Lady lovely locks Skrevet 26. november 2009 #1 Del Skrevet 26. november 2009 Dette er ikke ment som en provokasjon til dere som velger å amme, men en oppmuntring til dere som velger å bruke flaske. For meg var det en trygghet å vite hvormye barnet hadde fått i seg. Barne blir alltid mett etter et flaskemåltid. Helsesøster sa til meg at flaskebarn ofte var roligere enn ammende barn nettop på grunn av at de alltid ble ordentlig mette. Man kan spise hva man vil. Kål, erter, løk. Mitt barn reagerte veldig på melk så jeg måtte unngå veldig mange matvarer. Også kan man jo unne seg et vinglass utten å tenke nevneverdig mye på det. Pappa kan gi barnet mat. Og det fri gjør også tid som du kan bruke på dine andre barn. Ei vennine av meg fortalte at hun måtte gå over til flaske fordi ammingen ble så tidkrevende at de gikk utover de andre barna hennes. Man slipper melkespreng og lekasjer. Husker ofte jeg våknet av at det var helt vått i senga rundt meg. Nan er nå tilsatt omega 3 og omega 6. Da slipper man å tenke på tran med det første, min sønn kastet opp så spruten sto av tran. Mange barn blir hare i magen å har vanskelig for å bæsje, da er det lettvint å tilsette litt malt i melka. (malt hjelper godt på hard mage hos nyfødte, også inneholder den mange sunne B-vitaminer.) Det kan være flaut å dra fram puppen overalt. Det trenger heller ikke være så tungvint med flaske sopm mange sier. Jeg kokker en litter vann av gangen. Kjøler det ned til grei temp. Heller det på en god temokanne. Da har jeg ferdig temperert vann til 5-6 flasker. På sykehuset fortalte de også til meg at man ikke behøvde å kokeflaskene. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/
Mamma til Sofie + 2 i magen! Skrevet 26. november 2009 #2 Del Skrevet 26. november 2009 Hei! Det høres ut til at du er fornøyd med å bruke flaske og det er vel noe av det viktigste. Man må gjøre det som passer best for seg selv og barnet. Jeg var helt utslitt av amming av mitt første barn for hun ville ha pupp annenhver time. Jeg gråt og sa at jeg skulle bare amme henne til hun var 3 mndr, men da den dagen kom var det glemt og jeg ammet henne til hun var over ett år (sjeldnere og sjeldnere selvfølgelig). Men hun fikk en liten flaske i tillegg til pupp før hun skulle legge seg i håp om at hun skulle bli god og mett og trøtt (vet faktisk ikke om det hjalp). Og jeg hadde alltid en liten kartong med Nan med i stelleveska om jeg var ute på cafe for hun kunne bli veldig høylydt når hun ble sulten og da visste jeg at hun var mett etter en flaske. Jeg måtte bruke brystskjold når jeg ammet og det er ikke så enkelt alltid når man sitter på cafe e.l. med en hysterisk baby som veiver med armene. Så ja, flaske er et godt alternativ som jeg regner med å benytte meg av denne gangen også. Føler at det kanskje er enda mer naturlig å spe på med flaske når man får tvillinger og har ett barn fra før som også krever sin tid. Lykke til alle sammen med sitt valg! Og det er ikke sikkert vi kan velge heller når vi kommer så langt! Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141044902
Mel_88 Skrevet 26. november 2009 #3 Del Skrevet 26. november 2009 Hei.. Jeg tror at flaske bruk kan være helt supert når man har tvillinger. Min nabo har tvillinger. Hun sier det det samme, flaske ga tid og fornøyde unger. Hun ammet litt for kos skyld også. Jeg har en liten jente på 9månder, hun har fått rett så mye flaske. Også hun var mye lettere og sov mer rollig enn alle de andre barna i min bachel gruppe som fikk pupp. Med en gang de beynte med flaske rundt sånn 5-6 månders ble også de andre babyene rollige og sov bedre. Så helt helt ening med flaske. Men amme er jo kos å da Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141044966
sailor m1+2prinsesser :-)) Skrevet 26. november 2009 #4 Del Skrevet 26. november 2009 min førstefødte ble innlagt på intensiven ett to døgn pga uttørring da hun var nyfødt, alt pga ammemafian som mente at hun fikk jo litt råmelk fra puppene det var nok og var ikke derfor hun skrek konstant fra hun var født. Når hun ble innlagt pga feber fikk hun tørrmelk og ble verdens roligste og lykkeligste nyfødt. denne gangen skal jeg stole på magefølelsene mer. jeg vil gjerne amme for jeg synes det er viktig at de får mitt immunforsvar den første tiden. men er ikke noe ihugga amme fan så her blir det begge dele. min første fikk både flaske og pupp og det var egentlig en befrielse samtidig som det var praktisk og ha puppen til tider og kosen var kjekk... riktignok når hun ikke hadde ammestreik. tror ikke jeg orker tanken og stresset med og måtte fullamme begge to, er uannsett redd for jeg ikke har nok denne gangen heller. Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141045193
maleneblirdadda! Skrevet 26. november 2009 #5 Del Skrevet 26. november 2009 Med mitt forrige barn gikk rett og slett ikke ammingen, jeg ammet helt feil, ble sår, blødde og fikk ikke nok melk til å mette henne - så hun grein masse! Ble en helt annen verden da flasken kom i hus - herlikt! Har derimot veldig lyst å amme denne gang, men kommer nok til å spe på med flaske.. Flasken kommer nok til å bli brukt masse på nettene, men kommer til å jafall prøve å amme på dagen og kvelden. Jeg har veldig lyst å amme - men ikke hvis det skal gå utover ALT annet.. så kommer nok til å kombinere ) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141046949
