-68mamma Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Jeg er helt i sjokk her - var jo hos gyno på fredag - hun fant en bitteliten tom fostersekk, drøye 7 mm stor bare. Altfor liten til å være nesten 7 uker og dessuten - tom. Tok hcg-prøve og den var på 2000. Hadde egentlig tenkt å drite i ny prøve - siden jeg har lest meg til i etterkant at hcg kan fortsette å stige selv om fostersekken er tom, men dro likevel (takk maddemor!) til labratoriet på mandag og tok en ny test - den viste bare 2200. Stigninger er altfor lav til å være bra - den skal fordobles annenhver dag i dette stadiet - og det var jo minimal stigning. Snakket derfor meg legen og ble enige om at jeg skulle få ta en utskrapning idag, men skulle oppom henne for en sjekk først. La meg på benken, ultralyd staven på plass - og hun sier : "ja, det er akkurat samme som sist"....men nå er det 13 mm fostersekk, dvs dobbelt så stor ! "Men vent litt, nå er det noe inni der !" Jeg var helt sånn : nei, nå tar du feil, det kan ikke stemme - ER det noe der ?!? Du tuller nå !! Og jadda - der var det et bittelite rusk - med hjerteaktivitet !!!!!! Jeg kunne både se det blinke såvidt og fikk høre det på høytaleren at hjertet slo. (og selv da - i koma som jeg var av sjokk - påsto jeg at legen tok feil, at det måtte være min puls hun hørte..) "Så her blir det ikke noe sykehus på deg idag" , sa hun - "her er det liv" Jeg er helt skjelven, skjønner ingenting !! Hun holder fast på teorien om at jeg er 2 uker kortere på vei enn jeg tror (hvilket vil si jeg fikk positiv test rett etter befruktning - lite sannsynlig - dessuten vet jeg jo når jeg hadde EL) Men hun kunne ikke foklare at hcg-tallet mitt steg så sakte, men som hun sa - noen ganger kan ting ikke forklares, og labratoriet kan også gjøre feil. (En gang hadde hun henvist en dame til fertilitetsbehandling og hun hadde fått konstatert via prøver at hun ikke hadde hatt noe eggløsning den syklusen - men like fullt var hun 3 uker gravid da hun møtte opp til behandlingen samme dag. Så snodige ting kan jo skje...) Men dette er jo nesten uhyggelig rart ! Og så jeg som tok influensavaksinen på mandag da !!!!! Var jo bombesikker på at jeg ikke var gravid - med så lav hcg-stigning og tom fostersekk og alt !! Hva er det egentlig som skjer med så små embryo og vaksinen ? Blir det abort, eller blir det skader på fosteret ? Legen sa at vi kan uansett ikke gjøre noe med det nå, men at det var fint at jeg ikke hadde fått noe reaksjon på vaksinen - det får bare stå til. Så jeg rusla ut fra legen med seks millioner tanker i hodet og helt forvirret - jeg var jo fastende og klar for å reise rett på sykehuset....og nå banker det er hjerte nede i magen min ?! Skal tilbake den 7.12 for ny UL og tenkte ta et par hcg-blodprøver hos fastlegen min sålenge, for å se om stigningen fortsetter å være så lav - hvilket er veldig urovekkende synes jeg. Har forsøkt å lete litt på nettet om lave hcg-tall - men finner ikke noe relevant - er det noen her som vet hva dette kan være et tegn på ? Truende abort, men er det også etter at hjerte har begynt å slå ? Kan det være et tegn på alvorlig fosterskade ? Herlighet - dette ble langt og rotete.....men jeg er helt i svime av sjokk, vet ikke om jeg skal le eller gråte nå.
MAXlykke *gutt utenfor magen* Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 Å herligheten... Du har jo vært igjennom ALT som er av følelser den siste tiden... Men sååå FANTASTISK at det var en liten klædd der:):) Jeg hadde ikke orket å tenke så mye negative tanker, ihvertfall ikke i forhold til vaksina... Hadde retten og sletten bare lagt de på hylla, og nyyytet svangerskapet... Nå som du har sett ett bankende hjerte, er det ganske så sikkert på at det går bra videre... Gratulerer så mye med en liten spire... Masse lykke til...
¤Kab&snuppene2006&2010¤ Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 HVA?!?!? Herregud det er den beste nyheten jeg har hørt på lenge! Det er jo et mirakel:) Sitter her med klump i halsen og tårer i øynene. Vet ikke hva mer jeg skal si jeg.. ble helt målløs her jeg satt. Plei deg selv også ønsker jeg deg virkelig lykke til videre
Jada-har fire små Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 wow!!!!!!! For en fantastisk historie,solskinnshistorie!!! Utrolig artig altså, veldig veldig glad på dine vegne:) Har fulgt med deg siden du ble gravid,så dette var virkelig gledelige nyheter.
grysom Knut-Elias og lillebror Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 nå ble jeg kjempe gla på dine vegne <3 gratulere så fantastisk mye <3
Mamma's Magic Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 Næmmen!! Gud, så fantastisk!!! Ja, her er det nok en liten en som vil ut til mamman sin mot alle odds:) Dette med å måle HCG har jeg hørt veldig mye negativt om, nettopp fordi det er så individuelt. Med mindre man har skyhøye verdier, vil man nesten alltid bli stressa, og ofte uten grunn. Det var utrolig gledelig å høre at spira var der likevel, ikke uhyggelig i det hele tatt! Det er helt vanlig at legene tar feil. Også hjerteaktivitet da, hælledussen, GRATULERER!!
nicki82 Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Åååååå..jg ble helt rørt av å lese innlegget ditt!!! Sitter her og tørker tårer... Tror også at du må bare nyte svangerskapet og se fremover, det er iallefall det som er det riktige å gjøre akkurat nå. Du har vært utsatt for veldig mye stress i det siste, så du må bare ta vare på deg selv og den lille med å tenke positive tanker. Prøv så godt du kan iallefall Klemklem
katta76.med 2 store og 2 små. Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 Hei vennen. har skrevet til deg på bli gravid på tråden din der før jeg gikk over her. les der etterpå!! Er sååå utrolig glad på dine vegne. Hvor langt er du på vei nå da i følge legen, og hvilke symptomer har du nå? Stooor klem
Mjølkekua Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Så fantastisk! Et lite mirakel :-) Når hjertet slår så er nok alt som det skal - hadde det vært alvorlig fosterskade hadde nok kroppen din håndtert det nettopp ved en MA eller SA.. men jeg forstår at du er inne i en karusell av følelser akkurat nå. Jeg ble ordentlig glad for deg jeg nå!
JoJoVi Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Så fantastisk, virkelig en solskinnshistorie. Godt du ble sjekket med UL på forhånd. Ønsker deg lykke til og håper spira klorer seg fast til termindato.
-68mamma Skrevet 25. november 2009 Forfatter #11 Skrevet 25. november 2009 Tusen takk søte dere - jeg blir så sippete av hvor utrolig gode dere er ! Aner ikke hva jeg skulle gjort uten dere - helt sant ! Jeg er i følge EL og siste mens 7+3 idag - men legen mente jeg bare kunne være drøye 5 fullgåtte i forhold til størrelsen - dvs 2 uker kortere.... Hvis det stemmer så har jeg fått positiv test bare noen dager etter at jeg ble befruktet og det er jo usannsynlig ?! Det forklarer fortsatt ikke de lave HCG-tallene da...det bekymrer meg at de er så lave, og jeg er bombesikker på at det ikke kan være som det skal... Jeg må bare prøve så godt jeg kan å fokusere på noe helt annet de neste 11 dagene til neste UL - lite jeg kan gjøre fra eller til uansett :-)
*månestråle* Skrevet 25. november 2009 #12 Skrevet 25. november 2009 Helt utrolig fantastisk:) Krysser fingrene for at det blir en sommerbebis på deg allikevel!
ck76 - ny baby i 2010 :) Skrevet 25. november 2009 #13 Skrevet 25. november 2009 Dæven Døtte!! Dette er jo den gladnyheten! Nå ble jeg kjempeglad 68-mamma
Mamma til*2 jenter* Skrevet 25. november 2009 #14 Skrevet 25. november 2009 Hei...Har vært innom 1 trimester å har fulgt med på deg en liten stund:) Ville bare si GRATULERE SÅ UFATTELIG MYE! Det viser bare at det ikke alltid skal stemme å at alt kan skje.. Det som kan være mulig er at du blitt gravid 2 ganger(høres sprøtt ut,men har lest om det et par ganger) At et foster har blitt til å et annet 1 uke senere..Da kan det være at ene fosteret døde siden du nå har blitt satt tilbake 2 uker. Ikke vet jeg men det kan jo være en mulighet.. Ha en super dag å kos deg med verdens beste nyhet!
Gjest Skrevet 25. november 2009 #15 Skrevet 25. november 2009 Hei - du har fått gode nyheter i dag, så fint! Ser at du er bekymret for hcg-verdiene. Jeg hadde flere småblødninger tidlig i svangerskapet. Tok blodprøver for å måle hcg. Legen ringte dagen etter siste prøve og sa at verdiene dessverre sank og at det da ikke var liv. Jeg ble henvist til ultralyd påfølgende dag. Og gjett - der var det et lite knøtt med bankende hjerte. Fikk ny ultralyd etter en uke - jeg var jo sikker på at manglende stigning på hcg-prøvene var et forvarsel om at dette ikke kom til å gå bra. Uka etter sto alt fortsatt bra til med den lille. Legen sa at slike ting kunne skje - de kunne ha gjort en feil ved lab.en f.eks. Så det samme kan jo ha skjedd i ditt tilfelle. Det er jo et godt tegn at det er utvikling i magen din - forsøk å slappe av og tenke positive tanker. Lykke til!
07&10&13? Skrevet 25. november 2009 #16 Skrevet 25. november 2009 Så utolig fin historie!!! så flott! håper virkelig det er gode nyheter i vente for deg! Lykke til!
M@msen Skrevet 25. november 2009 #17 Skrevet 25. november 2009 OJ...så faktastisk bra, ble såååå glad på dine vegne:) Ikke alt håp ute skal man vite:) Ta det med ro, ikke tenk negatove tanker, for du får ikke gjort noe med det uansett:) Stor klem
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 25. november 2009 #18 Skrevet 25. november 2009 Oioioi!!!! For en fantastisk nyhet, -68mamma!!!! Jeg er kjempeglad på dine vegne!!!! Det er jo rett og slett helt utrolig!!!!! Masse lykke til videre! Dette går veien, skal du se. Virker ikke som krabaten din i magen gir opp så lett, nei :-))
Gjest Skrevet 25. november 2009 #19 Skrevet 25. november 2009 gratulerer!! og masse lykke til videre, håper redselen din gir slipp snart også stor varm klem
Mor til 2 snart 3❤️ Skrevet 25. november 2009 #21 Skrevet 25. november 2009 Så utrolig fantastisk å lese historien din:) Ble kjempe glad på dine vegne.. Du får ha masse lykke til fremover. Nyt svangerskapet nå )) Mange klemmer
Zeke Skrevet 25. november 2009 #22 Skrevet 25. november 2009 Langt eller rotete det spiller ingen rolle, kan godt skjønne at det er milioner tanker oppi der. Hadde vel svima av hadde det vært meg trur jeg. Så GRATULERER så masse 68mamma, dette fortjente du ,skal se det går din vei. Skal i morgo såe rlivredd selv, redd det ikke er noe der selv med alle symtomene. Lykke til vidre. Klem
kjærlighetsbarn_2010! Skrevet 25. november 2009 #23 Skrevet 25. november 2009 Gratulerer så masse! Krysser fingrene for deg for at dette går bra videre :-)
Turbojenta og lillesøster Skrevet 25. november 2009 #24 Skrevet 25. november 2009 For en fantastisk solskinnshistorie du kommer med! Blir helt rørt her jeg sitter :) Godt at noen kommer med knallhistorier her også, det er godt å lese at ting kan gå bra selv om man ikke har oddsene med seg! Skjønner godt det er vanskelig å ikke tenke på HCG verdiene nå, men som andre her sier, de kan gjøre feil! Min lege sa de ikke lenger målte HCG verdiene der. Som andre skriver over her er det ofte man bekymrer seg om de ikke er skyhøye, og det er visst ikke så lett å si hva som er normalt og ikke. Jeg satser på at dette går bra for deg jeg! Tenk gode tanker og prøv å glede deg over den lille som er i magen! Hjertet slår!! Det i seg selv er et veldig godt tegn, og noe som minsker faren for abort betraktelig! Lykke til!! Tror ikke jeg er alene om å krysse alle fingre, tær, og alt annet for at det skal gå bra!
Engelhardt Skrevet 25. november 2009 #25 Skrevet 25. november 2009 Så utrolig hyggelig å lese at det var liv der allikevel!! kan tenke deg det raskt snudde fra fortvilelse til glede slike historier er rørende!! Lykke til med den lille:) når det gjelder eggløsningen, så kan den faktisk komme oftere og ut av rytme hvis man har hyppig sex kanskje det er defor du muligens er to uker kortere enn hva du trodde?? Tror ikke du skal henge deg så mye opp i Hcg tallene så lenge det er liv tenk deg hvordan det var for kvinner før de startet med å måle den stigningen, garantert noen av de som hadde lav stigning uten å vite om det, og som fikk friske barn!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå