Gå til innhold

2-års trass..noen tips ved påkledning??

Anbefalte innlegg

Skrevet

min jente blir straks to år og har alltid vært en medgjørelig jente(: men nå skal hun prøve mye selv ( noe jeg vet er normalt) det er værst om morgenen da man skal rekke barnehage og skole..jeg sier i fra at hun kan ta på seg støvlene mens jeg tar på mine. Hun sier nei, og går unna. Da jeg prøver å ta på de sier hun SJØL!! og er veldig bestemt, jeg lar henne prøve igjen,men da forsvinner hun under bordet mens hun skriker sjøl, det ender jo med at jeg setter de på for har jo ikke all verdens av tid. Synes jeg lar henne få prøve selv men det blir bare tull. Sist uke tok hun de på selv men nå blir det bare en sånn låst situasjon.det samme skjer da hun hentes i barnehagen..det har nok heller ikke med at hun ikke vil i barenhagen. er det noen tips for å lage en valgsituasjon for henne? har jo ikke flere jakker,luer,støvler osv . hvor lenge varer dette tror dere?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres nøyaktig ut som frøkna her. Blir også straks to.. Jeg vil gjerne at hun skal få prøve selv, hun må jo få øve seg. Vi har dessuten som regel god tid siden hun våkner svært tidlig. Men tolmodigheten min blir likevel satt på prøve siden hun ombestemmer seg hele tiden. Vil ha hjelp, men når jeg hjelper skal hun gjøre selv. Og blir frustrert når hun ikke får til. Og når hun har fått ene benet riktig inn i stilongsen (etter lang tid prøving), kan hun få for seg at det ble feil og ta av seg og begynne på nytt :o

Egentlig tror jeg at verden har litt for mange muligheter for en toåring og at det er lurt av oss å prøve å begrense valgmulighetene. Kanskje ha faste regler for når hun skal prøve selv (f.eks når vi kommer hjem fra bhg), og når mamma/pappa skal hjelpe (på morgenen). Syns også hun bør være vant til at mamma/pappa bestemmer hva hun skal ha på seg og at det er lagt frem. I blant kan de jo få velge men ikke mellom mer enn to ting. Tror toåringene mest ønsker å vite hva de har å forholde seg til.

Dette var jo bare teorier. I praksis syns jeg det vanskelig. Antar at det varer en god stund til..

Skrevet

Etter en ukes sykdom med mye mikkes klubbhus på tv så har mikke blitt hennes største idol, og dette bruker jeg endel:)

Når hun skal gjøre selv men ikke får det til og blir sint, så spør jeg om jeg skal hjelpe sier hun såklart nei, gjøre selv.

Som regel så lar jeg henne prøve selv, men noen ganger er det ikke tid til det og da sier jeg at nå har mikke mus tatt på seg skoa eller jakka og da får som regel jeg lov til å gjøre det på henne også:)

Nå er vi inne i en periode med barna våre der ting skal prøves ut på alle områder, så god tid er vel bare noe vi må prioritere framover, men finner jeg noen luretriks spesiellt på morran så bruker jeg de!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...