Gå til innhold

Akkurat blitt gravid - ny jobb!!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg fant akkurat ut at jeg er gravid, og er i ekstase :) Det som bekymrer meg er at jeg takket ja til og begynne i ny jobb i desember - da visste jeg selvfølgelig ikke noe om graviditeten (var jo ikke gravid da), men visste heller ikke at jeg skulle bli det.

Gruer meg for og fortelle det, for jeg er veldig redd for hva de kommer til og si. Har de noen rett til og "sparke" meg pga det? Jeg er så uenderlig glad for at jeg fikk jobben, og jeg vil jobbe så lenge som jeg greier (helt til jeg ikke får lov lengere) Noen som vet noe om dette? Noen som er/har vært i samme situasjon???

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oooiiii, ja har nesten samme problemet, er i en jobb nå som jeg vil ut av og har kontakt med nav å de hjelper meg med evt ny jobb, å det er mulig at jeg får en annen jobb, men er jo gravid (ca4-5uker tror jeg) å jeg vil jo bytte jobb,men når bør jeg da evt fortelle den nye arbeidsgiveren det om jeg skulle få den? Sitter litt med samme spm som deg....

Christina

Skrevet

Usj, ekkelt det her. Det er jo under ingen omstengigheter lov til å si opp en ansatt som er gravid. Det er ingen gjeldende grunn. Men det gjør vondt, og man jo må jo fortelle det =/

Skrevet

Nei ikke sant huff jeg er så i tvil på hva jeg skal gjøre om jeg får den..... Liker ikke den jobben jeg har nå(jeg mener det er telefonsalg men det mener ikke sjefen) men jeg trives kjempegodt sammen med kollegaene mine...

Vi mista den forrige arb.plassen å så kom det ett nytt firma å ga oss jobb i sitt nyoppstartede firma men er ikke tilfreds, å har drevet å leta etter ny jobb å hatt kontakt med NAV å de skulle holde øya åpne.... Men man vet jo ikke...

Skrevet

Ærligheten varer lengst!

Jeg mener man må spille med åpne kort helt fra starten. Dersom man vet at man er gravid når man starter i ny jobb bør man informere ledelsen om dette. Ved å gjøre det viser du at du er ærlig og spiller med åpne kort. Jobber som daglig leder og har opplevd akkurat dette og hele ledelsen føler seg lurt. Det er ikke noe godt utgangspunkt. Dersom man sier det det første dagen er det det beste. De har ikke mulighet til å si deg opp, men det vil stille deg i et bedre lys hos din arbeidsgiver og det tror jeg de fleste ønsker. Sannheten må frem på et eller annet tidspunkt. Så da er det lurt å velge den løsningen jeg skriver.

Du kommer tilbake etter svangerskapspermisjon, det er bare snakk om maks 1 år med permisjon. Når man ansatte jenter som har samboer er sjansen stor for at de blir gravide innen noen få år. Det vet alle arbeidsgivere... men de fleste håper at de blir i stillingen sin en stund før det skjer...

Lykke til!

Skrevet

Ja jeg kommer til og si det til sjefen min med en gang! Jeg har ikke samvittighet til og holde det for meg selv.

Det er bare det at jeg "gruer" meg litt for og fortelle det. Sjansen for at noen blir "grettne" er jo stor (selv om det ikke er grunn for det), men man tenker sånn når man skal begynne i ny jobb. Man er helt ny og kjenner ingen! Men det beste er som du sier, og si ifra med en gang!

Tusen takk for svar :) :)

Skrevet

Bare koselig!

Det vil nok gå bra! Når du har fortalt det kan du slappe av, for da har du spilt med helt åpne kort.

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...