Gå til innhold

Hva skal barnet hete?? om hvordan å navngi noen...

Anbefalte innlegg

Jeg har nettopp født, og hadde egentlig et navn "klart" før fødsel. Men når barnet kom til verden følte jeg at det ikke passet... Så nå går jeg og virrer mellom navn. Gutten er bare 3 dager gammel, men navnløs inntil videre... Hvordan "bestemmer" dere dere for navn egentlig? Jeg går bare og ombestemmer meg hele tida, og barnefaren vil helst ha det avgjort så fort som mulig... Og jeg som ikke har sovet skikkelig ut etter en lang fødsel som startet en kveld (holdt meg våken i 42 timer) og begynner å kjenne ammehormonenes påvirkning, klarer ikke helt å tenke klart lengre. Merker det stresser meg.. Hvordan bestemte dere dere for hva barnet skal hete? Var det bare sånn at navnet føltes natrulig fra første øyeblikk, eller har dere "prøvd det ut" litt før dere annonserte det til omverdenen? Jeg føler ikke helt for å publisere noe navn til omverdenen ennå, fordi jeg føler jeg tenker så uklart akkurat nå, og kan komme til å ombestemme meg. Og da er det så innmari teit å ha publisert det. Er det ikke like greit å vente litt, da? (barnefar mener jeg bare overtenker det, og det er vel delvis derfor han bare vil ha det avgjort... Og han har jo delvis rett...)

Fortsetter under...

det var min gutt nr 2 som var litt vanskelig å bestemme.

Hadde ett par -tre navn, men ikke sikker. Når han kom bestemte vi oss for det ene, men de første dagene var det litt rart å kalle han det!

Men så plutselig når alle beg å kalle han ved navn så var det helt klart at det var det som var navnet hans og ikke noen av de andre alt!! Det går seg litt til tror jeg=) Lykke til!

Me og hadde bestemt oss for eit navn på førstefødte...men da passa ho ikkje til..Skulle heite Christine,og heiter Victoria...!!

Nr 2 hadde me 2 navn det sto mellom.Kalla han begge to på sjukehuset,og fant ut at da var berre da eine han kunne heite(Sander) nr 3 hadde me ikkje peiling på....Hadde ei lang lang liste....Eg ville ha lucas men da likte ikkje mannen...Han kom med forslag om Emil,og da vart da....Er ikkje lett å bestemme navn,men eg trur eg at ein berre må bestemme seg....

Eg kjenner og mange familier som har hatt mange navn,og ikkje har klart å bestemme seg.Dei har skrive navn på lappar,lagt i ei skål,og trekt navnet.......=) det er og ein måte å gjere det på=)

Lykke til med navnevalget...

Me kan jo og kanskje hjepe deg her inne...hehe=)=)

Vi hadde bestemt oss, men hadde noen navn ''på lur'' om vi ikke syns det passet i det hele tatt.. Heldigvis syns vi navnene passet perfekt til barna våre, så det var ikke noe problem :o)

Tror det går seg til ;-)

Et barn trenger ikke å navngis fra dag 1. Bare tenk deg om du, så kommer nok navnet frem etterhvert.

Da jeg fikk sønnen min, så hadde vi navnet klart og det ble det.

Men vi hadde jo vært inne på noen alternativer- jeg ser nå at noen av disse kunne passe på ham, mens andre blir "feil" om du forstår..

Tror helt klart at navn skal passe personen, dette er noe som du føler så bare ta den tiden det tar.

Ok. Akkurat nå står vi mellom Albert og Sigve. Jeg hadde egentlig bestemt meg for Otto, men følte bare ikke at det passet på han. Otto er et litt "morsomt" navn, Albert et litt mer "høytidelig" og Sigve så jordnært og urnorsk som man kan få det. Sigve er forresten en slags oppkalling etter svigerfar, en variant av hans navn. (Og jeg synes forresten at svigerfar kan ha noen litt irriterende sider... Men om det ble Sigve ville jeg valgt det på grunn av at det er et flott navn, ikke fordi jeg primært ønsket å oppkalle han etter far til samboer. Og jeg vil jo uansett ikke ha samme forhold til mitt barn som til svigerfar. (Og forstå meg rett. Han er en BRA mann, bare litt dum av og til - liker å terge meg litt tror jeg..;P))

Tror jeg forbeholder meg retten til å ikke bestemme meg så fort, men tar i mot deres meninger med takk! :)

Annonse

Vent noen dager.

Du kan si til din kjæreste at et navn er et valg som skal prege sønnen deres resten av livet - og derfor en altfor alvorlig oppgave til å fattes i hastverk. Ikke for å gi deg ennå kaldere føtter altså - men som et argument du kan bringe videre.

Forøvrig synes jeg sønnen din får et fint navn uansett hva du velger.

Gratulerer som mamma!

Otto er et morsomt navn, men jeg kjenner en hund som heter det. Så det blir et litt hundenavn for meg.

Jeg kjenner flere som har gått i flere mnd før de finner/offentliggjør et navn. Jeg syns du ska forsøke å kalle han de forskjellige navnene. Se hva som passer best til han, og med etternavn, deres navn som en familie osv. Du kommer nok frem til noe! :o)

Sigve syns jeg er kjempefint navn!! Albert er også fint.

Umulig å gjøre en feil med de navnene!!

;o)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...