Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #1 Skrevet 25. november 2009 Hei! Dere som varmer opp mme i microen, varmer dere bare flaska eller har dere smokken og korken på??
mer enn bare mor Skrevet 25. november 2009 #2 Skrevet 25. november 2009 varmer bare vannet i microen, og har kun flaska - ikke smokken og korken da varmen kan bli skeivt fordelt og brenne den lille.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #3 Skrevet 25. november 2009 Ok, takk skal du ha. Hvor mye er ca normalt å spise når man bare er 2 uker gammel? Jeg har skrevet opp et døgn nå, og da drakk han 725ml.
mer enn bare mor Skrevet 25. november 2009 #4 Skrevet 25. november 2009 tommelfingerregelen er at babyen skal spise mellom 12 og 15 % av kroppsvekten sin.. men ikke overstige 1000 ml i døgnet over lengre tid. I forhold til den regelen så høres det ut som om din lille spiser litt mye i døgnet, siden han bare er 2 uker - MEN det gjorde min også Tror det er ganske normalt de første ukene. min var veldig liten da han ble født, og spiste derfor enormt mye de første ukene (hadde litt å ta igjen kan man si) men dette regulerte han til dels selv etter hvert, og så hjalp jeg litt til ved styre måltidene.. hvor mange måltider i døgnet har din baby? hvor mange kg er han? har du mange rapepauser underveis i måltidet? (ofte suger så små babyer fordi de har luft i magen, mens vi tror at de er sulten siden de suger så mye) hvor mange timer går det mellom hvert måltid? jeg tror nok at babyen din kommer til å regulere mengde mme selv etter hvert,og det viktigste er i grunn at du ikke overskrider 1000 ml i døgnet, da det ikke er bra for nyrene.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #5 Skrevet 25. november 2009 Han gikk ned en del etter fødsel og har ikke tatt igjen vekta si ennå. Jeg veide han mandag forrige uke og mandag denne uka, helsesøster synes han hadde gått opp litt lite. Han veier nå 4119gr. Han var for så vidt etter kurven, men litt lite på ei uke. Derfor jeg har skrevet opp et døgn. Det er nok litt ettersom hvor mange måltider det blir. Forrige døgn hadde han 9. Men det var flere små måltider. Vi har ikke så mange rape pauser underveis, da han ikke raper så mye ennå, han fiser kanskje litt i stede. Men det går mellom 2 og 3 timer mellom måltidene. Litt ettersom hvor mye han spiste forrige måltid.
mer enn bare mor Skrevet 25. november 2009 #6 Skrevet 25. november 2009 synes det høres greit ut jeg siden han ikke har tatt igjen fødselsvekta si så er det nok derfor han krever en del melk. og det må han få han vil nok regulere det etterhvert. Vil tipse deg om å ha minimum 1 rapepause underveis i måltidet og en til slutt (evt flere hvis han ligger urolig og kaver mens han får flasken). de blir heldigvis bedre på rapingen etterhvert, og selv om de fiser en del så er det mange som blir urolige fordi de fortsatt har luft i magen. jeg skrev også ned mengden mme og antall måltider i starten, spesielt med tanke på vekta, for da føler en at en har litt mer oversikt og kontroll selv ellers så er det jo å følge med på at han har flere våte tissebleier om dagen, samt at han bæsjer greit. lykke til
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #7 Skrevet 25. november 2009 Har ei jente fra før, så kan si det er litt uvant med gutt, særlig ift tissinga, og ja han tisser... oppover, bortover, nedover.... Helsesøster var litt bekymret ift vekta og ville jeg skulle lage mer og gi han, men så lenge han ikke vil drikke opp, så kan jeg jo ikke tvinge i han mat heller. Han leter etter smokken på flaska når jeg begynner å gi, men så kanksje han sovner tilslutt. Det går seg vel til. Var egentlig mest bekymret om han spiste lite ift andre her inne. Vamer du i micro? Hva gjør du ute på tur?
mer enn bare mor Skrevet 25. november 2009 #8 Skrevet 25. november 2009 hehe, ja de tisser alle veier i starten føles det ut som.. men etterhvert så finner man ut akkurat hvordan bleia skal sitte for å unngå søl (her må vi har store bleier men stramt på, selv om bleia er "stor nok" i forhold til vekt, må vi gjerne gå opp til neste størrelse slik at han skal være tett nok på sidene). jeg bruker NAN og synes jeg har en grei måte å gjøre det på: (bør kanskje gjøre det annerledes hvis du bruker feks hipp) om kvelden koker jeg opp vann for det kommende døgnet (bruker vannkoker) og heller på flasker slik at jeg har til alle måltidene det neste døgnet. (jeg synes det er greit med mange flasker, men måtte vaske flere ganger i begynnelsen da jeg ikke hadde så mange flasker i begynnelsen) Disse setter jeg i kjøleskapet med en gang. Når det er tid for mat tar jeg flasken og varmer i mikroen til ca 40 grader, blander i pulveret, rister og serverer. hvis jeg skal på tur så tar jeg som regel bare flaskene + pulver med meg, og gjøre det på samme måte. (hvis det er mikro i nærheten da) hvis jeg vet at det ikke er mikro der, så tar jeg gjerne med meg en termos med kokt vann.. og så blander jeg kaldt kokt vann med varmt kokt vann til passe temperatur. fordelingen av varmt og kaldt vann tar jeg som regel bare på feelingen, men er vel en 60/40 fordeling kan jeg tenke meg.. når det gjelder å tvinge i han mat så er ikke det så lett nei.. vi var veldig etter klokka i begynnelsen pga vekta, altså mat hver 3.time og måtte nærmest tvinge i han maten innimellom, men ofte førte det jo bare til mer gulping.. er kanskje en mulighet for at du kan gi han mindre men oftere i en periode? hos oss funker det bedre å drøye det mellom hvert måltid for så å gi en større mengde, men detter er sikkert forskjellig fra baby til baby..
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #9 Skrevet 25. november 2009 Jeg ga flaske til den forrige også, men man glemmer litt med tiden. Ja jeg bruker nan jeg også. Du heller vannet da på de flaskene han skal drikke av? Men fyller du oppi litt mer enn det som egentlig skal være da, for det fordamper jo bort litt? Jeg har som regel kokt vann og har på noen andre flasker jeg ikke bruker og fyller oppi de jeg skal ha, etter hvor mye jeg skal ha ol. Jeg har igjen tok vare på noen av smokkene til flasken fra da. Ville du ha brukt dem nå? bare jeg koker dem først? For har mange flasker... Han har ikke gulpa så mye ennå. Men føler litt på at jeg ikke akkurat vil tvinge i han maten, er redd det kan føre med seg litt andre ting. Helsesøster anbefalte nok heller ikke det. Men som du sier, f.eks tre timer i mellom og litt mer.
mer enn bare mor Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 har ikke så mye peiling på det, men så lenge smokkene er hele og du koker dem så ser jeg ingen grunn til å la være bruke de. de blir jo littgule over tid, men skal visst ikke være noe farlig. jeg er for å ha det mest mulig lettvint du har jo ganske mange måltider nå når han er så liten da, så evt kan du jo feks koke en gang om dagen og en om kvelden feks.. (mikrosterilisatore er gull syns jeg). eller hvis du har noen magic cup -kopper/flasker liggende, så kan du jo bruke smokkene på de (gjelder avent sine flasker hvis du har de) jeg fyller på den mengden jeg skal ha, rett på flaskene ja.var litt usikker på det med fordamping i begynnelsen, men det er vel når det koker at det fordamper mest? uansett så har ikke jeg merket at vannmengden har minket noe vesentlig. han regulerer nok maten selv, han er jo liten enda, og matrutinene og mengden endres jo stadig vekk de første ukene. ikke stress med det så lenge vekta går oppover så er jo det bra, mener nå jeg.
Anonym bruker Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 Jeg synes det er greit å forhøre seg med flere. Vi kjøpte sånn sterilisator forrige gang, men jeg synes ikke den var noe særlig. Alt var så innmari vått, usikker om det ble bra nok. Derfor koker vi i kjele. Ja, det er mulig det. blir jo avkjølt så. Får prøve på det tror jeg. Ja han er liten enda, så regner med at han spiser når han er sulten. Å vekta var jo på tur oppover, så da får vi bare tro det kommer seg litt mer etterhvert. Tusen takk for gode svar og tips :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå