nicki82 Skrevet 24. november 2009 #1 Skrevet 24. november 2009 Har funnet ut at jg har en blodtype resus negativ. Det blir flere blodprøver på meg..blir nok kurert den sprøyteskrekken min, tror jg..hehe Har lest litt på nett om det, og det var ingen hyggelig lesing : / Legen min fikk det til å høres harmløst ut, så jg håper på at det ikke er så dramatisk da.
Mamma's Magic Skrevet 24. november 2009 #2 Skrevet 24. november 2009 Hei! Jeg har også rhesus minus. Håper også på at det ikke er så dramatisk, som du sier, men det må jo følges opp. Det som er viktig, er at om man har hatt en utskrapning eller født, må man få en sprøyte, hvis ikke kan neste svangerskap gå dårlig, da man kan begynne å danne anticeller mot fosteret. Jeg fikk en slik sprøyte etter min 2. MA, ikke etter den første, som kom ut av seg selv som en SA. Så jeg håper jeg skal være "dekket":)
nicki82 Skrevet 24. november 2009 Forfatter #3 Skrevet 24. november 2009 Herlig!! Leste litt mer om det på nettet og har vondt i magen av dumme leger. Jeg er faktisk heeeeeelt overgitt over at jeg, ved en tidligere anledning har spurt om hva slags blodtype jeg har+har nevnt av jeg er en prøver (dette er da en god stund siden). De glemte det av, fortalte de i ettertid (det var en del blodprøver de tok i forbindelse med p-pillene jg gikk på)...Jeg kunne ha funnet på egen hånd at jg hadde den fantastisk sjeldne blodtypen (typisk). Og når jg hadde min spontanabort, ble det ikke tatt noe blodprøve, så jg ble ikke vaksinert for positiv resistens blodet mitt kunne utvikle. Og nå har det seg slik at jg kommer til å bli nøye overvåket siden jg kan muligens ha utviklet de hersens antistoffer... Føler meg litt sliten jg nå..jajja..det var dagens utblåsning..
nicki82 Skrevet 24. november 2009 Forfatter #4 Skrevet 24. november 2009 Ahh..trenger ikke man ta en sprøyte etter SA?
Mjølkekua Skrevet 24. november 2009 #5 Skrevet 24. november 2009 Jada, og jeg har et velykket svangerskap bak meg. Er bare et par ekstra sprøyter under svangerskapet og en etter fødsel. Ingenting å bekymre seg for eller tenke noe mer over ;-)
ma♥med 2 små jenter♥ Skrevet 24. november 2009 #6 Skrevet 24. november 2009 jeg er 0 rhesus neg. Kan ikke huske det var noe probl. med det sist... Måtte vel ta en ekstra blodpröve uti svangerskapet bare...
Gjest Skrevet 24. november 2009 #7 Skrevet 24. november 2009 Er 0 rhesus neg. Ikke noe problem. Er gravid med min tredje nå. Litt ekstra stikking ellers uproblematisk.
Mamma27oggutta Skrevet 24. november 2009 #8 Skrevet 24. november 2009 Jeg er B rehsus neg, kan ikke huske at det var noe spesielt forrige gang jeg gikk gravid annet enn noen ekstra blodprøver. Sønnen min har 0 reshus neg så jeg slapp å ta den sprøyta etter fødsel sist.
nicki82 Skrevet 24. november 2009 Forfatter #9 Skrevet 24. november 2009 Åh..tusen takk for innleggene, jenter Har blitt sååå mye lettere til sinns jg nå!!!
Denisel Skrevet 25. november 2009 #10 Skrevet 25. november 2009 Jeg er og B negativ. HAr hatt en PA, SA og en EXU.. aldri fått sprøyte, men den spøyten trenger man visstnok ikke før 8 uker.. Da begynner blodcellene å dannes.. Jeg har også vært veldig reedd for nettopp dette,men de er SÅ UTROLIG flinke i dag, at det skal ikke være noe problem. Mamma har det samme,,hun har 3 friske barn, og 2 som er neg. Førstemann var pluss.. hun fikk ikke noe spøyte og alt har gått fint.
Ronja&Odin Skrevet 25. november 2009 #11 Skrevet 25. november 2009 jeg er et... er ikke noe skummelt=) jeg har skikkelig sprøyteskrekk,... såpass at det ikke var aktuellt med smertestillende under fødselen. okay det som er, er at du må ta et par ekstra blodprøver under svangerskapet. for og skjekke så det ikke blir noen forandring... det er det veldig skjeldent det er... og ikke noe farlig... når babyen er født skjekker de blodtypen til den. er den samme blodtype som din, så skjer ikke noe, men har den en annen blodtype må du få en sprøyte i hofta... heller ikke noe farlig, det er fordi i uland så kan det skje komplikasjoner med neste mann bla bla bla.. men det skjer heller ikke her til lands... jeg slapp den sprøyta sist, og hvis babyen jeg venter nå ikke har samme blodtype så kommer jeg ikke til og ta den sprøyta uansett, siden det er pga neste barn. og jeg skal ikke ha flere barn helt sikkert:p så ikke vær redd, er bare blodtypen din... og absolutt ikke farlig i det heletatt.. du blir bare ekstra godt tatt vare på
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå