Gå til innhold

Kan hvem som helst sette ned lys/blomster på ei grav?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Eller er det egentlig nærmeste familie som har råderett over denne,som "sitt private"...?

Fortsetter under...

Skrevet

Hvilken glede har fremmede av å pynte/ sette lys på ukjentes grav ????? Det lurer jeg på.......

Skrevet

Skikk og bruk tilsier at det er nærmeste familie som har hovudansvaret for stell, beplantning, tenne lys i fastmonterte lykter, og pynt til høgtidene. Å sette ned snittblomster i vaser som du finner på gravstedet og tenne et lys som du tar med er lov - men høgtidene er liksom familiens stund.

Formellt er det vel den som betaler for gravplassen som her "rett". Vi har et familiemedlem som døde ung, en grav som jeg har ansvaret for å stelle. Jeg synes det er koselig og godt at jeg finner en rose ved steinen, men reagerte en gang da det lå en massiv julekrans da jeg og barna kom med vår:)

Skrevet

Det var ikke sånn jeg mente. Min mors "kjæreste" gikk bort for noen mnd siden. Problemet var at hun aldri ble godtatt av hans familie fordi han just hadde brutt ut av et ekteskap. Og hn har opplevd at når hun har satt ned lykt eller blomster på grava,så blir dette fjernet. Lurer derfor på om ikke det er fritt frem for alle å minne den døde med lys og blomster på grava,eller om det er opp til familien å bestemme hvem som kan gjøre dette...?

Skrevet

Enig med erteposen.

Selv synes jeg det er hyggelig å finne blomster på moren min sin grav. Som regel er det fra venninner eller kolleger, og det varmer at de fortsatt minnes henne selv om hun døde for 15 år siden.

Skrevet

Å grave ned blomster eller å sette lys inn i lykter samt "ommøblere" i beddet, hører nærmest anhørige til. Å sette blomster i vase eller å sette et Frittstående gravlys i/ ved beddet har alle lov til. Men man kan derimot gjøre lite hvis det blir fjernet av de anhørige. Trist at hun ikke får lov å minnes ham ved graven. :o(

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...