Gå til innhold

dumt spørsmål, men hvordan lager man stekt ris?

Anbefalte innlegg

Skrevet

og noen som har noen retter som man lager dette med? altså med kjøtt og sånn i??

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ligger en tråd om det samme på Dib-skravle nå. Så du kan jo ta en titt der.

Gjest Filifjonka
Skrevet

Her er en variant:

Ingredienser

150 g ris

50 g svinekjøtt/hønsekjøtt

50 g rensa reker

olje

1 egg

salt og hvit pepper

evt. frisk koriander eller løk

Tilberedning

1. Kok risen og la den avkjøles på et fat.

2. Skjær kjøttet i små terninger. Pill rekene og del dem i mindre biter.

3. Varm olje i en steikepanne. Stek kjøttet i 3-4 min. under omrøring. Tilsett rekene og stek i 2 min. til. Ha i litt meir olje om nødvendig. Ta opp det ferdig stekte kjøttet og rekene.

4. Pisk egget med en gaffel. Hell det i panna og stek en tynn omelett. Del den opp i tynne strimler.

5. Varm panna igjen og stek den avkjølte risen i 3 min. mens du rører hele tida. Tilsett kjøttet og rekene og rør om i noen minutter. Tilsett salt og pepper etter smak.

6. Bland i eggestrimlene og ha risen over på et serveringsfat. Dryss evt. på finhakket frisk koriander eller løk.

Hvis du googler stekt ris oppskrift får du mange treff...

Skrevet

Jeg bruker :

Ris

Kylling filet

Løk

Tomat

Egg

Lime.

Først koker jeg risen og lar den avkjøle seg,så kutter jeg opp kyllingen og steker den i olje med litt pepper og kikkoman .Legger så til side kyllingen .

Så tar jeg oppkuttet løk og tomat i stekepannen og steker det til det blir gyldent .så lager jeg en tynn omelett som jeg kutter opp .

Så steker jeg risen og på slutten av steketiden blander jeg oppi kyllingen og omeletten .

Serverer med presset lime på toppen :)

Skrevet

Jeg anbefaler deg å bruke jasminris. Lag den nå og la den kjøle seg ned i kjøleskapet til du skal steke risen.

Først lager du eggerøre av et par egg med salt og pepper. Legg eggene til side. Fres litt ingefær, chilli(etter smak) og hvitløk i en nøytral olje (jeg bruker maisolje) i en wok (panne), så steker du kjapt kjøtt (kylling feks) i oljen, ha i purre eller vårløk, mais og ev andre grønnsaker du liker (ikke bruk for mange typer) fres litt. Så kan du ha i risen, bland den i alt det andre og så kan du blande i egg til slutt.

Får sikker kjeft nå, men jeg bruker litt msg i risen, smaker veldig godt. har også ofte i litt sesamolje for smak ellers salt og pepper.

Skrevet

Ja, også kan du strø litt frisk koriander på toppen og kanskje noen usaltede peanøtter:)

Skrevet

mamma`n til william:) det hørtes kjempe godt ut, fikk faktisk lyst til å prøve å lage det!

Stekt ris er bare noe jeg bestiller, men aldri har laget selv....

Skrevet

Det tar litt tid å lage det ,men det er kjempe lett .:)

Det er sånn man får den lagd i Thailand .

Den er kjempe god :)

Skrevet

Syns ikke det var dumt spm i det hele tatt egnetli, jeg har prøvd å lage god stekt ris mange ganger, men varierende resultat.

Sist gang jeg lagde ble desidert den beste!

Da kokte jeg risen i hønsebuljong, og det ga kjempegod smak.

Jeg koker risen kvelden før for at den skal få avkjøle seg(bruker jasmin)

Så har jeg ei varm wokpanne med olje i,

reker, disse steker jeg ganske godt,

smårettskinke, trenger ikke så mye steking,

amerikansk blanding (har den oppi frossen, tiner fort)

har risen oppi,

lager ei grop og kakker eggene oppi dær, lager litt "eggerøre" før jeg blander det ut i alt det andre.

Mengde ingredienser og slikt tar jeg på slump. Man lærer etterhvert hvor mye av hver ingrediens som passer.

Prøvde å lage me kylling en gang, ble ikke så godt, lite smak i kyllingen. Da er det bedre med skinke.

Kan være lurt å ha ei stor panne for å få plass til alt :)

Syns dette er kjempegodt, synd jeg ikke kan spise så mye ris. alt for masse karbo :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...