Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Babyen vår er flat i bakhodet, stakkars. Han er snart 4 mnd og ligger som man skal i dag på ryggen. Lar han også ligge mye på magen når han er våken, men det blir jo selvfølgelig flest timer på rygg i og med at han sover på ryggen. Surfet litt på nettet nå for å se hva jeg kunne gjøre for at han ikke skal bli flatere. Da leste jeg at babyer kan bruke hodepute! Jeg mente man ikke skulle bruke dette på grunn av krybbedødfaren`?? Kan jeg virkelig bruke pute?

Skrevet

Du kan la babyen ligge på siden, gjerne støttet opp både bak ryggen og på magen.

Det som er farlig er å la ungen ligge på magen, så derfor sies det at de skal ligge på rygg, men på siden går like fint! :-)

Skrevet

Man kan bruke en flat pute til babyene når de ligger på ryggen nettopp for å forhindre flatt bakhode. Fåes kjøpt på bla Kid

Skrevet

Sykehuset i vestfold anbefaler flat pute fra de er nyfødte nettopp pga det å forhindre flatt bakhode. Men den skal ikke brukes som pute sånn vi voksne har den.. enden skal ikke ligge i nakken til babyen, men under skuldrene..

Skrevet

Dere sier "forhindr flatt bakhode". Er det noe farlig?

Jenta mi er også blitt voldsom flat i bakhodet. Jed trodde det bare så veldig rart ut, og at det ville endre seg selv når de blir så store at de kan sitte litt mer?

Skrevet

Hei! Min sønn har også hatt flatt/skjevt bakhode. Har gått til fysio pga dette og hun anbefalte på det sterkeste å bruke en baby pute når de ligger på ryggen,nettopp for å avlaste hodet.. Virker som at helestasjoner og sykehus har forskjellige oppfatninger av hva som er riktig å gjøre i sånne situasjoner,så jeg ga opp å høre på dem jeg,og heller stoler på en barne fysio som har mange års erfaring med akkurat dette problemet!

Skrevet

Vi går til fysioterapaut, osteopat og har også fått henvisning til ultralyd for å se på hjernen og hvordan den utvikler seg. Legen var bekymret for at hjernen kanskje kunne vokse utover mot pannen på grunn av hodeformen. Som regel ordner det seg selv, sier folk, men jeg er veldig bekymret for sønnen min. Synes det bare blir flatere og flatere...

Skrevet

Fysioterapauten min sa at vi ikke skulle bruke pute, da jeg snakke med henne i stad. Mye forskjellige meninger..what to do?

Skrevet

Jeg får han ikke til å ligge på siden, og magen blir ikke lenge av gangen før han blir sliten og sint. Så han ligger mye på ryggen. Er jeg en dårlig mor som lar han ligge så mye. Jeg kan da ikke bære på han eller ha han i anget hele tiden heller? Hvordan ligger deres babyer når de er våkne?

Skrevet

Ja,det er nettopp dette som er problemet med det norske helsevesenet synes jeg! Får jo bestandig forskjellige svar og man sitter med et inntrykk om at de rett og slett ikke har peiling.

Tror sunn fornuft er tingen altså.

Et godt eks på dette er at jeg dro på HS for å spørre om jeg måtte gi D-dråper til tross for at gutten fikk NAN,noe som er tilsatt omega 3. Jeg vet at det ikke er bra å få i seg for mye D vitaminer,så derfor spurte jeg. Helsesøster sa at hun ikke visste og videresendte meg til barnelegen,og vet du hva han sa? vet ikke!!!hahaha..

Nei,tenk litt logisk foreksempel,når man ligger mye på ryggen og får flatt bakhode, vil en liten barnepute hjelpe for å avlaste mot det harde underlaget.

Det gjør jeg og det har hjulpet enomt!! I tillegg sitter han mye i vippestol og ligger mye på magen når han er våken. Det er mitt råd:-)

Skrevet

Kommer hodet hans til å endre seg, eller kommer han alltid til å være flat? Sånne ting tenker jeg hele tiden, må si jeg bekymrer meg mye for dette...

Skrevet

Vi har brukt pute helt siden fødsel og gutten har nesten ikke flatt bakhode til tross for at han har ligget mye på rygg. Nå er han blitt så gammel at han ligger mest på magen på dagen. Puta har også blitt en erstatning for koseklut. Han sovner ikke uten noe å kose med og klutene havnet ofte langt bakover i munnen hver gang han mistet sutten. Når vi tok fra han klutene begynte han å trekke puta inn mot kinnet sovner som ingenting.

Hodet retter seg hos de fleste barn når de begynner å ligge mer på magen og etterhvert som de lærer seg å sitte, krabbe og gå. Hodeskallen er myk opptil et par år. Du vil nok merke stor forskjell fra nå og fram til han blir et år

Skrevet

Barn skal SOVE på ryggen. Når de er våkne og under oppsyn er det fint om de kan variere med å ligge både på siden og på magen.

Sønnen min på 2,5 mnd har blitt skjev i bakhodet pga at han helt fra fødselen har hatt for vane å ligge med hodet til høyre. Vi har vært til fysioterapaut som mener at det ikke er snakk om noen låsning i nakken e.l., men at det kun er snakk om en vane. Må understreke at jeg som regel snur hodet hans til den andre siden etter at han har sovnet, men kort tid etterpå så har han snudd seg til favorittsiden igjen. Siden hodet allerede er skjevt, så faller det jo naturlig mot den ene siden, og jeg kan jo ikke passe på hele natten.

Uansett så endte jeg med å kjøpe en spesialpute som heter BabyDorm, og håper at den i det minste skal sørge for at det ikke blir verre. Den var riktignok ganske så dyr, men jeg håper at det er verdt pengene (450 kr). I hodet mitt argumenterte jeg for at det ikke er så dyrt når man tenker på at han skal leve med hodefasongen sin hele livet, og det er nå de første månedene at vi har mulighet til å korrigere en ugunstig utvikling.

Skrevet

Gutten min på ti måneder ble også veldig flat i bakhodet når han var mindre. Han ble litt vinskjeiv, og var flat på ene siden. Husker ikke når det skjedde, men for noen måneder siden så retta dette seg helt ut, og nå er han ikke flat i det hele tatt. Var nok når han begynte å ligge mer på magen på dagen. Nå ligger han jo bare på ryggen når han sover. Og i grunn ikke så mye da heller, for han snur seg selv på magen om natta.

Skrevet

takk, ble litt beroliget nå. Tror jeg skal gå til innkjøp av pute:) Sønnen min var flat i hodet når han ble født fordi han antakeligvis lå trangt i magen min, men nå er det jo mye verre enn det var da..

Skrevet

Jeg har også bestilt den puten:D Tenkte det samme som deg, at 450 kr er ingenting hvis den hjelper. Har brukt snart 4000 kr på osteopat også, men penger betyr ingenting når det gjelder barna;)

Skrevet

Blir glad når jeg hører det:) Jeg bekymrer meg veldig for hodet hans, og tenker: Tenk hvis det forblir sånn!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...