anna80 Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Da er jeg her igjen. Mini på nesten 8 mnd har sovet så dårlig de siste ukene. Våkner igjen på natta, og nekter og sove igjen. Jeg regner med at dette er en fase, og lurer da på om noen gode råd eller tips for å få han til å sove igjen på natta uten å gi han mat? Eller om noen har opplevd lignende og kan fortelle meg sånn ca hvor lenge det varte? Han våkner opp og hylskriker en time eller to. Hjelper ikke å stryke eller kose nedi sengen. Tar jeg han opp er han kjempeblid, men er om mulig enda sintere når han blir lagt ned igjen. Vi gir han litt vann siden han ble nattavent når han var 6 mnd, men når han har slurpet det i seg er han fortsatt like sint. Søvnmangelen gjør at det snart går rundt for meg. Det er heller ikke noen fasit på når hvor mange gang han våkner. Varierer hele tiden. Kan legge til at han sover lite på dagen. Maks 2 timer om dagen tilsammen og da må vogna dyttes kontinuerlig for at han skal de to små lurene. Han sov godt gjennom natta en liten periode for 5-6 uker siden. Har variert veldig siden han ble født....
snuppene 09 og 11 Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 hei. vet ikke om jeg har noen råd til deg dessverre. vi har det ganske likt her for tiden. jenta vår er 6 1\2 mnd og har di siste tre ukene sovet veldig dårlig. hun våknet så utrolig mange ganger. hadde redusert nattmat til ganger en ( med skrik og skrål), da sov hun bedre en stund, men som sagt så begynte hun for ca 3 uker siden å våkne ofte igjen. nektet å sove uten mat. og etter mat sov hun kun en times tid, hun var jo egentlig ikke sulten. bestemte meg for å være streng, og la henne skrike. inne hos henne ca hvert 15 minutt og ser til henne, men som du skriver, hun blir bare sintere. prøver å ungå å ta henne opp, slik som du beskriver er det her også når hun blir tatt opp av senga. begynte med at hun var våken fra 00.30 til 05, for så å bli gradvis bedre, men er fremdeles ikke slik at hun sover gjennom natta. våkner nå å er våken et par timer. i natt la jeg henne i vogna, og når hun våknet gav jeg smokken og rugget i vogna, og da sovnet hun ganske raskt igjen, og sov til morgenen. tenkte jeg skulle prøve det noen netter, for å venne henne til å sove natta igjennom. og så legge henne tilbake i senga. siden hun alikevell ikke virket sulten, og var våken, har jeg for en uke siden kuttet ut det siste måltidet på natt, så nå er det ikke mat å få før kl 06. du må ha lykke til, håper du finner noe som kan hjelpe deg. vanskelig å gi råd, da babyer er så forskjellige. man blir jo så utrolig sliten av å være oppe det meste av natta.
Pjuskemor Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Gutten min på ni mnd våkner som regel i løpet av natta. Noen ganger hjelper det å gi han suttekluten og rigge han godt til, andre ganger er ikke det nok. Da tar jeg han over til oss i dobbeltsenga og holder rundt han. Da roer han seg umiddelbart, og når han sovner legger jeg han tilbake (noen ganger har han romstert fælt før han sovna..). For meg er det helt uaktuelt å la han skrike. Det er flere uker siden jeg tok han over til oss nå, for nå har han roa seg med en gang. Vet ikke om dette er noe du har prøvd? Jeg har en oppfatning av at mange er redde for å ta barn over i egen seng, men det har ikke jeg vært.. Er selvfølgelig ikke sikkert dette er fasiten for deg:-)
Studine mevik Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 Gutten min har hatt sine perioder med oppvåkninger på natta og eneste som hjelper er bare å la han ligge. Han skriker ikke, men roper. Skal ganske mye til før han skriker. Prøvde til å begynne med å legge han ved siden av meg i senga, men han ropte like herlig der også, så endte med å vugge han i søvn, men kunne ikke legge han fra meg for da våknet han bare. Til slutt måtte vi bare la han ligge for situasjonen ble bare verre og verre og da var det slutt etter et par netter. Hvis han våkner på natta nå, så kan han lage litt lyd, men etter å ha fått sutten et par ganger så gir han seg eller bare romsterer bare i senga til han sovner igjen. Han er snart 5,5mnd og har nå fått en tann nede så er sikkert derfor vi har hatt den siste natteoppvåknings-perioden vi har hatt nå. Kan det være noe sånt hos dere?
snuppene 09 og 11 Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 skjønner ikke hvorfor det er så mange her inne som er så redde for å la babyene skrike litt. er jo ikke slik at jeg har latt henne hylskrike, men hun sutrer, og jo mer oppmerkomhet hun får på det, jo mer skriker hun. har prøvd å sove på madrass ved siden av senga hennes, men det hjelper ikke noe. hun sover heller ikke ved å ligge ved siden av meg, og jeg sover hvertfall ikke. så å ha ungen i senga som mange her inne gjør.hadde fungert dårlig,. og dårlig for samlivet også. vet om flere forhold som skranter pga ungene sover i foreldrenes seng, man trenger jo litt voksentid også! spurte på helsestasjonen og helsesøster mente babyene ikke hadde vondt av å skrike på natta, bare la ho skrike var svaret jeg fikk. løsninga foreløpig er å ha ho sovende i vogna, blir ho for urolig kan jeg bare slenge på ho en lue, og trille en tur ute. kansje trådstarter burde prøve det.. er jo selvfølgelig tungt å gå på tur midt på natta, men jeg har tro på at man må klare å bryte den sirkelen som babyen har fått med å våkne på natta, men uten at de blir vant til for mye kropskontakt når di skal sove, om man da ikke vil ha ungen i senga i lang tid fremover. til dere som er imot å la ungene sutre og småskrike om natta, med begrunnelse i at ungen skal bli elsket, og vite at mamma kommer når man åpner munnen : jeg mener min jente skal få all den kjærlighet og oppmerksomhet ho trenger, og ønsker. men det skal skje på dagtid, ikke på natta. hun skal selvfølgelig vite at mamma kommer når hun roper, men ikke på natta kun fordi hun kjeder seg. jeg lar henne ikke skrike på dagtid, eller om det er noe som er galt.
anna80 Skrevet 26. november 2009 Forfatter #6 Skrevet 26. november 2009 Tusen takk for gode svar. Forrige helg ga jeg opp og la han siden av meg i senga. Det endte med at han knapt sov den natta. Han var helt i hundre, så det er i alle ikke aktuelt med den lille bølla. Nå denne uka prøvde vi å la han skrike/surve i 10 min av gangen før vi gikk inn og ga litt kos (i senga). Det fungerte heller dårlig for min svake sjel, så jeg prøvde heller å bare stå ved senga hans hele tiden slik at han så meg neste natt. Det var også veeeldig slitsomt, og helt bortkastet. Han er veldig vrang. Ser han meg gir han seg ikke!! Ei natt la jeg han faktisk i vogna husmor martha, og da sov han 2,5 time i strekk så det var ikke så verst, men vil så gjerne løse det oppe i senga. Hvis det fortsetter skal jeg likevel prøve vogna ei natt, bare for å se om jeg klarer å få han til å sove igjennom. Det var faktisk talt en veldig god ide. Jeg skal begynne å jobbe to dager i uka fra neste uke, så håper liksom vi skal klare å løse noe til den tid... Jeg tror alle mødre kjenner sine barn godt nok til å vite om de tåler en liten skrikekur eller ikke. Da tenker jeg selvfølgelig på den typen der man går ut og inn av rommet med jevne mellomrom, og viser at man er der. I mitt tilfelle ender det med at jeg blir så oppjaget at jeg ikke får sove etterpå, så det utgår. Fellesnevneren for oss alle er vel at vi vil det beste for barna våre, og vi har alle forskjellige måter å løse ting på. Det er derfor disse forumene er så kjekke. Da kan vi lufte erfaringer, og gi hverandre trøst og velmente råd.=) =)
snuppene 09 og 11 Skrevet 26. november 2009 #7 Skrevet 26. november 2009 her gikk det bra i natt :-) hun sov fra l 19 til kl 07.30 og våknet un et par ganger, var da nok med sutt og litt rugging i vogna. tenkte også som deg anna80 at jeg ville løse det med å ha ho i senga, men fant ingen løsninger på det, prøvde ulike måter, omtrent slik du har gjort det, men hjalp ikke, ble bare værre og værre. så nå har jeg tenkt at det viktigste er å få brutt uvanen med å være våken på natta. lys våken. og så får ho flytte tilbake i senga når hun sover godt. er hvertfall det som ser ut til å fungere her. våkner henne også om morgenen, for da kan hun godt sove om hun får lov, så nå er det opp senest kl åtte sover en time eller to på dagen da. håper du finner en løsning anna80. lykke til! hold meg gjerne oppdatert :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå