Gå til innhold

Natteskrekk. Noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en liten gutt på 16 mnd som nok har "arvet" sin fars natteskrekk-episoder. Veldig ekkelt med en hysterisk liten unge som man ikke får kontakt med. Det har dukket opp nå denne uka, og jeg har liten erfaring. Noen som vet om det kan gå over etter en kortere periode, eller er det snakk om år? Vi blir jo så oppjagede vi voksne også... Vanskelig å sovne etterpå.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

snuppa vår er bare 11 mnd ennå(bare inne å kikket litt) :-) men hun har natteskrekk, tror vi, hs mener det ikke er det, men hun våkner mange ganger om natta og hylskriker, er ikke våken, men vi legger henne ned og sitter til hun roer seg, av og til får hun rykninger etterfulgt av skriking og gråt. ser ut som om hun har mareritt rett og slett, men hva vondt har hun opplevd da? her har det vart i 3 mnd, med noen netter der hun sover, har ikke så mange råd til deg, annet enn det vi jør er å sitte der til hun roer seg.. er viktik å ikke vekke de små når de våkner slik..

Skrevet

Eldste datteren vår har det. Hun er 7 år og har holdt på i perioder siden hun var ca 4 år.

Er det ikke litt tidlig å ha nattskrekk når de er så små?

Ut fra det legen vår sa forsto jeg det slik at det er mest vanlig i førskolealderen. Det som kjennetegner nattskrekk er jo at de våkner 1-3 timer etter de har lagt seg og da hyler/prater uten at de er våkne.

Årsaken er ikke kjent, men det er jo noen faktorer som kan trigge anfallene;

feks så er det viktig at de får roet seg ned før de blir lagt. Dersom de går rett fra aktivitet til seng så er det lettere at nattskrekken kommer...

i perioder der de lærer mye nytt- altså økt hjerneaktivitet vil også nattskrekken forekomme oftere

Det eneste du kan gjøre er å være der, snakke med rolig stemme, og IKKE vekke. Her kan de gå fler mnd uten anfall også kan vi ha fler uker i strekk med hyppige anfall.

Det kan være virkelig ekkelt, men nå er vi vandt til det så klarer tilogmed å le av henne noen ganger stakkar;)

Skrevet

Er problemet at han begynner å hylskrike når han egentlig sover? Mini gjør det av og til (har ikke funnet noe mønster på når det skjer), vi går inn til han, setter oss ned og stryker han. -Ber han bestemt om å legge seg ned (han sitter alltid på kne da), noen ganger hører han, om ikke hjelper vi han ned... Stryker og stryker til han bare slutter og sover videre, men det tar gjerne 15min eller så. Utover dette med å be han om å legge seg, virker det som lite går inn. De vanlige leggetriksene på han fungerer dårlig.

Skrevet

Takk for svar! Jeg har lest en del om natteskrekk siden sambo har det, og er nokså sikker på at det er det samme junior har fått nå. De kan få det fra de er ca 1 år gamle, litt vanligere hos gutter enn hos jenter. Arter seg slik at de etter å ha sovnet våkner de en eller annen gang etter 90 min og er helt fra seg, ikke våkne, selv om det ser sånn ut, og hylskriker. Det så rett og slett ut som om junior var besatt, og han så livredd ut. Ekkelt å se på for han er utrøstelig. I løpet av et minutt eller to er det over. Han sovnet rolig i armene våre igjen som om ingenting var skjedd. Leste også på nettet nå at de første "anfallene" kommer gjerne under en sykdomsperiode (junior har feber for tiden.) De vokser det visst oftest av seg, men sambo har hatt det hele livet, hvilket er veldig sjelden. Han har prøvd medisiner, men disse har hatt liten effekt hos ham. Så vi har lært å leve med det... Men jeg har aldri snakket med noen andre som har opplevd dette. Synes det er leit at junior også ser ut til å ha det. Selv om det egentlig bare er meg dette "går utover." De som har denne søvnforstyrrelsen vet jo ikke at de har den. De er jo dypt sovende når anfallet kommer, og husker ingenting av det når de våkner....

Skrevet

Hei.

Det kan nok høres ut som natteskrekk, men de små kan ha en liten periode med noe som kan høres ut som det. Min datter som nå er 15 hadde natteskrekk fra 3-4 års alderen fram til 9 år, det var natteskrekk det skal jeg si :-( Hun våknet og ropte og hylte, ville til mamma enda da kunne jeg stå med henne i armene. Hun kjente ikke igjen oss når hun fikk disse anfallene. Dette kunne holde på i opptil 2-3 timer før vi fikk vekt henne og lagt henne ned på nytt.

Nå har jeg en datter på 18 mnd som for en liten tid tilbake hadde sånn hyletid på natten, men det var bare å legge henne rolig ned i sengen uten å snakke for mye. Dette var ikke likedan. De 2 andre døttrene mine hadde også slike perioder når de var like små.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...