Mel_88 Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Hei Leste at uke 23, er uka som man har store muligheter å redde fostre hvis man ska være så uheldig å føde nå, gjelder det tvillinger å? eller er dem mindre iforhold til en? takk for svar
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 Ja de redder fosteret etter uke 23 hvis det er over 500gr. det gjelder også tvillinger. de følger vanligvis kurven til enlinger men flater ut mot slutten. da blir det jo naturlig nok litt mindre plass for dem. lavere gjennomsnittlig fødselsvekt hos tvillinger skyldes også mest at ingen går over tida med tvillinger. dette er iallfall blitt fortalt til meg fra jordmor og overlege. håper det svarte på sprm.
Mel_88 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 26. november 2009 Åhh tusen takk, så godt å høre. Nærmer meg uke 23, men var ikke sikker på om det gjaldt tvillinger også. Men da vet jeg også at tvillingene veier ca like mye nå som en, slik at når jeg leser fra uke til uke gjelder dem også. Kanskje derfor det ikke finnes særlig tvillingbøker med uke til uke? Tusen takk.. du svarte på litt andre ting jeg lurte på å =) Lykke til
Villemo -- Twins og Storebror! Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Trodde tvillinger hadde gjennomsnittlig lavere vekt en enling? For å spørre på en annen måte: Fødte førstemann 10 dager før tiden og han var over 4 kg, kan tvillingene komme i slik "konfirmant-størrelse" også? :-D Kjenner jeg ble litt småskeptisk nå, hadde sett for meg to på 3 kg :-)
Mel_88 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #5 Skrevet 26. november 2009 Villemo det er jo grunden til de setter igang fødselen før hos tvillingMammer, så ikke babyene blir dødens stor. Er ikke plass i magen for dem, derfor kommer dem ofte av seg selv har jeg hørt. Men har også hørt at 90% av alle tvillingene er prematurfødde. Vil jo si de er født 3uker før tiden og veier mindre enn 2000g. Men vet ikke jeg, har fulgt med litt her og ser at de fleste som føder får tvillinger rundt 2500g til 3000g Blir ca 5kg med baby i magen.. Hihi Klem
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 26. november 2009 #6 Skrevet 26. november 2009 For å fortsette å si videre de svarene jeg fikk av overlegen når jeg spurte og gravde er. ja tidligere var det mange for tidlige fødsler og det er fortsatt den største risikoen og hovedgrunnen til generell tett oppfølging. etter at det ble standar og sykemelde alle flerlinggravide fra uke 20-24 har prematur fødsler gått drastisk ned. vekta holde seg vanligvis på nivå med enlinger fram til mot slutten da flater kurven ut, i tillegg går man som sagt ikke over. de setter ofte igang to uker 10 dager før tiden fordi de ser at bl a morkaka begynner å bli sliten. tidligere hvor man lot de gå helt ut eller til og med over terminen ble det ofte komplikasjoner nettopp pga morkaka som var for utkjørt. mine tanker rundt det er at kurven nok flater ut mot slutten både pga kapasitet på morkaka og plassmangel. forøvrig kjenner jeg personlig et tvillingpar som nå er voksne, de var 5kg hver så det går ann.
maleneblirdadda! Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 5 kg hver?! å herlighet ) Tipper mammaèn hadde vond rygg i slutten - og håper hun fikk ks
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 var vanlig fødsel det var før UL så det kom visst som en overraskelse at det var to selv om moren jo var større enn ved første svangerskap. skal sies at moren er høy og stor. jeg med mine 162 hadde nok ikke klart det der nei.
Mel_88 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 26. november 2009 Hahahahah NEJ tilsammen... mente jeg
Mel_88 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #10 Skrevet 26. november 2009 Oj så hva hu andre skrev nå!! Shit det var sikkelig store babyer assa. Jeg tror jeg sprekker hvis de veier så mye allså.. Hehe Har hørt de veier ca 5 kg til sammen jeg da..
Villemo -- Twins og Storebror! Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 Blir uansett spennende da :-P Jordmoren sa til meg sist jeg var der at 3/3,5 kg måtte jeg ihvertfall regne med.. Så lenge de er mindre enn førstemann så skal nå jeg være fornøyd tenker jeg ;-)
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 27. november 2009 #12 Skrevet 27. november 2009 yepp det sa min lege til meg også. jeg er bare glad så lenge hode str er litt mindre enn på den første...:-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå