små. Ser at de store får gaver opp mot 2000 kr hver mens de små ligger godt under 1000 kr hver. Er opptatt at de får noe de trenger, ønsker seg og som er noe som varer. Bestemmer meg f.eks ikke at de skal får gaver for 1000 kr og må så jobbe for å klare å finne noe til den prisen. Sjønne ikke helt hvorfor folk er så opptatt av hvor mye penger andre bruker på gaver, sett flere tråder om dette her.

Syns alle disse trådene kan oppsumeres slik: alt kommer ann på folks inntekt og prioriteringer

Skrevet

Det handler vel ikke bare om hvor mye man har råd til, men også om hva slags verdier man ønsker å overføre til barna sine. Vi har normalt god råd og kunne helt sikkert brukt mer penger på gaver, men velger å ikke gjøre det. Vi kommer sikkert til å tjene mer penger også i årene som kommer, men det betyr da ikke at vi bare kommer til å kjøpe dyrere og dyrere gaver for hvert år. Når det er sagt, jeg blåser i hva andre gjør!

Skrevet

Jul og bursdager er de 2 dagene i året de får gaver av oss. Aldri ellers. Det er da de kan ønske seg ting de har lyst på som ikke er "nødvendig".

Vi har 5 barn tilsammen, så 1000 er maxgrense her,men hadde vi hatt økonomi til å kjøpe gaver til våre egne til 15000 så kunne jeg gjort det.

Skrevet

Jeg ser ikke så mye på summen, men jeg leter etter ting jeg tror folk blit glad for.

Vi har ett barn og tre tantebarn. Mitt barn fikk i fjor minst 6 gaver fra de. Tantebarna har alt, så jeg strever for å finne noe jeg tror de blir glade for. Det vi kjøte i fjor ble ikke spesielt motatt fra den eldste. Da halve pakkehaugen var åpnet, var de lei - det svømmte over.

Leker kjøper jeg helst leker i Tyskland for der er det halv pris. den bilen sønnen min får i år betalte jeg ca 400 kr for veiledene pris i Norge er 900,. jeg holdt på steile.

Det går alltid mere penger enn vi tror, setter eller ikke opp budsjett.

Men neste år skal vi prøve å kutte ned på anntall gaver og forslaget kom faktisk fra min svigerinne.

Hva andre gir sine unger i gaver bryr jeg meg ikke om. Mitt får det han trenger og mere til.

God førjulstid!

Skrevet

Jeg greier ikke å la være å se dette i et større perspektiv enn at bare vi her i Norge har fått mer penger mellom hendene. Om jeg har råd til å gi ungene dyrere gaver i år enn i fjor så får jeg en vond smak i munnen av å spytte de pengene inn i bruk- og kast samfunnet vårt i stedet for å hjelpe barn som trenger det på et mer elementært plan. Nå kommer sikkert folk til å innvende at "de gir penger til veldedighet også" - men jeg personlig mener at dersom man har en julegavestandard på 3000-5000 til ungene sine så kunne en del av disse pengene fint gått til viktigere ting, som kan kunne innvolvert barna i. Jeg forstår jo at om man skal kjøpe skiutstyr som barnet uansett ville fått så blir det dyrt, men leker og "unødvendigheter" til mange tusen kroner.. nei det syns jeg faktisk ikke er greit. Og da mener jeg ikke at jeg skal diktere hva andre skal gjøre, men personlig må jeg få si at jeg syns det er en feil pengebruk og feil verdier som jeg ikke vil at barna mine skal pluke opp.

Jeg har alltid fått gave av mamma og pappa for rundt 500, maks 1000 om det var noe spesielt, og det var vel den dyreste gaven jeg fikk sammenlignet med hva jge fikk fra andre i familien. Likevel følte jeg at julaften var en overflod av gaver og var supertakknemlig. Vi trenger ikke å gi barna alt på ønskelisten. Her i huset blir det gaver for ca 300 kr pr barn i år, de er 2,5 og 1. Summen kommer kanskje til å øke når de blir større men jeg kommer ikke til å kjøpe svindyre julegaver bare fordi det er noe de ønsker seg, barn må jo kunne ønske seg ting under tusenlappen, ellers er det noe galt med samfunnet.

Skrevet

Det kommer jo litt ann på hvordan man gjør det. Våre unger får ikke så mye ellers. De har aldri fått ting som ski, skøyter eller akebrett for den del annet enn til jul eller fødselsdagen. De har aldri fått et dataspill eller en ny leke til mer enn 100 kr utenom. Vi har heller ikke noen kjempestor fammilie som dynger ned ungene i gaver. De har derfor ikke så vldig mye. Da blir det natulig å bruke ganske mye på julegavene.

Skrevet

Nødvendig og nødvendig ...

julegaver (eller julefeiring i det heletatt) er vel strengt tatt ikke nødvendig.

Har man råd til det så må da det være alldeles greit.

Man får jo f.eks merkeklær som koster over 3000 kr plagget, så om man har råd og ungene trenger f.eks nye vinterklær så er det jo ikke direkte unødvendig heller. Eller man har bare ett barn og dette barnet ønsker seg / trenger ny pc, telefon eller hva det måtte være, så må det da være helt ok.

Men, å bruke de summene om man _egentlig_ ikke har råd, eller å kjøpe masse ting man ikke trenger, bare for å kjøpe så blir det jo litt teit.

Men, det hadde jeg syntes om prislappen var 1000 også.

Skrevet

I år er første gangen vi har kjøpt julegave til snuppa. Hun er 3.

I fjor kjøpte eg bare en liten ting fra julenissen.

hun fikk gavekalender i fjor, det skal hun få i år også, men det er bare småting. Hun er jo så liten, så hun skjønner ikke at av alle gavene hun får til jul, så får hun ikke av oss.

I år har vi imidlertid kjøpt en cd spiller til 299,- til henne. Mye mer jeg har lyst å kjøpe, men hun har jo så mange leker, og div klær kjøper vi jo når hun trenger det..

Hun får gavekalender i år også. Jeg har kjøpt noen gaver, flere av de kan jeg dele opp i flere gaver. Skulle egentlig kjøpe flere, så hun fikk hver dag, men så kom min far med 24 små pakker. Så da har vi plenti:-)

Skrevet

Hvorfor ikke, hvis man har lyst og råd?

Folk må da få bruke akkurat hvor mye/lite de vil for meg på ungene sine. Jeg går ikke etter hva andre bruker, men hva lommboka tillater :)

Skrevet

kommer litt an på egentlig..

ifjor kjøpte vi skipakke til gutten vår for 1600 kr og til jenta sykkel og hjelm for samme beløp.

I år får gutten sykkel og den koster 3000,men det er han nødt for å ha så det blir julepresangen i år..

Jenta får lundby dukkehus,det koster vel 500 tror jeg og så kjøper vi litt møbler og ting så blir det vel rundt 1500..

Babyen får ny seng..

Varierer jo litt etter hva de trenger,men skulle jeg bare satt et beløp så ville det vært 1500-2000 kr til hver..

Skrevet

Ja, hvorfor ikke?

Kunne lett brukt 5000 på julegave til jenta mi i år jeg, det innrømmer jeg lett. Og hun er bare 1 år.

Handler bare om hvordan man handler til barnet resten av året - og såklart hvor god økonomi man har.

Man kjøper ikke legoklosser til 5000 liksom...

Noen kjøper dyre ting å sier det er julegave, andre får dette utenom og mindre til jul. F.eks. dyre uteklær, møbler til barnerommet, skiutstyr osv. Eller så får de alt av klær osv som de trenger til neste jul, og ingenting i mellom.

Også er det såklart de som går fullstendig banans og kjøper alt som er fint i lekebutikken, og tror at barna deres blir de gladeste i hele verden på julaften... men er det så mange av de?

Jenta mi får litt ulltøy under juletreet av oss i år. Også har hun fått vinterdress og vintersko og endel annet ulltøy. Vi kunne pakket det inn og lagt det under juletreet, for hun trenger det ikke før i januar. Da kunne nok jeg lett si at vi hadde kjøpt julegave til 3000 kr.

Når hun blir større og skjønner mer av det, kommer vi nok til å tenke mer på hva hun ønsker seg, hva hun trenger - og at det skal være noe som er holdbart og fint enn om det koster 500 eller 1500 eller 3000. Så lenge vi har økonomi til det. Og om barna får nye skøyter under juletreet eller i januar - så er jo utgiftene de samme!

Folk tenker forskjellig, prioriterer forskjellig og har forskjellig økonomi.

Hva folk kjøper til ungene sine, og når de gjør det får de jammen få bestemme selv! :)

Skrevet

Budsjettet vårt for hele julegavehandelen ligger på ca 3000!! Og vi hadde sikkert hatt råd til å bruke mer men ser ikke poenget med det.Vi har for øvrig avtale med slekten at vi kun kjøper til ungene.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...