Gå til innhold

Det å oppgi referanser på cv

Anbefalte innlegg

Jeg driver å lager meg cv på webcruiter.no og der står det at jeg skal oppgi referanser. Er det vanlig? Jeg har ikke noe lyst at referansene mine skal bli kontaktet før jeg eventuelt har vært på intervju. Syns ikke det er nødvendig at de ringer de før jeg har kommet inn i prosessen. Men det er kanskje heller ikke vanlig at de ringer referanser før etter intervju?

Fortsetter under...

Gi beskjed om at referanser kan oppgis på forespørsel.

Referanser er en "verdifulle" og må ikke misbrukes.

Husk å gi beskjed til dine referanser om at du har søkt jobb, hvilken jobb du har søkt og selvfølgelig spørre om de vil være referanser:)

Da slipper de å bli tatt på senga og kan legge inn gode ord om deg når de er informert:)

Jeg har ansettelsesansvar i min bedrift og jeg ringer ikke referanser før etter intervju. Ringer de for å få bekreftet/avkreftet inntrykket jeg har fått av personen.. Vi ringer forresten aldri bare referansene, vi ringer gjerne til en av de arbeidsgiverene som ikke er satt opp som referanse også.

Jeg har gitt beskjed til alle mine referanser om at jeg er på søk etter jobb. Men jeg søker på forskjellige jobber, så trenger vel ikke å ringe de hver gang jeg søker på en jobb? De vet at jeg er på jobbsøking i disse dager.Søkte først på en jobb for noen uker siden men fikk desverre ikke den. Trenger vel ikke å ringe på nytt nå? eller?

De har alle sagt det er greit at jeg oppgir de som referanser.

H.I

Det er noe av hensikten, av de som er oppgitt som referanser får vi bare høre de positive tingene. Det er de arbeidsgiverene/kollegaene man har hatt best samarbeid med man spør om vil være referanser.

Når man ringer noen som ikke er satt opp som referanse får man flere synspunkter og meninger om en person.

Jeg har også fått telefoner fra fremtidige arbeidsgivere til folk som har vært ansatt hos meg. Da har de fortalt at jeg ikke er oppsatt som referanse, men de ringer noen tidliger arbeidsgivere for å få vite litt om hvordan andre har oppfattet personen som nå søker jobb hos dem.

Annonse

Man har faktisk større sjanse på å få en jobb hvis man sender med en cv med en gang. Jeg ser hvertfall etter cv når jeg åpner en søknad.

Men når vi utlyser stillinger ber vi om søknad og cv også, slik at alle sender det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...