Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Det har begynt en ung jente på jobben min og hun har ikke tatt sertifikat ennå så siden hun bor rett ved meg har jeg tilbudt henne å få sitte på med meg til og fra jobb. Problemet er bare at hun nekter å bruke bilbelte. Jeg skulle helst sett at hun brukte det men hver gang jeg sier noe eller ber henne og å ta på belte så svarer hun bare at det er hennes ansvar og at hun synes det er svært ubehagelig. Hun har også sagt det at hun har tillatelse fra legen om at hun ikke trenger på grunn av angst men jeg vet ikke helt hva jeg skal tro på jeg. Jeg vet hun sliter en del med angst men det kan vel ikke være gyldig gunn til å ikke bruke belte? Hun er forresten 20 år. Noen tips til hva jeg kan gjøre eller si til henne? Er det slemt å nekte henne å sitte på med meg? Eller skal jeg bare la henne få styre dette selv?
Tweak Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Selv om det ikke er ditt ansvar at hun bruker belte, så er det jo på en måte ditt ansvar at det ikke er "løse gjenstander" i bilen som kan være til fare for deg og andre. Jeg nekter å kjøre før alle har tatt på seg setebelte! Det gjør samboeren min også. Hvis de ikke vil bruke setebelte så får de ikke sitte på med oss, enkelt og greit. VÅR bil VÅRE regler! (og vi følger loven når det kommer til sikring...)
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. november 2009 #3 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville ha sagt at om hun skal sitte i min bil, har hun på seg bilbelte. Du skal ikke behøve å leve med at hun fyker ut gjennom ruta på din bil i en ulykke fordi hun synes det er svært ubehagelig. Da får hun ta bussen. Dessuten utgjør en usikret voksen person en betydelig risiko for deg og eventuelle andre passasjerer i en krasj. Når jeg kjører bil, sitter ingen uten belte. Da får de heller gå.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #4 Skrevet 24. november 2009 Det er sjoførens annsvar at alle i bilen sitter forsvarlig sikret. Så det blir deg HI som må betale boten om en av dine passasjerer ikke bruker sikkring i bil. Jeg hadde trukket tilbake tilbudet om skyss.
tresøtesmå-torødogenblå Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Du tar feil, anonym 18:38. Passasjerer over 15 år må betale selv. Og har det strafferettslige ansvaret selv for å bruke bilbelte.
Kleint Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 Er man over 15, bestemmer man dette selv. Blir man stoppet, er det denne passasjeren som får bot, ikke sjaføren. Om jeg kjører med passasjerer over 15, vil jeg helst at de skal bruke belte, men hva de bestemmer seg for, er deres sak. Deres dumheter.
Hilde_85 Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Angst eller ei. Hadde det vært meg hadde jeg sagt at det er bilbelte eller ingen tur. Syns ikke det er aktuelt at jeg skal føle meg skyldig om noe skjer. Syns og det høres merkelig ut at man kan få attest på at man slipper belte. Kan det være reelt?
*Miziz* har smilende barn ;-) Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Jeg hadde heller ALDRI kjørt med noen som nektet å bruke bilbelte.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #9 Skrevet 24. november 2009 Jeg hadde nok aldri latt henne sitte uten belte. Har ganske ny bil med sånn irriterende alarm som slår seg på hvis noen sitter uten belte så her hadde det nok ikke vært noe problem. Orker ikke høre den alarmen :-P Jeg vet at det var mulig å få attest fra legen før iallefall om at man kunne slippe belte pga medisinske grunner eller hva det var. En kamerat av meg hadde det. Aner ikke om det går ann fortsatt.
Gjest Skrevet 24. november 2009 #10 Skrevet 24. november 2009 Jeg hadde ikke latt noen sitte på uten å bruke bilbelte. Godt mulig at hun har angst, men i min bil bruker alle beltet og gjør de ikke det så får de heller ikke være med.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #11 Skrevet 24. november 2009 http://www.regjeringen.no/nb/dep/sd/dok/rundskriv/2002/rundskriv-n-52002.html?id=109039 Legeerklæring om unntak fra påbudet om bruk av bilbelte – medisinske grunner: e: når vedkommende har med legeerklæring som fritar ham fra å bruke bilbelte. Du kan jo be om å få se legeerklæringen, men du har vel ikke noe med det?
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #12 Skrevet 24. november 2009 Legeerklæring eller ikke, dersom hun ikke brukte belte hadde hun ikke fått sitte på i min bil. Tror det hadde bekymret meg så mye at jeg hadde blitt en utrygg sjåfør. Dessuten, ved en påkjørsel fra siden vil hun treffe deg med stor kraft og antakelig knuse deg. Ikke en privatsak. Ved en kræsj i ca 50 km i timen treffer en person på 70 kg med vekt av tre tonn. Det er som en elefant - og den vil du ikke ha usikret i bilen. Det samme gjelder dersom hun sitter i baksetet. Hun ville ha drept personen foran seg ved en smell. Forklar henne dette, og si at uten bilbelte sitter hun ikke på.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #13 Skrevet 24. november 2009 I din bil er det du som bestemmer dette, ikke hun eller legen hennes. Kravet for å få sitte på er at hun bruker beltet. Gjør hun ikke det, får hun finne seg et annet alternativ.
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #14 Skrevet 24. november 2009 Jeg har snakket med henne og forklart det at jeg ikke er komfortabel med at hun sitter usikret. Jeg har sagt det at jeg ikke vil ha henne med i bilen hvis hun ikke tar på seg belte men det ser ikke ut til å hjelpe. Må vel kanskje gå så lang at jeg nekter henne sitte på et par dager da så kanskje hun skjønner poenget. Så det er mulig å få legeerklæring altså. Hva gjør jeg hvis det skulle vise seg at hun har det? Er jo like ubehagelig for meg selvom det da er "lovlig".
Anonym bruker Skrevet 24. november 2009 #15 Skrevet 24. november 2009 Jeg ville ikke ha akseptert legeerklæring. Som det skrives over her, ved en sidepåkjørsel kan hun bli kastet mot deg og knuse deg med tyngden sin. Du skal ikke utsette deg selv for den risikoen fordi hun har angst.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå