Gå til innhold

Glucosebelastning?

Grand Old Lady

Anbefalte innlegg

Hei alle modne gravide. Jeg har et spørsmål angående glucosebelastning, er det slik at alle vi godt voksne gravide skal ta det? Jeg har noen venninder som også har fått barn i godt voksen alder og de er veldig opptatt av at jeg skal ha denne testen. Jeg var hos jordmor for to uker siden, da var jeg 25 fullgåtte uker. Hun nevnte ingenting om dette da. Neste kontroll er om nye to uker, ved fullgåtte 29 uker. Bør jeg spørre, er det så vanlig? Har dere noen erfaringer å dele om dette?

Jeg er 40 år, slank og har ingen diabetes i familien.

Fortsetter under...

Hei. Jeg er i uke 28 og skal ta det neste uke-. Jeg har fått greie på at det er vanlig å ta det i uke 28-29. Ellers har jeg pga alderen (er over 40) fått greie på at jeg må passe på å ikke få i meg for mye sukker mens man er gravid, dvs karbohydrater. Det er det eneste jeg må passe på spesielt i forhold til alderen, for jo høyere alder jo større sjanse for svangerskapsdiabetes. Er også slank og sunn ellers, men passer på å spise mer grønnsaker enn poteter f.eks., varm lunsj i stedet for matpakke. Tror det kan være lurt å ta testen, du kan jo ringe lege/jordmor og si fra selv at du vil ta den - hvis du vil det. En annen ting er at det er lurt å bestille time i god tid, for det tar litt tid, man må sitte helt stille i 2 timer etter at man har drukket en sukkeroppløsning, så blir glucosenivået målt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...