Gå til innhold

Noen som har begynt med litt pottetrening?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller når tid er det naturlig å begynne med det evt?

Frøkna er nå 15 mnd og har sine rutiner, hadde jo vært litt deilig å slippe disse innklinte bleiene etterhvert.

Hvordan går jeg frem i tilfelle?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Minstemann har gått på do til og fra siden han var 10mnd.

Vi setter ham på do og gjør det til en trivelig stund, leser bok, synger og tuller. Og vil han av så tar vi han av. Noen ganger kommer det noe, andre ganger ikke. Men han viser tydelig behag ved å få avføringen i toalettet kontra å få det i bleia. Det enkleste er å starte med å sette de der med en gang de våkner, da kommer det ofte noe. 5-10 minutter etter måltider det er også en sikker vinner her hos oss.

Nå er han 15mnd og har nettopp hatt diare. Da gikk han selv til dodøra og ville absolutt inn der selv. Jeg spurte om han måtte på do og han ga uttrykk for at JA, det må jeg. Jeg satte ham på do og i nesten øyeblikk sto spruten bak. Ikke noe tvil om at han visste hva som skulle skje, og hva han ville.

Eldste begynte å gå på do når hun var 12mnd, og vi har ikke hatt bæsjebleier siden. Ikke engang ved diare. Hun sluttet med bleier på 2 års dagen sin.

Vi presser ikke i det hele tatt, og alt foregår på barnas premisser. Det er lystbetont og barna koser seg. Vi har ikke brukt potte, kun babybjørn toalettforminsker.

Diskuteret med en psykolog for en tid tilbake og han anbefalte å gjøre barnet kjent med toalettet før trassalderen satte inn. Hans erfaring var at om man prøvde å introdusere toalettet da, kom man ikke til å nå frem. Og det tok lenger tid før barnet ville sitte på toalettet. Om barnet allerede var komfertabel med å sitte på toalettet slapp man ofte toalettskrekk.

Vår erfaring er at dette stemmer ift venner vi har som har startet senere med dette enn oss. Deres barn har vært redde for å bæsje i toalettet og brukt lengre tid på å godta det å sitte på toalettet enn våre som har blitt vant med det fra et tidligere stadie. Det er klart at det bare kan være tilfeldigheter også, men det er uansett vår erfaring.

Skrevet

Tuuusen takk for innspill!

Ja, nå går jeg rett til innkjøp av toalettforminsker eller potte!

Har tenkt på dette en stund da hun har sine faste rutiner, så hvorfor ikke sette henne på do da?? I stede for å se at hun bæsjer i bleia:)

Skrevet

vi passer på når vi ser at hun trykker og tar henne fort på potta. Av og til bare spør vi om hun har lyst til å sitte på potte. Av og til svarer hun ja, og andre ganger svarer hun nei. Det respekterer vi.

19 mnd.

hadde tenkt til å begynne med litt fastere rutiner etter jul (om morgnen, i forbindelse med mat osv). Vil at hun skal bli tørr til sommeren.

Skrevet

Hei!

Ja, tenker det er lurt å begynne så smått nå. Ønsker å få henne tørr ila sommeren 2010. Da kommer det jo et nytt familiemedlem som skal skiftes på hyppig:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...