Lady lovely locks Skrevet 27. november 2009 Forfatter #6 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg la ut denne linken på skravlesiden også. Der har dette tema skapt rene krigen... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141050398
Mel_88 Skrevet 27. november 2009 #7 Del Skrevet 27. november 2009 Sylihe.. jeg tror det er anneledes når det er tvillinger enn andre med bare en baby... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141051016
Tussa med tvillinger Skrevet 27. november 2009 #8 Del Skrevet 27. november 2009 Jeg syns dette blir et litt farlig innlegg å skrive her inne, hvis det gjør at folk blir mindre innstilt på å klare ammingen. Det er selvsagt mye styr å skulle amme to på en gang, men hvis man på forhånd har bestemt seg for at det ikke går så går man kanskje glipp av å kunne gi seg selv og barna alle fordelene som amming gir. Hvis man står klar til å gripe til flasken med en gang barna kommer så kan man si farvell til alt håp om å etablere vellykket amming, og amming har også mange praktiske og fysiske fordeler for både mor og barn! Jeg har møtt på mange tvillingforeldre (på nett og i virkeligheten) som syns det er veldig bra med en kombinasjon av mm og mme, men jeg har også snakket med en god venninde som syns dobbeltamming fungerte helt topp! Alltid matfatet med seg, ingen sterilisering og styring med flasker, økonomisk osv. Mme er ikke noen fullverdig erstatning for morsmelk, ikke i nærheten en gang, men det er klart at de fleste barn som får det klarer seg helt fint. Det blir som å sammenligne frosne/hermetiske grønnsaker med ferske, de fleste er enige i at ferske har mye bedre næringsinnhold, men hermetisk og frosne er ikke helt uten næring. Jeg håper bare at mine med-tvillinggravide ikke bygger ammingen opp til å være et kjempeproblem før de en gang har forsøkt, for da er faren for å sprekke og gi opp i løpet av den første tunge tiden så ekstra stor. Så er det selvsagt allikevel lov å kaste inn håndkledet og si at nok er nok når man ikke klarer mer... Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141052004
Mama78 med tvillingene&prinsen Skrevet 6. desember 2009 #9 Del Skrevet 6. desember 2009 Erfaringer fra en tvillingmamma: Veldig enig i at det er masse fordeler med flaske! Mine tvillinger er 3 1/2 mnd nå. Fullammet de til de var ca 2 1/2 mnd og er kjempefornøyd med det. Begynte med å amme en og en, og når de tok puppen godt og hadde blitt flinke etter noen uker prøvde jeg dobbeltamming. Var skeptisk til det og orket ikke tenke på det engang når jeg var gravid....Veldig rart og ekkelt de første gangene med så ble jeg vant til det og må bare si: For en fantastisk opplevelse å få kunne amme begge babyene mine samtidig! Veldig kos!! Og tidbesparende. Så var melka alltid klar når de var sultne! Pumpet meg etterpå i tillegg og fryste ned melka til overs. Men de ble jo større og så merket jeg at jeg ikke hadde nok utover dagen. Da kom den fryste melka til gode- på flaske! Nå ammer jeg natt og morgen gir flaske resten, ca 1/2 parten av melka de totalt får i løpet av dagen er nå nan. Pumper meg fortsatt og vil gjøre det så lenge jeg har melk-håper det går til de blir ca 6 mnd. Må si at siden de var premature måtte de få litt melk på flaske fra starten av som jeg blandet vitaminmikstur og jerntilskudd i som de skulle ha- så selv om jeg ammet lærte de også å ta flaske. Ammingen min har gått fint hele veien. Forstår kjempegodt at de som sliter seg ut på å få det til heller begynner med flaske. Og det er jo helt riktig å gjøre. Pumping og så gi det på flaske kan jo være et alternativ dersom man produserer melk.(elektrisk brstpumpe fra medela- superbra, ca 3000 kr ny- min selges snart rimelig!) Om ikke alle måltidene så iallefall noen. Mitt råd til alle er : Gi det en sjanse! Det kan jo like gjerne gå bra.Hvis det ikke går så har dere prøvd i alle fall! Jeg er overhodet ikke negativ til erstatning, og amming av tvillinger er en utfordring. Man skal ikke slite seg ut- barna trenger mer en (relativt) fornøyd og uthvilt mor som har orker å ta seg av de to små i tillegg til eldre barn, enn moremelk i lengden. Lykke til vordende tvillingmammaer:) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141097173
melina, glad mamma Skrevet 9. desember 2009 #10 Del Skrevet 9. desember 2009 Takk og lov for at vi har morsmelkserstatning ;-) Jeg hadde nok melk til begge i en mnd, så til en i en mnd og til slutt var det bare et halvt måltid til en baby. Så da de var tre mndr sluttet jeg helt og gikk over til NAN. Har kommet inn i gode rutiner, og syntes det går kjempefint! Men som hun over skriver, er jeg glad jeg forsøkte. Og når det ikke gikk bedre, er jeg HELT totalt avslappet med at de ikke får morsmelk lengere. Bestemte meg da jeg var gravid at dette skulle jeg ta som det kom. Mitt råd er også å gjøre ett forsøk, men ikke bli lei seg eller slite seg ut på det dersom det ikke går! Da får både mor og babyer det best! Lykke til alle sammen. Mette og fornøyde babyer er det viktigste ;-) Lenke til kommentar https://forum.klikk.no/foreldre/topic/141044161-fordelene-med-flaske/#findComment-141108264
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå