ApriIbaby Skrevet 26. november 2009 #1 Skrevet 26. november 2009 Vår sønn går i en slik. Jeg synes det er hysteri. Jeg tror alt handler om måtehold, altså den gyldne middelvei. Total sukkerfrihet provoserer meg. eks. -De skal på tur i skogen og skal ha med termos med varmt drikke; ikke lov med sjokolademelk eller solbærtoddy. -De skal spise pannekaker; sylttøy med kunstig søtningsmiddel -De bruker ketchup med kunstig søtningsstoff. -Det er 30 varmegreder uten, men is....nei, det er ikke lov - og de eier ikke en kvadratmeter skygge. -Kornblanding til lunsj (for variasjon) er strengt forbudt - kan jo være sukker i...... Ja, til sukkerbegrensning, Synes det er flott at de har fruktfest i stedet for bursdagskaker. Det, itillegg til at dagligkosten er sukkerfri så lang fornuftig synes jeg er bra. Men man må ikke bli helt hjernevasket heller, Sukker er et naturlig stoff, i motsetning til kunstigesøtstoffer som det vrimler av der borte. Vi er mer skeptiske til det , en sukker i begrenset mengde. Vår sønn drikker kanskje 1 glass brus i mnd - da er det MED sukker. Det må da være lov å ha kakao i sekken om vinteren og få EN is i 30 grader??? Er det bare meg som er higgig i dag, eller blir dette for ekstremt?
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 26. november 2009 #2 Skrevet 26. november 2009 jeg synes det blir for ekstremt.... dessuten anbefales ikke kunstige søtningstoffer til barn under 3 år... kanskje det er den måten dere må ta det opp med bhg på.. nekte de å gi kunstige søtningsstoffer??? MEN ang varm drikke... så om dere lager til varm saft, så går jo det ann å lage av vanlig saft og...med eller uten sukker.... de går vel ikke å lukter påalle termosene??? isåfall bare si at, nei den er uten sukker... he he
Gjest Skrevet 26. november 2009 #3 Skrevet 26. november 2009 Her er jeg helt enig med deg! Ja til å begrense sukker, men litt må være lov. Vår bhg praktiserer slik som du lister opp som ideal. De baker rundstykker og lager ekstra stas på bursdagsbarnet i stede for kake, unngår syltetøy på bordet osv, men de har med kakao på tur og gir dem litt is på sommeren og kan steke lappekaker i ny og ne likevel.
YoMomma Skrevet 26. november 2009 #4 Skrevet 26. november 2009 Nei vettu hva.. Ketchup med kunstig søtningsstoff? Det blir bare for dumt! Ikke er det bra for barna heller! Hadde nok mobilisert flere foreldre for å få moderert sukkerhysteriet litt i den barnehagen, ja..
Bunnies by night Skrevet 26. november 2009 #5 Skrevet 26. november 2009 Signerer og signerer... dette er jo det motsatte av sunt... Litt sukker er MYE bedre enn kunstig søtningsmiddel som uansett ikke skal gis til barn under tre år. Og at det for eksempel er lov med buljong men ikke kakao... Buljong som er stappet full av salt... Levner ingen tvil om at kakao med litt sukker i er mye sunnere - hvis man skal se på sunnhetsaspektet. Og det er jo det som bør være formålet? Samarbeider de med ernæringsfysiologer eller kostholdseksperter? Jeg som mor hadde sagt i fra at det de holder på med langt fra er sunt eller bra for barna... og bedt dem ta kontakt med fagfolk!
ApriIbaby Skrevet 26. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2009 Jeg har ens tund tygd på om jeg skal ta opp dette med FAU kontakten - særlig bruken av kunstige søtstoffer
soleia Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 Huff, det der var verkeleg over grensa synes eg. Støttar å begrense sukkerinntaket, men å erstatte det med søtningsmiddel er jo heilt feil. Det er ein grunn til at det vert fråråda å gje knstig søtningsmiddel til born under tre år. Går ut frå at dette då er ei avdeling for store barn. Trur på eit måtehald når det gjeld sukker. Dette ville eg ha teke opp med barnehagen.
erteposen + 4 Skrevet 26. november 2009 #8 Skrevet 26. november 2009 Jeg klager ofte på hva jeg mener er dårlig kvalitet på maten i barnehagen, her inne. Men å gå så langt som å erklære barnehager sukkerfrie uten et personale med kunnskap eller ressurser til å finne gode alternativ er like ille. Sukkerbegrensing ja. Kunstig søtning nei. Bursdagskake på stor avdeling ja, på liten kan en gjerne kutte det ut siden barna er så små og sukkerbegrensning har en funksjon der. På tur synes jeg det er helt ok at de ikke får ta med søt drikke i termosen, men barnehagen her lager heller kakao eller noe annet.
Turtelduen Skrevet 26. november 2009 #9 Skrevet 26. november 2009 Uff, ble litt dårlig når jeg leste jeg... Hva blir det til av barnet om det blir nektet sukker totalt? Trodde sukkeret var noe kroppen trengte, i små mengder selvfølgelig... Kunstig søtningsstoffer hele tiden hadde vært grunn nok for meg å forsøke å bytte bhg. Er ikke bra i lengden det heller. Og for en unge som går 100% i bhg er det der den får meste av næringen... Her forsøkte de seg å være "sukkerfri" da det var "inn"... Husker det var et problem at vi hadde med yoghurt... Men jeg ga meg ikke jeg altså, måte på. Tror flere sa ifra, og nå er det 2-3 år siden de holdt på sånn. I da hører jeg stadig at de koser seg med is på sommeren og kaker på vinteren på fredagene. Ikke hver fredag selvfølgelig, men kanskje en gang i mnd. Og det syns jeg faktisk er fint! La barna få oppleve det å kose seg litt ekstra. (Hører skryt av barna hver dag pga frukt kl 14, så det er fest hver dag. Men ekstra på kakedagene. Da har de gjerne laget kakene selv og. )
Gjest 5 andre Skrevet 26. november 2009 #10 Skrevet 26. november 2009 Mine barn går i en såkalt "sukekrfri" barnehage, som de selvfølgelig ikke følger slavisk. - På turer lager barnehagen kakao, hvor innholdet av sukker er minimalt - De spiser grove lapper / pannekaker, og spiser sukkerredusert syltetøy (uten søtningsstoffer) en gang i blant - Det hender seg en gang eller to i løpet av sommeren at barna får en is - Det er ikke lov med nugatti, kornblanding og yoghurt, men for oss er ikke det et problem - Bursdagene er kakefrie, barna får smoothies, grove boller, fruktspyd e.l. Altså bruker barnehagen sunn fornuft og måtehold. Skulle bare mangle at barna skal få et naturlig forhold til mat, hvor de kan slippe mange usunne tilsetningsstoffer. Jeg hadde ikke nølt med å formidle mitt synspunkt til barnehageledelsen / fau
Susan*lillegutt og mini* Skrevet 26. november 2009 #11 Skrevet 26. november 2009 er så enig så enig,at sukker må man kunne få lov å ha i bhg,altså i begrenset tilfeller. Hadde dette vært bhg til storebror,måtte jeg ha byttet, han har fruktose malabsoprsjon og da er faktisk kunstig søtningsstoffer verre for han enn ren sukker,fordi rent sukker er som regel erstattet med kunstig,som er verre pga mer fruktose i det. Her kan han ikke få light produkter,blir dårlig av det, feks. skal han få brus må det være uten frukt og ikke light,samme med saft,ikke at han får det så mye hjemme pga utprøvingsfasen. Skulle de dratt på tur i bhg uten kakao,og måtte hatt feks saft uten sukker i,hadde han slitt,for det kan han heller ikke ha med seg. Frukt er jo nesten gift for han,så han kan ikke spise frukt,grønnsaker går bra,så slike fruktfester i bhg og slik,er for han ikke bra,og hadde de ikke kunne lagt til rette for han,kunne ikke min gutt gått i den bhg hvertfall. Samt han har eksem og må korigere en del mat pga den,feks. ikke tomat i noen som helst form,ikke kunstig,eller pulver form,ikke ren..nada,ingenting tomat!! huff..er lei av overhysteriske bhg, nå har bhg vår blitt med i noe som heter helsefremmende bhg,men er de på tur,så får de jaggu lov å ha kakao med,eneste mitt gutt kan drikke,tåler jo ikke solbærtoddy feks,eller blåbærsaft pga fruktose, dreper jo magen hans da.
Mom2Two Skrevet 26. november 2009 #12 Skrevet 26. november 2009 For et hysteri!! Måtehold er kjempefint, men jeg hadde faktisk blitt forbanna om noen ga ungene mine mat med kunstig søtningsmiddel. Da foretrekker jeg sukker any day, da vet man i hvert fall hva man spiser. I vår barnehage kjører de den gyldne middelvei, tror alle foreldrene er fornøyde med det.
TurboPrinsessen:-) Skrevet 26. november 2009 #13 Skrevet 26. november 2009 Så enig så enig! Er veldig fornøyd med vår barnehage. De er ikke en totalt sukkerfribarnehage, de får is om sommeren og kakao når de går i skogen. Men de lager ikke kaker på bursdagene.(foreldrene får heller ikke ta med noe) Den som har bursdag får bestemme hva de skal spise, så kan hende de får pannekaker til lunsj, med vanlig syltetøy på! Så vidt jeg vet er det veldig sjelden de får saft, det er melk til frokost og vann ellers. Av og til koser de seg til frukten, da får de yoghurt, og noen ganger baker de:-) Synes det er helt perfekt. Ikke for mye, men passe... Vi spiser ikke så mye snop hjemme heller. Ikke drikker vi særlig med saft, er melk og vann til maten. Av og til juice. Hun liker ikke brus, så når vi er i besøk drikker hun gjerne vann... Nei til kunstig søtningsmiddel sier jeg!
*Lissi* Skrevet 26. november 2009 #14 Skrevet 26. november 2009 Glad bh til mine ikke er sukkerfri jeg altså. De fokuserer på et sunt kosthold, men kan godt gi ungene en is i sommervarmen. Eller litt gele feks. når noen har bursdag. Er ikke den lille kakebiten, eller isen en gang i mellom som teller mener jeg. Men, hva barna putter i munnen til vanlig. Både i bh og hjemme...
ApriIbaby Skrevet 26. november 2009 Forfatter #15 Skrevet 26. november 2009 Skal bort der for å snakke med styrer nå. skjlnner ikke hvporfor jeg ikke har gjort det før. Han snakket med ped .leder om det før og sagt han IKKE skal f. eks den ketchupen med kunstig....så fikk han en flaske med sukker og navn på som om han hadde en eller annen form for allergi. Han selv skjønte ikke hvorfor han ikke fikk det samme som de andre. Flaska er borte/tom nå og de har igjen kun med kunstig. Skjønner ikke at ikke fler blir provosert. hadde han vært under 3 hadde det vært totalt uaktuelt med kunstig!
Anne-B. Skrevet 26. november 2009 #16 Skrevet 26. november 2009 Helt enig med deg. Her begrenser vi sukkerinntaket så godt vi og unngår mat med kunstige søtningsstoffer og annen tilsetning. Drikker vi brus, er det med sukker, men så velger vi heller å ikke drikke det så ofte.
Spente med nr 3 i vente... Skrevet 26. november 2009 #17 Skrevet 26. november 2009 jeg ville tatt det opp med FAU og.. kan væremange foreldre som ikkehar tenkt over det.. kanskje de får øynene opp og dere kan "stå sammen"... være saklig iforhold til sukker VS kunstige søtningsstoffer... lykke til... må få høre hvordan det går...
ApriIbaby Skrevet 26. november 2009 Forfatter #18 Skrevet 26. november 2009 Hjemme igjen det var allerede tatt opp via FAU til styrer så hun var klar over "protestene". Ledelsen/eiere skulle diskutere det i neste uke. Planen til styrer var å fremme et forslag der de beholdt sukkerfriheten der det lot seg gjøre uten kunstige søtningsstoffer. Flere foreldre hadde fremmet forslag om LITT sukker. Det var hun ikke sikker på om eiere ville godta da sukkerfrihet var en av grunnpilarene i bhg.....? Kamp nr 1 er vunnet om de blir kunstig-søtningsstoff-frie..... Den er viktigst, Kamp nr 2 blir så å lirke inn bitte litt sukker ala en is om sommeren og kakao på vintertur. ..eller så finnes sikkert noe diabeterikerkakao som vi kan skylde på at vi bruker. Melk er jo lov....faktisk.
camilla^ Skrevet 26. november 2009 #19 Skrevet 26. november 2009 Jeg er glad jeg har unger i barnehage som ikker sukkerfri, men som har sterkt fokus på kosthold. Det er ikke kaker til bursdager, ikke saft og juice, ingen får lov å ha kakao i sekken osv. Alt av mat lager de i barnehagen. Ungene er kjempefornøyde, og spiser masse mat i barnehagen. De har masse forskjellig pålegg, og kjempe godt brød. De lager rundstykker når de har lyst og anledning. De lager varm lett mat når de har anledning og tid, de har varm måltid bare en gang i mnd men tomatsuppe til fruktmåltidet, supper og andre små lette ting. De mener at tomatsuppe ikke er mettende nok som hovedmåltid. Og har hørt at de har kokt kakao på bål ute i skogen eller toddy. Og de lager posesupper på bål. De har vel ikke is på sommeren, men de hadde en periode der de laget smoothi, men forundrer meg ikke om det har vært en eller flere iser av og til. Jeg er veldig fornøyd med hvordan de tar dette rundt mat, både usunn og sunn mat. Hverdagsmaten er sunn, det er også bursdager. Men har de lyst på kake eller andre litt usunne ting så lager de det.
Gjest Skrevet 26. november 2009 #20 Skrevet 26. november 2009 Helt enig HI! Vår barnehage gikk faktisk bort fra det og det er jeg så glad for. Likevel er det alltid en eller annen forelder på foreldremøtet som må kommentere det. Hva skal man bruke energi på tenker jeg... Jeg er lykkelig for at vi har en barnehage som har fokus på fysiske aktiviteter og fremfor om barna får en skive med prim eller syltetøy i løpet av dagen.
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 26. november 2009 #21 Skrevet 26. november 2009 Sykt, sykt sykt. Ikke rart vi får ungdom m spiseforstyrrelser i dette landet hvis sunnhetshysteriet skal starte allerede før ungene kan prate rent! Nei, gi meg heller en pannekake med ekte jordbærsyltetøy den ene gangen i halvåret dette serveres, noe annet blir for dumt spør du meg ihvertfall.
solfrøken-♂♂♂ Skrevet 26. november 2009 #22 Skrevet 26. november 2009 Skal de på død og liv ha en sukkerfri bhg får de da holde seg uinna alt av syltetøy med søtningsstoffer også. Dvs ikke bruke kunstig sukker i det hele tatt!!! Men når det er sagt synes jeg også at det er litt ekstremt å ha en sukkerfri bhg. Da er det bedre med en sukker REDUSERT bhg =))
It's all about me Skrevet 26. november 2009 #23 Skrevet 26. november 2009 Å hjelpe, snakk om overdreven hysterisk barnehage. En ting er begrense sukkerinntaket, en annen ting er å fjerne absolutt all kosen i hverdagen. Hadde barenehagen til mine to begynt slik hadde jeg byttet umiddelbart.
frinella Skrevet 26. november 2009 #24 Skrevet 26. november 2009 Jeg er også i mot barnehager som er så i mot sukker, og mest sannsylig er det en sterk foreldregruppe med hysteriske foreldre som har fått igjennom dette. USJ
Gjest Skrevet 26. november 2009 #25 Skrevet 26. november 2009 Jeg er helt aldeles enig med de fleste som svarer her, men i vår barnehage er det omvendt problem.. De utgir seg for å være en sunn barnehage. Men 2-3 dager i uka er det kos. Enten vafler, eplekake eller andre ting. Og det syns jeg er for mye. Ikke på grunn av det lille sukkeret som er i denne kosen, men det tar vekk hele kosen med nettopp vafler, lapper, eplekake, pannekaker osv.. Når de får det så ofte, blir det ikke stas når vi lager det hjemme, er i selskaper osv.. Akkurat kaker syns jeg de kan forbeholde bursdagsfeiringer. Vafler, pannekaker og lapper er helt i orden at de lager i ny og ne, men ikke HVER uke!!! Og for alt i verden, kakaoen de har med på tur er kjempegreier syns jeg, og en is i sommervarmen er også supert! Bare det ikke blir hver eneste dag:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå