Ettervinterkommervår Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Blir som de fleste andre skremt av propagandaen rundt svineinfluensaen. Har to barn, en sønn på 6 mnd og en jente på snart 10 år. Barna er i risikosonen fordi de er barn, men har ingen andre risikofaktorer. Alt massehysteriet rundt denne vaksinen får meg til å undre litt... ALLE bør og skal ta den, noe jeg finner meget provoserende fordi: - det er ikke forsket nok på vaksninen til å i det hele tatt vite om den har noen preventiv effekt mht svineinfluensa - man kjenner ikke godt nok til bivirkningene, i Mexico (mener jeg det er) har de stoppet vaksinasjon fordi bivirkningene viste seg å være verre og hyppigere enn man først trodde (ja, trodde! ikke visste) - i England har mlm 500 og 600 nevrologer fått brev av helsemyndighetene om å følge meget nøye med etter vaksinasjonen skjøt fart, fordi den kan forårsake en farlig nervesykdom (som i verste fall kan være dødelig). Norske nevrologer har også fått denne informasjonen med oppmodning om å følge nøye med. - Tyskland og Sveits ville aldri vaksniert barn under 18 og gravide med den vaksinen vi har her i Norge- hvor akkurat disse gruppene er prioritert. Den vaksninen vi blir tilbudt i Norge inneholder mange flere hjelpestoffer og farligere hjelpestoffer (bla skvalen og kvikksølv, som for øvrig er forbudt i Norge!), grunnen til det er fordi vi kjøpte den billigste vaksinen, den er raskt laget og skulle selges i store kvanta. - Så er det denne solidaritetstanken som så mange snakker om. Hvis alle skal la seg vaksinere i solidaritet med de som er i risikogruppen (og utsette seg selv og sine barn for fare pga dette), da har vi i så fall også et kollektivt ansvar om å influensavaksinere oss hvert år i solidaritet med de eldre. Er ikke alle menneskeliv like mye verd? . noen må vaksinere seg flere ganger. Hvordan vet man i så fall hvem som må det, og leder da ikke vaksinen til immunitet mot A(H1N1)-viruset? Jeg er ikke "farget" av noe syn på vaksinen, annet enn at jeg er en mor som har prøvd å sette seg skikkelig inn i dokumentasjonen de har på vaksninen (prøvd så godt det lar seg gjøre å finne nøytral info, men det er jo kanskje umulig?). Jeg har vært så skremt av alt hysteriet at jeg innimellom har slitt med å sove, men har kommet frem til at vi ikke lar oss vaksinere- til det er det for lite vitenskapelig dokumentasjon på at vaksinen faktisk virker, og hvilke bivirkninger som kan komme i kjølvannet av vaksinen. Jeg ville tro at det er bedre og mer naturlig å la kroppen gjennomgå viruset (for alt jeg vet har vi allerede hatt det), for i de aller aller fleste tilfeller tåler kroppen det fint (faktisk bedre enn "vanlig" influensa). Og så har jeg fremdeles godt fremme i hukommelsen ringvirkningene av tidligere vaksiner: - svineinfluensavaksinen de gav mennesker i 1976 tok 25 menneskeliv, selve influensaen tok 1 - det var en vaksine som førte til spanskesyken i 1918 (det kan jo selvfølgelig ikke sammenlignes med denne aktuelle vaksinen, men poenget er at alle vaksiner er ikke trygge og forsket godt nok på) - hjernehinnebetennelsen som ble tilbudt ungdommer på begynnelsen av 1990-tallet førte til mange ødeagte liv... Nå har jeg nok provosert mange tenker jeg. Ovenforstående informasjone har ledet meg til avgjørelsen om at vi foreløpig ikke kommer til å la oss vaksinere. En utfordring til deg som sitter og er rasende på innlegget mitt: argumenter gjerne for ditt syn!! Jeg lytter gjerne.
Mamma til 1 liten og 1 stor Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Foreslår at du og andre også leser det som helsemyndighetene publiserer om vaksinen på pandemi.no, for et litt mer nyansert syn. Der vil dere f.eks. se at thiomersal, kvikksølvforbindelsen som inngår i Pandermix, ikke er forbudt. I tillegg er vektprosenten kvikksølv så liten i Pandermix at den uansett ikke ville vært omfattet av forbudet. Står også en del andre faktaopplysninger der - om Skvalen f.eks - som det er greit å lese. Ang. solidaritet: Poenget nå er at man ikke på forhånd vet hvem som blir alvorlig syke. Det vet man med den vanlige influensaen, og risikogruppen (= de eldre og "svake" ) vaksinerer seg jo årlig for å slippe unna sesonginfluensaen. I tillegg holder ihvertfall vi oss unna de eldste i familien når influensaen herjer som verst i familien. Har en frisk og rask kollega på 40 år som nå er sykemeldt på 6 uka etter alvorlig lungebetennelse pga. svineinfluensa (påvist). Det er litt skremmende. Men jeg er fortsatt usikker på om familien skal la oss vaksinere :-)
Lemonia Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 For meg er det uaktuelt å sprøyte inn noe i mitt barn som vi ikke vet langtidsbivirkningene fra. Vondt i armen, feber o.l. de første dagene er bagateller. Det jeg er bekymret for er det som _kan_ skje om 5-10-20 år fra nå. Det vil være veldig vanskelig å lede en evt kreftblomstring e.l. tilbake til denne vaksinen, dermed vil folk kanskje aldri få vite hva som var årsaken. Jeg er rett og slett ikke villig til å ta sjansen på at vi ikke får bivirkninger. Skal være sagt at jeg stoler på vaksinene i det vanlige vaksineprogrammet, og det følger barnet mitt. For de aller aller fleste vil svineinfluensa være en mild influensa og man blir ikke alvorlig syk. At folk dør av influensa er ikke noe nytt. Tusenvis av mennesker dør av sesonginfluensa hvert år, men hvert enkelt dødsfall blir ikke rapportert på nyhetene slik det blir nå, dermed får ikke folk vite om alle som dør. Mens nå har det dødd 15 personer, av nesten 5 millioner. Det er faktisk ikke mange, men det virker veldig alvorlig siden hvert enkelt dødsfall får stor plass i aviser og nyhetene.
Gjest Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Jeg er drittlei hele styret om den svineinfluensaen. Jeg var lenge i tvil om hvorvidt jeg og min 1 år gamle datter skulle vaksineres, denne uken valgte jeg å gjøre det. Først og fremst fordi norske helsemyndigheter anbefaler det. Andre land anbefaler anderledes, I know. Influensaen rammer vilkårlig og tilsynelatende friske mennesker dør av den, og spesielt barn og unge. Sjansen for at akkurat jenta mi skal bli alvorlig syk/dø av den er mikroskopisk. Sjansen er større for bivirkninger/senvirkninger - I know. Men skulle det ha skjedd at jenta mi ble alvorlig syk/døde av svineinfluensa - så hadde ikke jeg klart å leve med at jeg valgte å ikke gjøre det som sto i min makt for å beskytte henne. Og om hun skulle få bivirkninger/senvirkninger - så har jeg bare fulgt helsemyndighetenes råd. For min del er det rett og slett en ansvarsfraskrivelse. Dessuten har jeg en mamma med kreft og meget svekket immunforsvar og en svigerfar med alvorlig astma - så også for å beskytte dem. Valget er ditt og ingen andres. Gjør et valg som gjør at du kan sove godt om natta og leve med konsekvensene av valget ditt - stol på deg selv og magefølelsen din. Har venninner som har valgt å ikke vaksinere for at de skal sove godt om natta;) Lykke til med valget! ps: Vi tok vaksinen på mandag. Jeg hadde sykt vondt i armen på mandagkveld og i går. I dag er det nesten bra igjen. Jenta mi var litt survete og hadde litt feber i går - i dag er hun helt fin!
Studine mevik Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Jeg synes igrunn hele svineinfluensaen er blitt et eneste stort hysteri. Jeg tok vaksinen på fredag av en eneste grunn og det er for å beskytte sønnen min, men om han får den er jeg sterkt i tvil om. Han er ikke blitt 6mnd ennå, så må jo uansett vente til han blir gammel nok. Tviler sterkt på at han får den. Nå som jeg har tatt den maser de veldig på hs om at sambo også må komme å ta den, men han vil ikke ha den og han har mest sannsynlig hatt svineinfluensa i en uke nå, så da er jo vitsen borte. Han har ikke hatt noe kontakt med verken gutten vår eller meg nå mens han har vært syk og vi har alle vært nøye med hygiene den siste uka, så han har heldigvis ikke klart å smitte oss ser det ut til.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå