Gå til innhold

Hvor mye skal jeg egentlig spise?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er redd for å få i meg for lite mat nå når jeg ammer. Vil jo gjerne ned i vekt etter fødselen, men ikke altfor fort siden det ikke er bra for melka. Jeg fødte for en uke siden og har gått ned 10 kg etter fødselen. Omtrent det samme som jeg gikk opp i svangerskapet. Jeg svetter MYE, og våkner flere ganger i løpet av natta i en 'vanndam'. Jeg føler jeg drikker vann hele tiden for å kompensere.

Jeg prøver å spise ihvertfall 4 måltid om dagen, men kan hende det er litt lite. Jeg spiser frukt pg yougurt mellom måltidene da. Jeg var helt avhengig av sjokolade på slutten av svangerskapet, men nå etter fødselen frister det ikke i hele tatt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

er ikke sikker, men mener du skal spise like mye som det man bør når man er gravid.

Hvis du har gått ned alt sammen og er normalvektig, så synes jeg du bør prøve å holde på vekten. Det at du drikker mye er bra - den svettinga går over når hormonene har "lagt seg på plass" igjen.

lykke til!

Skrevet

jeg er vel egentlig overvektig, men det er jo ikke bra å drive bevisst slanking når man ammer.

Skrevet

Hei du

Jeg var litt i samme situasjon som deg. La på meg 11 kilo når jeg var gravid, det var borte igjen en uke etter fødselen. Nå er jenta mi 6 mnd, og jeg har gått ned 10 kilo til.

Jeg har heller ikke slanka meg, har spist det jeg har hatt lyst på. Forbrenningen min er rett og slett høyere enn før. Så lenge jeg ammer kommer jeg ikke til å slanke meg heller, selv om jeg ønsker å gå ned i hvert fall 5 kilo til på sikt. Men jeg spiser ofte og ganske mye, sørger for å få i meg nok mat sånn at forbrenningen forblir høy.

Så lenge man slapper av og spiser nok/sunt gjør det ikke noe om man går ned i vekt. Jeg har heller ikke hatt noe problem med melka selv om jeg har gått ned i vekt, jenta mi veier godt over gjennomsnittet.

Men jeg ville ALDRI ha gått på rare dietter, piller, eller pulverdietter, og i hvert fall ikke så lenge jeg ammer...

Og uansett, første uka etter fødselen er alt litt rart. Slapp av, og ikke tenk på det. Kos deg med babyen, tida går utrolig fort.

Skrevet

Og for å svare på spørsmålet ditt, det varierer jo fra person til person hvor mye ekstra de bør spise, men gjennomsnittelig bør man vel spise en 300-400 kcal ekstra mens man fullammer. Det er vel egentlig litt mer enn når man var gravid tror jeg. Så lenge du ikke er sulten er du ganske trygg tenker jeg...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...