mamma >to gull Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Herre min hatt..Er det virkelig nødvendig spør du meg.. Jeg syns og det er kjempe kos å kjøpe julegaver til ungen min, men kjøper jo ikke bare masse gaver som han egentlig ikke trenger bare for å kjøpe liksom..Vet jo at han får en haug fra familie og venner.. (Står i en artikkel i F&B idag..) Vi kommer vel til å bruke ca 1500,- på hver av ungene og syns det er mere nok. Hvor mye bruker dere på ungene deres?:-)
Piipii Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Vi bruker ca 1000 kr på hver. Nå blir det mye dyrere til eldste i år, men det er fordi hun skal få ny seng.
Gjest eelis+kian oliver Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Han får ikke julegave, men så er han enda helt ny. Bare to måneder gammel til jul, og har alt han trenger. Ellers syns jeg det er ganske horribelt å bruke SÅ mye penger på julegaver til ungene. Akkurat som at de ikke får nok fra før av! Jeg kan tenke meg at pengebruken vokser litt i takt med ungen når han begynner å ønske seg ting til jul, men mer enn 1000 kr syns jeg blir i overkant. Det er maksbeløpet mine foreldre bruker på ungene, og vi har aldri fått kjipe julegaver.
alvamamma Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Det kommer jo litt an på hva slags økonomi folk har og da.. En familie jeg kjenner gir masse til ungene til jul, men da får de liksom alt de trenger og får svært lite ellers i året utenom litt sommerklær. Husker jeg synes disse barna fikk så voldsomt mye helt til jeg innså at dette er ting de trenger og ikke får ellers. Her kjøper vi det barnet trenger fortløpende og heller mindre til jul..
Tommage♀♂ Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 Jeg er ganske måteholden når det gjelder gaver, og bruker nok ikke emr enn 500-600,- på hver av ungene. Julekalenderen kommer i tillegg, men den teller vel ikke. Bruker ikke så mye på resten av familien heller, og vil helst ikke at de skal bruke så mye på meg. Synes gavehysteriet er gått for langt jeg. Jula for meg handler mye mer om kos, familie, venner og god mat.
sol2002 Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 det er galskap spør du meg, klart vist det er noe veldig spesielt som de trenger som er dyrt, men ikke hver jul. Her kommer vi nok til å bruke mellom 500- 1000 kr på hver unge, synes det holder jeg. De får jo ting hele året også.
Den heldige eier av ett barn Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 Kommer nok ikke til å bruke så mye. Har en liten en som ikke trenger noe. Og vet det kommer leker fra alle kanter på julaften. Fant et kjempefint puslespill med ca 300 brikker som hun sikkert får. Så kan alle i familien bruke litt tid på puslingen med henne, og etter det er ferdig så rammer vi det inn og setter det på soveromsveggen hennes,eller gangen eller boden, alt etter som;) Ser ikke poenget med å kjøpe noe bare for å kjøpe:) Så i år blir det ca 200:) Kjip?
Verbena Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 Her ble det 1200kr for julegavene til begge to! Ender sånn ca på 6000kr for alle julegavene tilsammen, og da får både mine foreldre og samboeren min sine foreldre dyrere julegaver enn jeg ville gitt de før. Men det er fordi at vi har fått så mye god hjelp det siste året og nå har vi økonomi til å gi litt ekstra kos igjen! Eller i de 6000kr er ikke gavene vi kjøper til hverandre tatt med. Men vi har gitt hverandre maxgrense på 1000kr.
Dronningen! Skrevet 26. november 2009 #10 Skrevet 26. november 2009 Vi koser oss vi Tommage♀♂ selv om vi bruker mer enn 500-600;- i julegaver! Selv om det er hysteri med gaver over din pris for deg er det ikke det for andre. Hvorfor ikke la folk selv bestemme? Jula for meg handler mye mer om kos, familie, venner og god mat... (Og ja, dette var bare en påminner om at alle IKKE tenker likt:o))
Tommage♀♂ Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 Jeg svarte da bare for meg, ikke for andre. Bruk så mye dere vil på julegaver, JEG bryr meg ikke så mye om gavene av den grunn=)
Turtelduen Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 Noen har kanskje ikke så mye annet å bruke penger på. Men godt for dem ;-) Her ble det Wii til guttene med spill, så da ble det ca 2000 til sammen. Og da 1000 på hver. Vi ser alltid ann hva vi skal kjøpe, noen ganger er det noe til 700, andre ganger til 1000...
Marbella Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 Det va jo lettere når de var små....hun på 3 mnd får Stonz sko-lue og votter. Men guttene på ellve og seks får nye twintip ski.....så det er klart det koster....Prøver og kjøpe ting de trenger så ikke det kommer i tillegg til alt det andre:)
Dronningen! Skrevet 26. november 2009 #14 Skrevet 26. november 2009 Men hva tror du egentlig folk med ekstremt god økonomi tenker når de leser ditt svar? 5-600;- bla bla Gavehysteri å bruke mer... Julen handler om kos, familien og god mat.... Vi tjener forskjellig og vi bruker forskjellige summer på gaver men tror du ikke familier med god økonomi koser seg like mye med julen som oss andre? (Jeg sier IKKE at jeg er en av de med store julegavesummer altså)
Ksenia & Anjem Skrevet 26. november 2009 #15 Skrevet 26. november 2009 I år får gutta en delegave, et playmo sirkus til 599,- (satt ned fra 1200).. det blir supert
Kakeåndsen Skrevet 26. november 2009 #16 Skrevet 26. november 2009 Har man god råd, så ser jeg ikke problemet med å bruke 3-5000,- på gaver til sitt eget barn. Vi bruker en del. En del er ting de trenger og en del er leker etc.
Tommage♀♂ Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 Jo, selvsagt tror jeg at de koser seg. Vi har god økonomi vi, hus, 2 biler, spiser god mat og kan stor sett kjøpe oss det vi trenger og gjerne ikke trenger. Jeg bryr meg ikke så mye om hva andre mener om hva JEG bruker på julegaver, og bryr meg vel ikke så mye om hva andre bruker på sine gaver. Alt jeg sier er at JEG forbinder jula mer med kos osv enn gaver. De er en hyggelig bonus altså=) Når jeg mener at gavehysteriet er gått for langt snakker jeg ikke om de som fint kan bruke mange tusen på en gave, men om de som ikke har råd til det, men som gjør det likevel bare fordi de ser seg nødt til det. Sosial status, redd for å miste ansikt utad osv. I fjor fikk ungene her i huset så mye gaver at jeg ba familien pent om å kjøpe litt mindre i år. Om de blir sure av den grunn får være deres problem. Men når ungene ikke orker å åpne alle gavene en gang synes jeg det er for mye! Dessuten sa jeg ikke at det var hysteri å bruke mer enn 500-600,- Jeg sa at hysteriet generelt var gått for langt. Har du vært på julehandel i desember?
camilla^ Skrevet 26. november 2009 #18 Skrevet 26. november 2009 Vi har en toppgrense på 1000kr, men ønsker de seg "fornuftige" ting som ski eller andre ting så kan det hende vi bruker mer. Men det er jo gjerne slike ting vi uansett måtte ha kjøpt. Hadde en av ungene ønsket seg en ting til 100kr så hadde vi kjøpt det og latt det forbli med det. Beløpet har ikke så mye å si igrunn. Jeg kjøper ofte bøker og spill som er på tilbud rundt omkring og dette blir ofte pakket inn som gaver. Samler opp i løpet av året, og ungene er stor fornøyde. Mye mer stas å få det i gave enn at jeg setter de i bokhylla, så dette blir ikke regnet med i regnestykket som oftes, gir det som gaver fra søsken og dyr.
MintCondition Skrevet 26. november 2009 #19 Skrevet 26. november 2009 Jeg leste innlegget jeg også, og lo litt for meg selv. Klassisk eksempel på velstående foreldre med ETT barn det der. Hver sin lyst, og fint for dem om det gir dem glede å bruke så mye penger på julegave til barnet sitt, men.. ..jeg kan ikke for mitt bare liv se for meg et eneste barn som TRENGER ting til 5-6000,-?? Greit at ungen sikkert ikke får Lego for alle pengene, men allikevel? Ny vogn hver jul da eller?
Ugl@ Skrevet 26. november 2009 #20 Skrevet 26. november 2009 Spørs jo hva man kjøper da, men skammer meg over å si at vi har vært rundt de summene opptil flere ganger til eldstemann, som har fått ting som feks spillkonsoll, pc, ATV, skiutstyr...ja...dyre ting rett og slett som han har ønsket seg og treng. Jentene har ikke kommet helt opp dit, leker for småjenter koster endel mindre enn ting til store gutter...men de tar det nok igjen når de blir eldre og får feks mobil, pc, rideutstyr, eller hva de nå måtte interessere seg for.
Mockanin Skrevet 26. november 2009 #21 Skrevet 26. november 2009 Han eldste, 14 år, bruker vi ca. 1000 kr. på i år. Har fått tak i "merkeklær" fra Kina som jeg vet han blir glad for. Den yngste, 3,5 år, får Mikkes Klubbhus som jeg fikk til 1/2 pris. 350 kr. Ikke så viktig å gi for samme beløp så lenge den yngste er så liten.
CMH Skrevet 26. november 2009 #22 Skrevet 26. november 2009 Spørs hvor gammel ungen er og hva gaven er. Er det snakk om små barn er det helt unødvendig spør du meg. Vår jente som blir 11 mnd i jula skal ikke få gave fra oss ( og vi er ikke gnien) fordi hun får fra mange andre i familien + gudforeldre.. Julegavehysteriet har gått for langt spør du meg! Da jeg var liten fikk jeg og mine søsken aldri dyrere gaver enn 1000 kr, og det var max! Dyrere enn det synes jeg er for mye, julen handler om så mye mer enn bare gaver. Men det kommer litt an på altså. Dersom det er snakk om litt større barn som f eks nærmer seg tenårene, kan det jo godt hende de ønsker seg merkejakker etc og det koster jo fort 3000 kroner.
Venja Skrevet 26. november 2009 #23 Skrevet 26. november 2009 Las innlegget jeg også, men jeg tolket det som at de brukte 3-5000 kr totalt på julepresanger, altså ikke bare til guttungen men til alle.
lille sprelle Skrevet 26. november 2009 #24 Skrevet 26. november 2009 har ikke peiling på hvor mye/lite vi skal bruke. Avklarer for tiden med besteforeldre hvem som tar hva ifht ønskelisten vi har satt opp for henne. Gjetter på at det blir en plass mellom 500 og 1000. Er ikke så himla viktig at gaven under treet er så dyr. Bruker julen til å kjøpe ting hun bør ha snart. Hun får ev også andre ting uten at det nødvendigvis blir en presang (huskestativ til sommeren f.eks.)
Libido- Skrevet 26. november 2009 #25 Skrevet 26. november 2009 Varierer. Ligger på rundt 1000,- +/- I år skal han få ski, så da blir det rundt 1500,-
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå